Band of Brothers del 7: The Breaking Point (SPOILERS!)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 14 februari 2003, 16:03

trench skrev:nu kommer en dum och trivial fråga.

Amerikanen med Lugern sköt sig i benet, sköt av en artär och dog relativt snabbt under stora kval. Men de två amerikanerna som fick sina ben avsprängda (Toy och G) verkade inte drabbas av samma akuta blodförlust, samt att G till och med hann dra ett skämt - "jag sa ju att jag skulle komma först tillbaka till new york". Okunning som jag är om hur människokroppen påverkas av kapade ben och artärer, så kan jag inte låta bli att undra - om man blir av med benet borde väl också artärern gå av och således förorsaka kraftig blodförlust. I avsnittet dog killen med Lugern ganska snabbt, i alla fall skildrades det som om det gick snabbt, medan Toy och G ungefär fick lida lika länge. Var det enklare att stoppa blodflödet på Toy och G? Dum fråga kan tyckas, men jag kan inte låta bli.
Nu är jag ute på djupt vatten då medicin inte är min starka sida. Är det inte så att kroppen avger någon form av hormoner som "snörper ihop" blodkärlen om en kroppsdel slits av för att på så sätt förhindra att man förblöder? Detsamma gäller dock inte om det handlar om en avsliten artär inuti en relativt intakt lem. Som sagt, jag är långtifrån säker på min sak, men jag tycker mig ha läst något sådant någon gång.

~Henric Edwards

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Ett av de bättre avsnittet

Inlägg av Pirre » 14 februari 2003, 16:11

Själv har jag varit en smula besviken på vissa tidigare BoB-avsnitt, men det senaste var utan tvekan riktigt bra. Är det något som BoB verkligen ska ha beröm för är hur serien lyckas förmedla bilderna av artilleribeskjutning - har det någonsin gestaltats bättre på film/tv?

Även om Speirs heroiska bedrift ägde rum måste jag dock fråga om det verkligen var nödvändigt att visa den i sann "Pearl Harbour"-anda?

Något jag tänkt på över BoB är användningen av mortar. I serien lyckas jänkarna träffa sina mål på första försöket (i princip). Hur var det i verkligheten?

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 14 februari 2003, 16:38

Angående grk beskjutning ska det vara riktigt. De att väldigt bra sikt av målet och det var kort avstånd till målet så det är nog riktigt att man kan vara så pass träffsäker på första försöket.

Är det någon som har läst hela historien så som den finns publicerad? jag skulle hemskt gjärna vilja veta hur det gick till när de tog byn Foy. Jag skulle också vilja veta hur de lyckades slå tillbaka tyskarna i det tidigare avsnittet. Jag har fått en känsla av att producenterna och regisörerna inte riktigt tror på deras berättelse och då valt att helt enkelt inte filma de delarna av historien. Detta stämmer ju naturligtvis inte... Men jag kan inte förstå hur man struntar i vissa väldigt viktiga delar av historien då man är väldigt noga att vara historiskt korrekt i alla andra delar.

BoB är förövrigt den bästa 2vk skildring jag sett någonsin. Stalingrad klass helt enkelt... på Hollywood manér

/rally

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 februari 2003, 17:22

Webb skrev:
Anno skrev:Satt bara och väntade igår att tyskarna skulle fly som yra höns och att dom skulle göra en tabbe...och dom gjorde inte mig besvikna! :?
Ibland undrar jag om alla på det här forumet är nazister...

Angående Speirs lilla språngmarsch...faktum är ju att detta har hänt i verkligheten.
Kallar du mig nazist eller syftar att jag är det en gång till så j*vlar....rent ut sagt kränkande!

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 14 februari 2003, 19:17

Bu för dig! Anno är ingen nazze!! :x

Aska
Medlem

Inlägg av Aska » 14 februari 2003, 19:22

Har sett vad ett sprängt träd kan åstakomma...man blir snabbt penetrerad av små vassa spetor...man ligger inte och glor och flinar i ett doghole...utan träflis i ögat...när granaterna briserar i skogen runt omkring...

MVH Aska

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 14 februari 2003, 19:47

Webb skrev:
Anno skrev:Satt bara och väntade igår att tyskarna skulle fly som yra höns och att dom skulle göra en tabbe...och dom gjorde inte mig besvikna! :?
Ibland undrar jag om alla på det här forumet är nazister...

Angående Speirs lilla språngmarsch...faktum är ju att detta har hänt i verkligheten.
Webb, Min undran är då om du är riktigt sann. Så bara för att man ifrågasätter hur tyska soldater framställs i en film så är man nazist ??
Och hur vet du att den har hänt ? Var du där ?

Sanslöst.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 14 februari 2003, 19:53

Nazistreferensen var klart onödig. Angrip sak, inte person. Med det lägger vi det åt sidan och fortsätter diskutera ämnet.

Mvh
Henric Edwards

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 14 februari 2003, 20:05

doghole
det heter foxhole bara så du inte säger fel resten av livet 8)

Trollevik
Medlem

Inlägg av Trollevik » 14 februari 2003, 20:15

borde det inte bli mycket mer skadade och dödade av grk eld som det var nu så sprang dom ju bara fram och tillbaka i skogen utan förluster ok en direktträff i värnet och lite annat men inte något större sedan hur är det med hörseln det gick tydligen att snacka vanligt trodde att lommhördheten slog till även mot soldater

trollevik

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 14 februari 2003, 20:25

Trollevik skrev:sprang dom ju bara fram och tillbaka i skogen utan förluster
Utan förluster? Såg vi samma avsnitt? 8O

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 14 februari 2003, 21:09

Ber om ursäkt för det som tolkades som ett personangrepp. Var faktiskt inte meningen att jag skulle citera dig Anno.

Om det har hänt? Har läst boken...men jag vet inte om man kanske borde ta det med en nypa salt.

Peace

tintin
Medlem

Inlägg av tintin » 15 februari 2003, 01:18

att han som skjöt sig själv med sin luger , dog direct berodde på det artiära trycket som gjorde att han förlorade blod snabbt. Att de som förlorade benen klarade sig berodde på att granaten snörpte ihop artärerna och att trycket fortfarande var kvar i kroppen
trench skrev:nu kommer en dum och trivial fråga.

Amerikanen med Lugern sköt sig i benet, sköt av en artär och dog relativt snabbt under stora kval. Men de två amerikanerna som fick sina ben avsprängda (Toy och G) verkade inte drabbas av samma akuta blodförlust, samt att G till och med hann dra ett skämt - "jag sa ju att jag skulle komma först tillbaka till new york". Okunning som jag är om hur människokroppen påverkas av kapade ben och artärer, så kan jag inte låta bli att undra - om man blir av med benet borde väl också artärern gå av och således förorsaka kraftig blodförlust. I avsnittet dog killen med Lugern ganska snabbt, i alla fall skildrades det som om det gick snabbt, medan Toy och G ungefär fick lida lika länge. Var det enklare att stoppa blodflödet på Toy och G? Dum fråga kan tyckas, men jag kan inte låta bli.

gurden
Medlem

Inlägg av gurden » 15 februari 2003, 13:07

Jag tycker det verkar som många är besvikna på att det inte förklaras varför tyskarna inte lyckas stoppa amerikanarna i varje avsnitt.
Tänk på att det är stora komplexa händelser vi talar om för att förklara hela förloppet. Serien handlar om ett AMERIKANSKT fallskärmskompani och med inriktning på ett fåtal personer av detta kompani. Serien är baserad på en bok som i sin tur är baserad på amerikanska ögonvittnen
och krigsdagböcker.
Givetvis måste regissören begränsa sig.
Även jag skulle vilja se varje avsnitt hur ett rent tyskt perspektiv av historiskt intresse. Så är nu icke fallet.
Sen verkar en del på detta forum tro att alla tyskar jämt hade perfekt ledning, fullt med ammo, alltid utvilade, och redo att slåss till sista man....

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 15 februari 2003, 22:02

jag tänkte bara att det var konstigt att inte de som gjorde serien var mer tydliga hur det gick till eller gav en förklaring på slutet av avsnittet hur de kunde besegra tyskarna (som verkade vara numerärt överlägsa så väl som hade större eldkraft och eldunderhåll. De var också de som försvarade) ... Jag tycker det är en miss som går ut över hela serien.

/rally

Skriv svar