Jag vill inehava ett spel.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
M Lenngren
Medlem

Jag vill inehava ett spel.

Inlägg av M Lenngren » 3 oktober 2002, 23:43

Jag är så trött på alla nya spel där man satsar tre fjärdedelar på Grafiken och inte på uplevelsen. Ett bra spel för mig ska ha så mycket vall att man blir sinnes rubbad (även om det kanske är lite sent ute för mig).
Handel, Diplomati, Strategi, Taktik, Giftemål (gifta sig till ett teritorium, gifta bort ett barn mm), och Rollspel (Välja en soldat och arbeta sig uppåt t.e.x.). Man ska kunna bestämma ett bonden "Örjan" ska sälja tre av sina grisar till bonden "Bosse", Agera medlare mellan två krigande länder.
Om man har samma strids motor som sierras Civil war genarals (Då i medeltids perspektiv självklar). Och kunna utrusta sinna soldater och knektar med en stor arsenal av befintliga vapen.
Ni förstår säkert vart jag vill komma med.

Om ni vet ett spel som passar in på dessa beskrivningar så säg bara till.

MVH/
Mats L :monkee:

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 3 oktober 2002, 23:56

Ganska stora krav du har där, men du kan alltid testa Medievel:total war(dålig diplomati dock men det kommer de fixa i den komman patchen och här finns kungar,prinsar och generaler med personlighter och prinsessor som man kan gifta bort)eller Europa Universalis 2

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 4 oktober 2002, 08:26

Stronghold då? På hemsidan finns det även en demo att ladda. Så här står det om spelet på sidan:

Your own castle can be designed from many structures, including traps, moats and secret gates.

Many different types of troops and town folk. An extensive inventory with hundreds of characters, each possessing various unique skills.

Production chains for food and weapons require careful planning to enable their smooth operation.

Dozens of hills, dense forests, waterfalls and landscape details bring the game alive, as well as, open important strategic options.

Bild
Bonden Örjan med sina kossor.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 4 oktober 2002, 08:43

Patrik - Jag såg att de även gjort ett spel med korsriddartema:

Relive the heroic battles of the historic Crusades in four distinct campaigns.

Lead the heavily armored European Knights as Richard the Lionheart and command vast Arabian armies as Saladin, the Sultan of Syria.

Bild

Även här finns en demo att ladda ner på http://www.stronghold-game.com

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 4 oktober 2002, 09:00

Stronghold & Stronghold:Crusader är i stort sett samma spel, bara fler olika trupper i den senare. Ganska kul men själva belägrandet är inte så värst avancerat.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 4 oktober 2002, 10:06

Duger inte Europa Universalis II? Kanske kan det kommande spelet Crusader Kings vara något.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 oktober 2002, 11:48

Mats skrev:Patrik - Jag såg att de även gjort ett spel med korsriddartema:
Jo, jag såg just det spelet på den lokala leksaksaffären igår...såg ganska skoj ut. :)
Spelat mig lite trött på AOE så det kanske man skulle kunna investera i..fast det bestämmer tyvärr inte jag. :(
Måste tyvärr vända mig till högre makter. :7

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 4 oktober 2002, 11:50

Jag köpte stronghold och tröttnade på det på några dagar. Det är ganska dåligt koncept tycker jag. Det blir väldigt lätt enformigt.

-vils-
Medlem

ja

Inlägg av -vils- » 4 oktober 2002, 14:31

tobbe skrev:Jag köpte stronghold och tröttnade på det på några dagar. Det är ganska dåligt koncept tycker jag. Det blir väldigt lätt enformigt.
Ja, jag hålle rmed dig 100%. Nästan alla sådana bygga spel är identiska, vissa har lite trevligare ljud och grafik bara, ananrs är det samma punchande fram och tillbaka.

Combat Mission 2 verkar dock lite mer inlevelse, om än ett totalt annorlunda spel. Tyvärr är scenariona alldeles för stora och det finsn ingen egentlig kampanj i spelet heller, vilket jag hatar.

Jag väntar på Warbirds när det kommer till eurpoa. Otroligt skönt online spel.

Användarvisningsbild
Petter
Medlem

Re: Jag vill inehava ett spel.

Inlägg av Petter » 4 oktober 2002, 19:49

M Lenngren skrev:Jag är så trött på alla nya spel där man satsar tre fjärdedelar på Grafiken och inte på uplevelsen. Ett bra spel för mig ska ha så mycket vall att man blir sinnes rubbad (även om det kanske är lite sent ute för mig).
Handel, Diplomati, Strategi, Taktik, Giftemål (gifta sig till ett teritorium, gifta bort ett barn mm), och Rollspel (Välja en soldat och arbeta sig uppåt t.e.x.). Man ska kunna bestämma ett bonden "Örjan" ska sälja tre av sina grisar till bonden "Bosse", Agera medlare mellan två krigande länder.
Om man har samma strids motor som sierras Civil war genarals (Då i medeltids perspektiv självklar). Och kunna utrusta sinna soldater och knektar med en stor arsenal av befintliga vapen.
Ni förstår säkert vart jag vill komma med.

MVH/
Mats L :monkee:
Du borde kolla in Hearts of Iron. :)

http://www.paradoxplaza.com Klicka dig vidare till Hearts of Iron. :)

Peppe
Ny medlem

Skärpning

Inlägg av Peppe » 16 mars 2003, 10:25

Jag tycker att en del måste rycka upp sig när det gäller svenskan. :|

Vad är det här? "Jag vill inehava ett spel"? Det är kass svenska, det är vad det är. För övrigt är strids motor ett ord, alltså stridsmotor!

/Peppe

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 16 mars 2003, 11:30

Användarvisningsbild
miiik
Medlem

Inlägg av miiik » 23 mars 2003, 12:08

medieval total war!! Bästa spelet genom tiderna

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 23 mars 2003, 13:38

Anno 1624 (rätt??) var ju rätt kul faktiskt, hatade bara när piraterna sänkte mina fraktskepp fulla med mat och kläder och så.

Och när pesten kom var ju inte heller det roligaste.

Men hur som helst: Underbart spel.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 3 april 2003, 18:17

Laddar ner demot nu. Verkar vara ett sådant spel jag har letat efter.

Skriv svar