typ Sid Meier's Gettysburg spel, förslag?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Dass
Medlem

typ Sid Meier's Gettysburg spel, förslag?

Inlägg av Dass » 4 januari 2005, 17:46

jag letar efter nått spel av typen Sid Meier's Gettysburg!, ett slags 1700- 1800 års krigs simulator. Helst i realtid, där man ställer upp sina trupper och dom skjuter på varandra och sen kan man gå in i närstrid osv
ungefär som Sid Meier's Gettysburg! helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 4 januari 2005, 19:31

Realtidsspel är ovnaliga då "seriösa" konfliktspelare sällan gillar sådan pga att formatet begränsar spel. Det finns dock en vidar eutveckling av Gettysburg motorn som heter "Waterloo, Napoleons last battle" som gavs ut av Strategy First.

De övriga 1700/1800 tals spelen jag känner till är alla omgångsbaserade.

Dass
Medlem

Inlägg av Dass » 4 januari 2005, 20:24

du får gärna komma med förslag för dom med, helst i realtid men omgångsbaserat går också bra.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 4 januari 2005, 21:13

Inte världens bästa titel kanske men i brist på annat så kan Cossacks II Napoleonic Wars vara något? Det har iofs inte släppts än så du skulle kanske kolla upp deras tidigare Back to War, Art of War osv. Realtid, och du kan kommendera FETA arméer på upp till 8000 man... fast så många orkar man aldrig pumpa ut :) Sen kan man leka lite med massivt artilleri och sjöslag med ordentliga linjeskepp. Lite halvbuggigt men i brist på annat som sagt.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 4 januari 2005, 22:28

det ska finnas en add on till gettysburg som heter Antitam vad jag läst, men har ännu inte hittat den

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 januari 2005, 16:56

JAg körde Antitam hos en bekant när det släpptes, och det var minst lika bra som Gettysburg, som förövrigt är lysande. :)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 januari 2005, 20:42

Har waterloo, är något knepigare att helhets blick över slaget än Gettysburg. Skulle vilja se:

Trafalgar 1805
svensksund 1790
Skagerack (finns men är både gamla och ger dålig kontroll)

Breitenfeld 1631
Borodino, Austerlitz
Somme, Verdun (VK1)
Crecy, Agincourt
Cannae

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 5 januari 2005, 21:03

Psilander
Visserligen lite off-topic men följande spel borde intressera dig med tanke på ditt intresse för sjökrig. Tom en landkrabba som jag ser fram emot det spelet: http://home.austin.rr.com/normkoger/RJW.html

Borodino har det gjorts spelt på av Talon soft och Cannae fanns med i ett spel som hette Great Battles of Hannibal.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 januari 2005, 22:41

Coolt!!

Sett ett liknande som heter "Fighting Steel", en utveckling av "Grwat Naval Battles" och Jane's fleet command.

Hoppas min trötta dator orkar när det kommer.

Tillverkaren av Jane's fleet command har en ubåt/ubåtsjakt simulator för kalla kriget på G. http://www.battlefront.com/products/dw/index.html

Hur är age of the sail som sjösslags simulöator? En segelfartygs simulator skulle bli rätt intressant med tanke på vind faktor mm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2005, 19:13

Det kanske finns nåt i museibutiken i Gettysburg. :lol:

Stefan

Magnus
Ny medlem

Inlägg av Magnus » 7 januari 2005, 07:23

Annars har du Dragoon The Prussian War Machine som släpptes nyligen som baseras på Sju åriga kriget mellan Preussen, Österrike, Sachsen, Bayern. Har även hört att det ska komma ett spel basera på Stora Nordiska Kriget som använder samma spelmotor. Spelet är turnbaserat.

Produktsidan

http://www.shrapnelgames.com/boku/Dragoon/1.htm

Recension

http://www.wargamer.com/reviews/dragoon/

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 januari 2005, 19:20

Psilander skrev:Coolt!!

Sett ett liknande som heter "Fighting Steel", en utveckling av "Grwat Naval Battles" och Jane's fleet command.

Hoppas min trötta dator orkar när det kommer.

Tillverkaren av Jane's fleet command har en ubåt/ubåtsjakt simulator för kalla kriget på G. http://www.battlefront.com/products/dw/index.html
Jag kanske missförstod dig, men jag blev lite nyfiken o kollade runt efter "Fighting Steel". Det enda jag hittade i dataspelsväg om detta var ett spel från 90-talet. Är det ett ny på gång, eller syftade du på "Dangeorus Waters"?

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 16 januari 2005, 11:47

Det är någon som gjort ett Austeriltz på samma spelmotor som Waterloo, som ju bygger på Gettysburg. Minns inte vem det var, men laddade ner demon härom året.

Skriv svar