Idiot-översättningar i spelfilm och dokumentärer.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Nu är ju titlar inte översättningsmissar, utom möjligtvis "Höstlegender" ("Legends of the Fall" = "Legender om syndafallet"). Så låt oss koncentrera oss på dåliga översättningar (och textningar). I episod 2 av "Band of Brothers" är den engelska textningen minst sagt bristfällig vid några tillfällen. Inför anfallet på kanonerna vid Brecourt ska man ta med sprängdeg "to spike the guns" ("för att förnagla kanonerna"), men textningen lyder "despite the guns"! "Tag med TNT trots kanonerna"?!?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Va? Är det på DVD-utgåvan? Det måste jag ha missat.Andreas K skrev:När jag gjorde filmanalys en gång så skulle vi se "300", där en person säger något i stil med "-You must use your reason(dvs använda sitt förstånd i sammanhanget)" vilket översättaren tolkade som "-Du måste lyssna på dina anledningar!"...
Nånting som jag rent generellt retar mig på är översättningarna av amerikanska underofficersgrader. "Staff Sergeant" är inte "stabssergeant" nuförtiden (sedan amerikanska inbördeskriget?), "Gunnery Sergeant" är inte "artillerisergeant" och så vidare...
Det borde inte vara en oöverstiglig uppgift att googla sig fram till följande sidor:
http://www.uniforminsignia.net/index.php?p=state&id=65
http://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_ ... s_Enlisted
http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Army_rank_insignia
och utifrån detta dra egna slutsatser. Det är trots allt inte raketforskning vi talar om.
EDIT: tillägg: och på motsvarande sätt är inte termen "sergeant at arms" nödvändigtvis en militär grad, framförallt inte om vi pratar om t ex diverse motorcykelburna organisationer med (ibland) viss kriminell anstrykning, även om man skulle kunna översätta det med "rustmästare" i ordets mer ursprungliga betydelse.
Det borde inte vara en oöverstiglig uppgift att googla sig fram till följande sidor:
http://www.uniforminsignia.net/index.php?p=state&id=65
http://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_ ... s_Enlisted
http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Army_rank_insignia
och utifrån detta dra egna slutsatser. Det är trots allt inte raketforskning vi talar om.
EDIT: tillägg: och på motsvarande sätt är inte termen "sergeant at arms" nödvändigtvis en militär grad, framförallt inte om vi pratar om t ex diverse motorcykelburna organisationer med (ibland) viss kriminell anstrykning, även om man skulle kunna översätta det med "rustmästare" i ordets mer ursprungliga betydelse.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Man får vad man betalar för.Andreas K skrev:Nu när jag tänker efter så var det nog inte på den officiella dvd-utgåvan. Det var min kompis film och hon hade med största sannolikhet en bränd "ful-version". Men dåligt översatt var det i alla fall.Va? Är det på DVD-utgåvan? Det måste jag ha missat.
Kul att se dig tillbaka.
-
svartekaptenen
- Medlem
De visar Hornblower nu på tv9 och översättningarna av graderna är inte att
leka med, H själv är 3dje löjtnant och det översätts med 3dje kapten
de är i alla fall konsekventa för first leftenant översätts med förstekapten
vidare är fartygschefen "postcaptain" vilket översätts med kommendör
vilket korrekt skulle vare kommendörkapten, kommendör heter som bekant
commodore.
commodore.
-
Ohlmarxisten
- Medlem
Hur ska man egentligen tänka när man översätter grader i en historisk roman eller spelfilm? Kanal 9:s översättningar verkar åtminstone stämma tämligen väl med moderna ordböcker.svartekaptenen skrev:De visar Hornblower nu på tv9 och översättningarna av graderna är inte att
commodore.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag har Hornblower-serien på DVD, och där är lieutenant översatt till "löjtnant". Så även i böckerna, har jag för mig. Det är nog bara TV9:s översättare som valt "kapten".
Det känns som om det mest logiska nog vore att översätta till den titel som användes i svenska flottan vid samma tid - under förutsättning förstås att Foresters lieutenant är en autentisk titel och inte en modernisering, men det är jag rätt säker på att det är. Vad en "löjtnant" hette i kungliga svenska flottan ca 1800 har jag ingen aning om. Men jag är helt övertygad om att det finns många med kunskap om historiska svenska gradbeteckningar på det här forumet!
Det känns som om det mest logiska nog vore att översätta till den titel som användes i svenska flottan vid samma tid - under förutsättning förstås att Foresters lieutenant är en autentisk titel och inte en modernisering, men det är jag rätt säker på att det är. Vad en "löjtnant" hette i kungliga svenska flottan ca 1800 har jag ingen aning om. Men jag är helt övertygad om att det finns många med kunskap om historiska svenska gradbeteckningar på det här forumet!
-
Ohlmarxisten
- Medlem
De här var de svenska graderna runt 1800 enligt Wikipedia:
En annan möjlighet vore att helt tänka bort de svenska graderna. Hornblower tillhör ju ändå inte den svenska flottan. Då skulle ”löjtnant” för ”lieutenant” kännas naturligt. ( Fast just ”löjtnant” kanske det blir även med den ”historiska” principen.)
Känns lite begränsande. Man det måste väl anses OK att komplettera lite.1771-1823
• Storamiral
• Generalamiral
• Överamiral
• Förste amiral
• Amiral
• Viceamiral
• Konteramiral
• Överste
• Överstelöjtnant
• Major
• Kapten
• Löjtnant
• Underlöjtnant
http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A ... ska_grader
En annan möjlighet vore att helt tänka bort de svenska graderna. Hornblower tillhör ju ändå inte den svenska flottan. Då skulle ”löjtnant” för ”lieutenant” kännas naturligt. ( Fast just ”löjtnant” kanske det blir även med den ”historiska” principen.)
-
svartekaptenen
- Medlem
Lite utanför ämnet, men...
I tidskrifter som Allt om historia och liknande verkar de ha dålig koll på det mesta. Meningar som; Dönitz, Tyska flottans KOMMENDÖRKAPTEN (Min storstil) motsatte sig förändringen.Inte bara en gång utan flera. Om det handlar om översättning eller ej vet jag inte, men en skrämmande brist på kunskap om ämnet är tydlig.
I tidskrifter som Allt om historia och liknande verkar de ha dålig koll på det mesta. Meningar som; Dönitz, Tyska flottans KOMMENDÖRKAPTEN (Min storstil) motsatte sig förändringen.Inte bara en gång utan flera. Om det handlar om översättning eller ej vet jag inte, men en skrämmande brist på kunskap om ämnet är tydlig.
Re:
Det stora problemet med just "commander" är väl att det ofta är både en grad och befattning, vilka inte alltid hänger ihop. I svenska marinen kan man ha graden "kommendör" (och förut "kommendör av 1. graden") medan man t ex i Finland använder "kommendör" på samma sätt som vi i Sverige använder "-befälhavare". Kommendören för finska FM är i skrivande stund amiral. Även cheferna för de finska vapenslagen är kommendörer för sina vapenslag.dc skrev:Lite utanför ämnet, men...
På motsvarande sätt kan man ludda till det i svenskan också. Kaptenen för ett fartyg behöver inte alls ha graden "kapten". Sammanhanget får väl avgöra vilken översättning som är lämpligast.
Men just i fallet Dönitz borde en historiskt inriktad tidsskrift kunna lista ut att storamiralen Dönitz kommenderade Kriegsmarine (från 1943).
Alltnog, mitt eget irritationsmoment för dagen gäller en översättning av en Monty Python-sketch. Nämligen den där en ungersk man vill köpa cigaretter. http://www.youtube.com/watch?v=k_Gn6a3WbYw
Jag köpte en dvd med "Michael Palin´s personal best" och eftersom den är relativt nyutgiven så hade man också nyöversatt den. När tobakshandlaren ber om betalt så anger han priset för ett paket cigaretter och en ask tändstickor till "6 n´ 6" (ungefär halvvägs in i snutten ovan) vilket översättaren har översatt till 6 pund och 6 shilling!
Nu vet jag inte om sketchen är skriven före eller efter att Storbritannien gjorde om sin myntfot från det äldre och för mig helt obegripliga sättet till det nuvarande. Men det spelar egentligen mindre roll för översättaren borde rimligen insett att ett paket röka inte kostade drygt 6 pund när man spelade in det. Jag är tveksam till om rökat ens i dagsläget kostar 6 pund.
Den korrekta översättningen borde snarare ha varit nånting i stil med "6 shillings and 6 pence".
Re: Idiot-översättningar i spelfilm och dokumentärer.
Filmen Stalingrad:
Kaptenen säger i fälttelefonen: "Wo sind die Sturmgeschutze"
Översättaren: "Var är artilleriet" ...samtidigt som tyskt artilleri redan regnar ner i målområdet ...Suck
Kaptenen säger i fälttelefonen: "Wo sind die Sturmgeschutze"
Översättaren: "Var är artilleriet" ...samtidigt som tyskt artilleri redan regnar ner i målområdet ...Suck
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Idiot-översättningar i spelfilm och dokumentärer.
I går tittade jag på en dokumentär om Koreakriget som ingår i "Century of Warfare". Översättningen var genomgående usel, som om den gjorts som ett projekt i engelska för niondeklassare, eller genom att översätta online. Tur att jag bara gav 10:- för dvd:n...