Total War inom kort

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem

Inlägg av Plutokraten » 1 oktober 2004, 15:48

Kan bara bekräfta att Rome: Total War är smått lysande. 8) :D

Enda grejerna jag kan störa mig på är lite brist på realism. T.ex har britannerna en enhet missile troops som kallas "head hurlers" - alltså, de kastar huvuden. Vilket känns rätt löjligt. Barbarerna i allmänhet känns rätt mossiga och "romantiserade".

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 oktober 2004, 18:19

Jag är smått besviken... De romerska soldaterna tenderar att vara modellerade efter år 100 e.Kr, även redan på 200-talet f.Kr...
Fraktionerna i spelet känns ohistoriska, de finns på fel ställen och av någon korkad anledning har romarna fyra fraktioner från början som agerar i allians.
Det verkar finnas småbuggar i spelet fortfarande. Under ett fältslag fastnade gallernas enheter på ena sidan bron, och jag behövde bara vänta på andra sidan medan tiden rann ut. Dessutom kunde inga av mina enheter anfalla dem.
Enheterna går inte att kontrollera likt i Medieval, de kan inte hålla formationen (plus en del andra brister). Så fort de drabbar samman löses de upp till närstrid man mot man. Jag försökte hindra ett massanfall genom att hålla en linje, men inte gick det... Vad är då poängen med att vara romare?
Karaktärerna i spelet skall utgöra guvernörer i städer, men om de sitter i städerna och "guvernerar" så blir de slöa dårar som bara är till besvär...

Men grafiken är mycket trevlig, kartan över Europa är jättesnygg, och trots allt så sitter man och vill erövra världen...
Hoppas det kommer en patch snart.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 oktober 2004, 20:24

Hur mycket jag än hatar att medge det måste jag säga att spelet faktiskt är riktigt roligt, det första jag gjorde var att ladda hem modifikationer som sänkte truppernas rörelsehastighet såväl som hastigheten mina pixelsoldater slår ihjäl varandra i. Detta gjorde spelet enormt mycket bättre, och gav mig tid att faktiskt tänka lite innan jag handlade. Även jag har irriterat mig på fantasienheterna (huvudkastande barbarer, någon?), men jag försöker ignorera dem så gott det går. Belägringarna är helt fantastiska, och jag hade nyss otroligt roligt när jag intog Kartago med mina legionärer.

Som historiskt spel är det inget vidare, men som ett 'beer & pretzels' strategispel om man vill slå ihjäl några timmar ligger det i samma klass som Civilization. Jag vidhåller dock min åsikt att Legion Arena kommer att spöa skiten ur RTW, och detta utan att ens inkludera de hysteriska brinnande grisarna!

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 1 oktober 2004, 23:54

Björn E, vart hittade du den modden?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 3 oktober 2004, 15:40

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 6 oktober 2004, 13:04

Jag måste också klaga lite på fiendens dumhet.
När jag attackerade en fiende armé i en bergssluttning väntade jag med själva anfallet för jag hade med mig två trupper pilbågsskyttar som jag valde skulle få skuta på fienden så att de skulle röra på sig och byta positon så att det blev mer fördelaktigt för mig.
Men idioterna står kvar och rör sig inte en centimeter fast jag sköt ihjäl 40%-50% av dem med pilar.
Om jag hade varit i deras läge hade jag ju valt attackera fienden ( mig alltså) istället för att stå kvar och bli nermejade, de hade ju terrängen på sin sida dessutom, det hade ju bara behövt attackera mig!
Dum AI kan man lungt säga. ( Jag vann slaget med 495-65 om man ser det i dödssoffer). :wink:

Sedan är det en sak till jag vill anmärka på: När Cesar fick i uppdrag att bli ståthållare i Gallien eller var det nu var, så blev han tilldelad 2 Legioner, alltså 10 000 män??
Om det hade skett samma sak i spelet hade han blivit tilldelad hur många soldater?? jag tycker Rome har samma problem som Medival, när man ser på screenshotsen så tänker man: " wow shiiittt asså, tänk att kontrollera flera tusen enheter samtidigt!!!"
Så är inte fallet i verkligheten, jag tror max att jag har aft en armé på runt 1500 man.
Men det blir ju förstås rättså okrontollbart om man har för många.

Fast Rome är ändå ett mycket bra spel, har bara krigat mott Gauls eller Galler som vi säger än.
Är det någon slags skillnad på kvalité på olika fraktioners soldater?
Jag spelar som House of Juliy nu och strider mot nästan barnsligt lätta galler, medans min bror som spelar som Brutii verkar ha det mycket svårare mot macedonerna??
Man tycker ju att alla fraktioner borde vara jämlika i prestanda.

/> Faction Leader of Julliy: Erik

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 6 oktober 2004, 14:40

Min erfarenhet är att AI:n sällan låter sig nedgöras av missiltrupper allena, utan attackerar min stridslinje eller slår till reträtt om de hamnar under kraftig beskjutning. Däremot har jag sett många exempel på hur min datorstyrda motståndare dragit tillbaka trupper från stadsmurarna efter att de reducerats av mina katapulter under en belägring, för att sedan flytta fram dem igen och därmed tillåta sig ytterligare förluster. Detta beteende kan upprepas ett antal gånger, och i ett fall lyckades jag tillintetgöra en hel enhet nakna fanatiker. För övrigt tycker jag R:TW är ett alldeles fantastiskt spel. :)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 oktober 2004, 22:05

En fråga bara, är Elefanter rädda för brinnande grisar? Gjorde man verkligen så i det gamla Rom?
:D

/Robert

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 9 oktober 2004, 00:02

Robert_Kropotkin skrev:En fråga bara, är Elefanter rädda för brinnande grisar? Gjorde man verkligen så i det gamla Rom?
:D

/Robert
Svar Ja på båda frågorna :P

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 oktober 2004, 00:35

Hihi, hela idén är så oetisk och komisk bara, satt i perspektiv. Men vem skulle inte vara rädd för en skenande brinnande gris.

/Robert

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 9 oktober 2004, 12:02

Jo håller med, men rommarna hade ju väldigt bra fantasi :P

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 9 oktober 2004, 23:00

En fråga till alla som spelar Rome för tillfället:
Vilken svårighetsgrad spelar ni på?
Själv spelar jag på normal och jag tycker att de flesta strider är barnsligt lätta. det är inte många strider som jag ahr förlorat.
Fast det är lite svårare på den stora strategkartan förstås, väldigt svårt att samordna så att det inte blir allt för många uppror i provinserna.

En till fråga:
Vad brukar ni göra när ni intar en stad? Occupy, Enslave eller Extermineta??
personligen vet jag inte vad som är bäst, så det är därför jag frågar...
Ibland så blir de bara surare när man ockupperar än när man exterminetar... Men å andra sidan så händer det att folket blir surare när man exterminatar än ockupperar...
Enslave gör jag typ aldrig, man tjänar ju ändå knappt mer pengar på det än när man ockuperar.

Åsikter? mvh:erik

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 10 oktober 2004, 16:46

Om det är en stad från en annan kultur kör jag exterminate, om det är en stad av samma kultur som mig kör jag enslave om den är stor, annars occupy.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 12 oktober 2004, 12:13

Är lite smått besviken... Trodde att man skulle kunna kommendera gigantiska armeér, men det går ju endast att anfalla med en arme, ca 20 enheter?

Om man tillkallar en annan armé så sätts den ju endast in som förstärkning, och jag har inte lyckats kommendera den ännu... Är det datorn som styr den? Helt värdelöst isåfall! Jag blev helt utplånad medan mina s k "förstärkningar" bara stod och tittade på. Hur fungerar det där egentligen? Vae Victis :S

//EMS

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 12 oktober 2004, 21:01

Jag undrar också hur det här med förstärkningar fungerar. När jag som bäst behöver förstärkning så står de bara och tittar på! Snacka om fegt! :x

EDIT: I manualen så står det att är "förstärkningsarmén" under befälet av en general så styrs den av AI.
Är den under befäl av en kapten så får man själv styra den.

Skriv svar