Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 18 december 2005, 23:04

mrsund skrev: Tackar du nej så är det nej tror jag.

Milisdivisionen skall du ta bort och du skall sätta brigaden på en valfri division (pansar :D )
´

Jag tror att man får en chans senare, det finns väl tre alternativ? Ja, Nej men kanske senare och definitivt nej.

Ta inte bort milisdivisionen föresten, den fungerar utmärkt som partisanbekämpare, och sådana kommer du behöva i Ryssland. Se bara till att ta bara bort SS- brigaden.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 18 december 2005, 23:18

Jag började om partiet idag och när "Deploy the LAH"-eventet dök upp igen så såg jag att det inte var Ja eller Nej. Det var två olika "Deploy LAH" där det ena gav en milisdivision och det andra "No Immdeate Effect". jag valde det senare i hopp om att få ett fläskigare LAH senare... men nu ser det ut som om jag inte får det om man jämför med t.ex. "Das Reich" som "Polizei" som bägge dyker upp och sedan uppgraderas allt eftersom.
Jag hoppas dock att jag fattat fel denna gång.

Och ja, i detta parti har jag byggt SJUKT många jaktplan... ;)

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 19 december 2005, 00:32

OK, nu måste jag faktiskt ställa en fråga. Jag har spelat HOI II i cirkus 10 månader, men jag har fortfarande inte förståt vad de här Rocket Test Facilitys har för faktisk inverkan på... någonting! Om jag planerar att ta med raketer i min strategi brukar jag bygga ett par stycken, men några gånger har jag glömt bort det, och det brukar, så vitt jag vet, gå lika bra ändå. Nu har jag skumat igenom manualen, och inte hittat någonting, så antingen står det inget där, eller så är jag inte tillräckligt uppmärksam.

Kan någon vänlig själ ta och nerätta vad de här testanläggningarna har för praktisk funktion, snälla?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 19 december 2005, 02:16

Jaadu... raketforskningsanläggningar gör... Hmm... ööööh... alltså, vad de gör är...eeh...kostar massa industriella resurser och tar lång tid att bygga.

Just det! Så är det.

Men allvarligt, jag har samma problem som du. I den mån jag alls bygger missiler (för att frakta kärnladdningar med andra ord. Annars använder jag dem inte alls) så funkar det bra utan massa dyra forskningsanläggningar som inte ger ett märkbart vitten...

(EDIT: Stavfel)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 19 december 2005, 02:35

Och nu en liten frontrapport:

April 1941.

Med Spanien på min sida har jag till sist lyckats rensa spansk mark från brittiska förband och Italien sparkar arsle i nordafrika och står nu långt inne i Syrien (!!). Med Gibraltar i axelns händer tvingas de allierade åka runt afrika för att förstärka sina förband i etiopien och mellanöstern.

35 divisioner (mest pansar och alpjägare) står redo att anfalla Jugoslavien under det att ett 90-tal andra divisioner står längs rikets östgräns och bevakar Sovjetunionen... inte kan det väl vara så att Das Reich skall anfalla det väldiga Ryssland?! Vi som har Molotov-Ribbentrop-pakt och allt!! ;)

Engelska kanalen är tyskt luftrum och nordsjön är riskabel för de allierades flyg likaså.
Endast i flottväg dominerar de allierade då Kriegsmarine och Baltische flotte piskades sönder och samman i Kattegatt innan Nazi-svenska och tyska marinbombare kunde sättas in och rädda resterna av Tyska högsjöflottan. 1940 har resterna av Kriegsmarine spenderat i Königsberg i väntan på förstärkningar och bara 2 slagskepp och ett hangarfartyg har anlänt. Mark- och luftkrigets krav har varit stora.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 19 december 2005, 06:47

Nog ger raketforskningsanläggningar "ett märkbart vitten". Ett exempel taget från http://hoi2.nsen.ch/wiki/index.php/Research.

Ett level 8 techteam forskar en level 8 tech.

Anläggningsstorlek: utan rocketry-expertise/med rocketry-expertise (antal dagar):

Storlek 0: 47/24 dagar
Storlek 1: 28/18 dagar
Storlek 2: 20/14 dagar
Storlek 3: 16/12 dagar
Storlek 4: 13/10 dagar
Storlek 5: 11/9 dagar
Storlek 6: 9/8 dagar
Storlek 7: 8/7 dagar

Så det ska vara en stor och fin anläggning, flera små gör ingen skillnad. Man kan även utläsa från ovanstående sida att, vid storlek 6 på anläggningen så tar det en (1) dag längre för ett level 3 team att forska än ett level 8, baserna gör större skillnad om man har kassa techteams. Fast jag kanske bara är för raketfrälst för mitt eget bästa... :)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 19 december 2005, 11:50

Aha, det var som tusan!

Nåja, jag vill nog påstå att jag inte använder raketer tillräcklingt mycket för att 40 IC/anläggning skall vara värt det, men det kan absolut vara klokt att lägga på minnet. Man vet aldrig... ;)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 19 december 2005, 14:29

Fläsket skrev:Jag började om partiet idag och när "Deploy the LAH"-eventet dök upp igen så såg jag att det inte var Ja eller Nej. Det var två olika "Deploy LAH" där det ena gav en milisdivision och det andra "No Immdeate Effect". jag valde det senare i hopp om att få ett fläskigare LAH senare... men nu ser det ut som om jag inte får det om man jämför med t.ex. "Das Reich" som "Polizei" som bägge dyker upp och sedan uppgraderas allt eftersom.
Jag hoppas dock att jag fattat fel denna gång.

Och ja, i detta parti har jag byggt SJUKT många jaktplan... ;)
Jag kollade också, det senare alternativet är inte för human players.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 19 december 2005, 14:32

Fläsket skrev:Aha, det var som tusan!

Nåja, jag vill nog påstå att jag inte använder raketer tillräcklingt mycket för att 40 IC/anläggning skall vara värt det, men det kan absolut vara klokt att lägga på minnet. Man vet aldrig... ;)

Det gller allt du forskar som kräver en liten raket, vissa flygplan och nån mechdiv

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 19 december 2005, 15:39

Jaha, var det så det förhöll sig. Tack så mycket mrsund. De där anläggningarna verkar alltså vara värda att lägga ned lite överflödig IC på. Bra att veta, bra att veta.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 19 december 2005, 19:27

Som nån sa innan skall man bygga raketer så :D
Men frågan är om man har råd att göra det på de högre svårighetsgraderna?
De är snabba att bygga men 40ic puh.
Jag brukar bygga fyra men det är mest för "flavour"

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 19 december 2005, 20:03

Det visade sig att LAH dök upp ändå så det slutade lite lyckligt iallafall...

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 19 december 2005, 21:34

Fläsket skrev:Det visade sig att LAH dök upp ändå så det slutade lite lyckligt iallafall...
Lite lyckligt? Lyckades du schabbla borta de i en huvudlös offensiv in mot hjärtar av Polen, där de omringades och förintades, vlket gjorde att Polen med stöd av Sovjetunionen snabbt kunde gå till en stark motoffensiv längs hela fronten och hota Berlin, så att din enda räddning är att snabbt få till en allians med de allierade för att på så sätt kunna bekämpa de hastigt framvällande mongoliska horderna?

Eller är det bara jag som har tittat för mycket på Svarte Orm?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 20 december 2005, 11:46

Nejdå. Riktigt SÅ olyckligt blev det inte.

Men Barbarossa fick inställas då Jugoslavien visade sig aningen sturskare än planerat.
Januari 1942 förklarar Sovjet krig mot mig istället så Barbarossa-fördelarna uteblir i stort. Några begränsade offensiver i söder för att ge mig bättre startpositioner sker men sedan blev det bara till att sitta och vänta fram till Maj 192 innan jag kunde börja anfalla på allvar. Sovjeterna är väl förberedda och bara på den Södra delen av fronten går saker smidigt.
I Norr lyckas jag slugga mig upp längs Baltikum och har Leningrad inom synhåll. Nazi-svenska och finska förband lyckas göra begränsade framgångar i Finland/Karelen men har under de sista veckorna tvingats över på defensiven.

Mittendelen av fronten är hopplös, med svärmar av sovjetiska divisioner väl nergrävda i och runt Pripjatträsken. Först i Juli 1942 utplånar jag den sista fickan och detta har krävt att sådär 75% av mina infanterienheter bundits upp där. I söder opererar merparten av mina motoriserade förband men de är för utspridda för att kunna säkra fronten som jag vill.

LAH och Nordland står på Krim och håller Sevastopol inringat nu, men de är inte starka nog för att anfalla.
Ion Antonescu och ett dussin rumänska divisioner är dock på väg för att reda upp situationen...men snabba är de verkligen inte.

Nordafrika: Italien startar i starka positioner i Syrien/Jordanien och södra Eypten efter 2 års segrar. De annekterar också Grekland under denna tid.
Men säg den lycka som vara för evigt. Britterna skickar en uteliggare och en leprasjuk tax (eller något liknande patetiskt) för att utföra motoffensiver och datorn som förvaltar den italienska armén beslutar att kollektivt masssjälvmord och/eller akut hönsning är av nöden. på nolltid står nu spaghettikillarna i västra Libyen och DAK måste skickas för att styra upp sitsen.
Det går ganska trögt då infanteri är slött som satan i öknen och pansaret inte kan göra allt själva. I skrivande stund står fronten vid det återerövrade Tobruk. Forte Capuzzo och Forte Maddalena är hett omstridda när engelsmännen kastar in kår efter kår mot de italienska infanteriarméerna som håller den delen av fronten.
Rommel väntar på att hans pansardivisioner skall komma upp i full Organization och sedan skall det bli storoffensiv.

Till sjöss händer ännu inget och större marina operationer beräknas inte kunna komma igång förrän nånstans i mitten/slutet av 1943

Så ser saker ut i slutet av Juni 1942

Ps.
Ja, vi har pantherstidsvagnar sedan mars 1942. Ds.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 december 2005, 14:00

Kort uppdatering från fronten. Kamrat Robert rapporterar att fronten har fallit. Alla mina planer på 205 omkullkastades och den fascistiska besten står nu kort utanför "Revolutionens vagga". Trupperna har dock förtröstan och har temporärt förskanskat sig i fästningsstäder, och förstärkningar väntas inom kort.

Dessvärre är Östersjöflottan i princip oskadliggjord, Odessa på väg att falla!

/Robert

Skriv svar