Koreakriget - "what if"

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 9 oktober 2005, 22:42

Lite mer om de ryska flygarna under Koreakriget finns här:
http://www.acepilots.com/russian/rus_aces.html

/CvD

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 11 oktober 2005, 11:56

varjag skrev:
mrsund skrev:Håller med dig Martin på båda punkterna, det hade inte blivit lokalt krig med Sovjetunionen inblandad.
Och Hitler höll väl på med könsbyte? Jag menar, han hade bara en kula.
mrsund - kan inte låta bli......
den enda källa vi har för att Hitler bara skulle ha haft en balle - är den sovjetiska obduktionsrapporten av hans kvarlevor, från fältsjukhuset i Buch i maj 1945. INGEN annan läkare som undersökt/behandlat Hitler under hans femtiosex levnadsår har sagt ett ord om det. Eftersom monochorism - är en mycket sällsynt företeelse - är det högst anmärkningsvärt. Det 'passade den sovjetiska bilden av Hitler' - men jag tror inte på det. mvh, Varjag
Adolf Hitler only has one ball
The other is hanging in Albert Hall

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 oktober 2005, 12:15

CvD skrev:Lite mer om de ryska flygarna under Koreakriget finns här:
http://www.acepilots.com/russian/rus_aces.html

/CvD
Tack för den ypperliga länken CvD!

Speciellt intressant är hur de parar ryska uppgifter med FN's uppgifter. På den amerikanska sidan gör de likadant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 12 oktober 2005, 19:26

Hittade en intressant not om USA nerskjutningssiffror under Koreakriget:
Review of recently released Soviet documents that had been classified top secret until the fall of the Soviet Union shows that the American pilots claimed to shoot down more than twice the number of MiG-15s than ever served in Korea, though discounting these extra kills the kill record would still be in the Sabre's favour.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-86_Sabre

Får hoppas att kineserna och nordkoreanerna (in my dreams :roll: ) öppnar sina arkiv så att man kunde få korrekta siffror för alla sidor...

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 oktober 2005, 00:53

En någorlunda hållbar tumregel för 'luftsegrar' versus 'erkända förluster' - lär vara att dividera 'luftsegrarna' med Tre, samt multiplicera 'erkända förluster' med
Två - vilket skall ge en ganska god bild av det verkliga förhållandet. Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 oktober 2005, 16:43

varjag skrev:En någorlunda hållbar tumregel för 'luftsegrar' versus 'erkända förluster' - lär vara att dividera 'luftsegrarna' med Tre, samt multiplicera 'erkända förluster' med
Två - vilket skall ge en ganska god bild av det verkliga förhållandet. Varjag
Det låter rimligt, då. Men även då skilde sig siffrorna mer från verkligheten i de mer stängda samhällena.

Men det gäller väl knappast idag, jag tänker på t.ex. NATO - Serbien och Montenegro. Där serberena påstod sig ha skjutit ner halva NATO's flyplanbestånd men kunde visa upp två vrak. Dessa var två av de tre som NATO erkände som förlorade.

Så idag när vi har folk med mobiltelefonkameror överallt (inte här :wink: ) så blir det svårt att mörka på nerskjutningar. När piloter inte kommer hem till familjen så kommer det fram i de flesta västliga demokratier.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

jeger
Medlem

Re: Koreakriget - "what if"

Inlägg av jeger » 26 april 2011, 22:19

Hvis Truman ikke hadde sparket Mac Arthur da han gjorde, så hadde verden høyst sansynlig fått oppleve en kjernevåpenkrig som ikke nødvendigvis hadde vært begrenset til Korea.Alle normalt tenkende mennesker forstår hva det ville ha betydd.
Jeger

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 april 2011, 23:23

jeger skrev:Alle normalt tenkende mennesker forstår hva det ville ha betydd.
Hur menar du? Jag kanske inte är en normalt tänkande människa :wink:

Jag citerar mig själv från tidigt i tråden:
USA med allierade.

Räkna antalet kärnvapen på bägge sidor 1953.
...
USA 1169 st
UK 1 st
Sovjetunionen 85st
Om jag förstod http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/nucstock-1.html rätt.
Parantes - och då har vi inte räknat med hur kärnvapnen skulle transporterats till viktiga mål.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 april 2011, 23:52

Hvis Truman ikke hadde sparket Mac Arthur da han gjorde
Host....MacArthur sparkades redan i april 1951.
Då - hade Sovjet INGA insatsklara bomber, Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_atomic_bomb_project

Varjag

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 27 april 2011, 00:28

Det er ikke hva Sovjet hadde eller ikke hadde som er poenget, det er hva USA hadde og hva USA representert ved gen Mac Arthur som øverste krigsherre for UN Forces Korea Command ville kunne ha brukt dem til da han truet med å bombe Nord-Korea og Kina tilbake til steinalderen.En ting er at han gikk langt utover sine fullmakter, men han forsøkte også å fremtvinge en ny politisk vri på krigen og derfor måtte han gå tross sin popularitet i store deler av USA.
Jeger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 april 2011, 04:30

jeger skrev:Hvis Truman ikke hadde sparket Mac Arthur da han gjorde, så hadde verden høyst sansynlig fått oppleve en kjernevåpenkrig som ikke nødvendigvis hadde vært begrenset til Korea.Alle normalt tenkende mennesker forstår hva det ville ha betydd.
Jeger
Min tro är - att hade USA satt in kärnvapen i Korea, så hade kriget begränsats till Korea. Varken USSR eller det unga Kommunistkina hade krafterna att ta ett nytt storkrig. Varjag

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 27 april 2011, 10:34

Det er mulig at du har rett Varjag, men den sjansen tok altså ikke USAs president, Mr Trumann, og resten er faktisk historie
Jeger

Skriv svar