Kommande filmer om Alexander d. Store (bla av Oliver Stone)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Kommande filmer om Alexander d. Store (bla av Oliver Stone)

Inlägg av Hooka-Hey » 28 maj 2003, 14:14

Ser ut som om ett par spännande projekt (release 2004 - 2005) är på gg gällande filmer om Alexander den Store, dels har Oliver Stone ett projekt: http://www.hollywood.com/movies/detail/movie/372555 med bl a Colin Farell och Anthony Hopkins i rollbesättningen, dels Baz Luhrmann: http://www.killermovies.com/a/alexander ... /2124.html med Leonardo di Caprio och Nicole Kidman. Något att kanske se fram emot framöver...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 maj 2003, 00:29

En film med Leonardo di Caprio är tyvärr sällan sevärda... :roll:
Nicole Kidman är inte heller någon direkt garant för sevärda filmer... :roll:

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 29 maj 2003, 08:18

Patrik skrev:En film med Leonardo di Caprio är tyvärr sällan sevärda... :roll:
Jag är benägen att hålla med dig - även om Nicole Kidman enligt min mening har utvecklats till en god karaktärsskådespelerska som har spelat i en hel del bra filmer - måhända att filmerna i sig dock inte har renodlad historisk inriktning. Hursomhelst tyckte jag att det var intressant att notera att Hollywood parallellt håller på med två mastodontproduktioner om just Alexander den Store. Oliver Stones film blir säkert engagerande i någon form. Vad jag förstår har han väntat i över sex år på att göra just denna film.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 maj 2003, 11:06

Suck - ännu en gånga kommer en stor historisk period att förvanskas och förstöras av den moderna skräpkulturen, än en gång kommer Hollywood stå som historielärare... Och folk som vanligtvis aldrig läser historisk litteratur kommer att svälja allt med hull och hår och ta för givit att det är den historiska sanningen

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 30 maj 2003, 09:19

Den bistra verkligheten är väl att det endast är på andra sidan Atlanten som möjligheterna till finansiering finns. Det hade dock varit spännande att se en svensk filmproduktion på detta tema - sponsrat av t.ex svenska filminstitutet - inspelat i Trollhättan och regisserat av Josef Fares.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 17 juni 2003, 11:23

Patrik skrev:En film med Leonardo di Caprio är tyvärr sällan sevärda... :roll:

Jag håller helt med dig.
De borde ha valt bättre skådespelare till dessa filmer!! :|

Ser jag att en film spelas av Di Caprio ser jag den sällan. Undantaget är när han spelar filmroller där han faktiskt ska vara ung och pojkaktig.

Filmer där det krävs en maskulin, stark rolltolkning undviker jag däremot.
Jag såg Titanic och det måste vara den löjligaste tolkning av en så allvarlig händelse som någonsin gjorts.
Jag orkade knappt se klart filmen.
Jag har i hyllan en egen lite äldre variant på temat och den är hundra gånger bättre.

:wink:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 17 juni 2003, 12:12

Hooka-Hey skrev:Den bistra verkligheten är väl att det endast är på andra sidan Atlanten som möjligheterna till finansiering finns. Det hade dock varit spännande att se en svensk filmproduktion på detta tema - sponsrat av t.ex svenska filminstitutet - inspelat i Trollhättan och regisserat av Josef Fares.
Det är ju att överdriva det åt andra hållet :P

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 17 juni 2003, 13:55

Djinghis Khan skrev:
Hooka-Hey skrev:Den bistra verkligheten är väl att det endast är på andra sidan Atlanten som möjligheterna till finansiering finns. Det hade dock varit spännande att se en svensk filmproduktion på detta tema - sponsrat av t.ex svenska filminstitutet - inspelat i Trollhättan och regisserat av Josef Fares.
Det är ju att överdriva det åt andra hållet :P
Ja jag vet (sorry) - jag började tänka tanken och kunde hysteriskt nog inte få den ur huvudet - så den hamnade här till sist...

Hlidsjalf
Medlem

Inlägg av Hlidsjalf » 17 juni 2003, 23:19

Nicole Kidman har ju iofs gjort ett par bra roller, jag såg henne i "timmarna" då hon spelar författarinnan Wirginia Wolf, och där var hon riktigt bra, men Leonardo DiCaprio som Alexander den store *brr*.

Användarvisningsbild
Dieuleveult
Medlem

Inlägg av Dieuleveult » 25 juni 2003, 21:48

Josef Fares... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Alexander den store i Trollhättan... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Allvarligt, har du varit i Trollhättan???

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 25 juni 2003, 23:33

Dieuleveult skrev:
Allvarligt, har du varit i Trollhättan???
Ja.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 19 september 2004, 22:59

Begriper inte riktigt kritiken mot Dicaprio, jag tycker han stundtals är fullständigt strålande bra. I "catch me if you can" är han ju fantastisk, dessutom var ju inte Alexander särskilt gammal heller. Dicaprio är ju faktiskt 30 bast nuförtiden, så pojkaktig är kanske inte rätt ord.

Jag är helt lyrisk över att de kommer sådana här filmer, visst är historiska felaktigheter oehört irriterande ibland. Men det måste man kunna ha överseende med och ta filmen för vad den är.

Jag har hört att Vin Diesel ska göra en film om Hannibal, där han har huvudrollen. Skulle komma runt 2006, nån annan som hört det?

anti strunt
Ny medlem

Inlägg av anti strunt » 20 september 2004, 00:46

Perra skrev:Jag har hört att Vin Diesel ska göra en film om Hannibal, där han har huvudrollen. Skulle komma runt 2006, nån annan som hört det?
Nej... men nu vill jag nog helst dö innan dess, så det kanske var like bra det... 8O

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 20 september 2004, 13:33

Djinghis Khan skrev:Suck - ännu en gånga kommer en stor historisk period att förvanskas och förstöras av den moderna skräpkulturen, än en gång kommer Hollywood stå som historielärare... Och folk som vanligtvis aldrig läser historisk litteratur kommer att svälja allt med hull och hår och ta för givit att det är den historiska sanningen
Du har förmodligen rätt då Oliver Stones film bygger på trilogin om Alexander den store, skriven av Valerio Massimo Manfredi, som i sin tur byggt böckerna på Arrianus uppgifter.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 20 september 2004, 15:20

Nu är det väl i och för sig så att Arrianos skildring är den troligen bästa och mest sanningsenliga som gjorts om denne man.

Skriv svar