Quiz: Movie quotes
Re: Quiz: Movie quotes
Die Welle (Vågen) är en tysk film från 2008 som är baserad på experimentet The Third Wave vilket utfördes i Kalifornien i slutet av 1960-talet. En mycket sevärd film.
Frågan går till Torbjörn.
/ currahee
Frågan går till Torbjörn.
/ currahee
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Tackar. Den får jag lägga på listan. Minns TV-versionen. Nu går vi långt tillbaka i tiden:
"Alice är död och vårt barn skriker av hunger. Vad skall jag göra?
Så otroligt lång tillbaka att hembiträdet inte var med i rollistan; hon var svart.
"Alice är död och vårt barn skriker av hunger. Vad skall jag göra?
Så otroligt lång tillbaka att hembiträdet inte var med i rollistan; hon var svart.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
"Så Kala, apan, fostrade sonen till en engelsk adelsman"
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
Troligen en Tarzan film, han heter ju John Clayton III, lord Greystoke, engelsk adelsman. Men vilken version har jag ingen aning om. Det finns ju ganska många olika att välja på...
/ currahee
/ currahee
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Den tredje? Har jag aldrig hört förr och jag betraktar mig som en auktoritet. Visst är det Tarzan. Hjälper det om jag säger att mina citat läses från skyltar?
Kala var ju en gorilla som uppfostrade den lille Tarzan.Torbjörn Holmgren skrev:"Så Kala, apan, fostrade sonen till en engelsk adelsman"
Walt Disney's Lord of the Jungle ???
Varjag
Namnet ”John Clayton III” kommer från Wikipedia. Där finns det även en affisch på en stumfilmvariant från den första Tarzan på film med Elmo Lincoln i huvudrollen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tarzan
Kan det vara den det gäller?
/ currahee
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tarzan
Kan det vara den det gäller?
/ currahee
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Nu slarvade du Varjag; läsa skyltar o svart skådespelare som inte ens får vara med i rollista. Det är inget mindre än versionen 1918, stumfilm och raspig grov filmteknik. Så det blir Currahee som svingar sig vidare i lianen.
Det kommer en ny Tarzan film nästa år med Alexander Skarsgård i huvudrollen.
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=p7nHvmdMsfA
Ny fråga - svart vit film - vilken?
/ currahee
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=p7nHvmdMsfA
Ny fråga - svart vit film - vilken?
/ currahee
Pawlikoski's The making of Ida?
Varjag
Varjag
Filmen heter enbart ”Ida”. Frågan går till Varjag.
/ currahee
/ currahee
Tack currahee
En gammal flygfilm....där - bland annat nöjsamt strider mot dessa - Vilken film var det?, Varjag
En gammal flygfilm....där - bland annat nöjsamt strider mot dessa - Vilken film var det?, Varjag
på huvudrollsinnehavarens Thunderbolt......
Varjag
Varjag
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Suck. Verkar vara svår. Enda thunderbolt jag söker på ger en bild på Jackie Chan. Har du något citat eller karaktär att ge oss?
Det är svårt - när man inte känner igen skådisarna......den t.v. var känd från -Torbjörn Holmgren skrev:Suck. Verkar vara svår. Enda thunderbolt jag söker på ger en bild på Jackie Chan. Har du något citat eller karaktär att ge oss?