A4 förband

I samarbete med SoldF
Matte
Medlem

Inlägg av Matte » 1 februari 2007, 20:29

Mandlit:

Tack för bra info!

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 2 februari 2007, 08:24

[quote="mackenEftersom jag också har rötter i Lit, så har jag länge funderat över vilka förband
som funnits i utkanten av Lit och i Fjäl. I sista boken om I5 ser man en ladugård i Fjäl. Är det platsen för AR4?[/quote]

Det stämmer. Jag har dock själv aldrig besök förråden i tjänsten. Det var alltså A 24 som mobbade i Fjäl.

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 2 februari 2007, 08:25

macken skrev:Vart i Ragundas alla byar fanns förråden för 44 fohaubbat?
Bl.a. Pålgård.

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 2 februari 2007, 08:34

macken skrev: Hur var det nu med 2a kompaniet A4 "Fredrikskans". De utbildade om jag minns rätt
för ARTSS. Vad innebar detta? Vart placerades dessa soldater
Inledningsvis (1967-ff) måste man helt enkelt kategorisa soldaterna vid ArtSS-kompaniet som enbart övningstrupp som individvis sedan inplacerades i diverse förband.
På senare år, då befinner vi oss på 1980-ts andra hälft blev det vanligt att förbandet faktiskt till sin huvuddel utgjorde ett pjäskompani som omsattes, men det var sällan som ArtSS-kompaniet avsågs ingå i samma förband som GU-bat:s huvuddel. Det hängde bl.a. samman med önskemål om pjästyper vid ArtSS.
Efter att regementet slutade att utbilda sådan trupp till ArtSS var 2./A 4 ett vanligt pjäskompani ingående i GU-bat.

Reg:tets grundutbildningskompanier var f.ö. alla uppkallade efter tidigare stationeringsorter för det Norrländska artilleriet:

Frösö komp. 1./A 4
Fredriksskans 2./A 4
Järpens komp. 3./A 4
Borgsjö komp./Lifbatt. 4./A 4 (Standaret förs idag av Borgsjö hv-komp!)
Ragunda komp. 5./A 4
Härnösands komp. 6/A 4
Duveds komp. 7/A 4

Namnen infördes 1982. Från början hette Fredriksskans Långå.

macken
Medlem

Inlägg av macken » 2 februari 2007, 10:29

Mandlit skrev:[quote="mackenEftersom jag också har rötter i Lit, så har jag länge funderat över vilka förband
som funnits i utkanten av Lit och i Fjäl. I sista boken om I5 ser man en ladugård i Fjäl. Är det platsen för AR4?
Det stämmer. Jag har dock själv aldrig besök förråden i tjänsten. Det var alltså A 24 som mobbade i Fjäl.[/quote]

På 80-talet pågick övning i ladugården i Fjäl.Annons i tidningen om att skjutning pågick ut mot isen på Indalsälven (låter konstigt säkerhetsmässigt). Jag tror det fanns något sorts fordon i Fjäl, men ninns inte riktigt. Var det A4 förband i de andra förråden i Lit? I boken om I5 står att artregstab mobbade i Hölje, men det är säkert Fjäl som avses.

macken
Medlem

Inlägg av macken » 2 februari 2007, 10:37

Ett annat 1980-tals minne jag har är från 1986??, kanske... A4 fraktade förband på järnväg till Lit. Det handlade om traktorer med drivkärra och 10,5cm pjäs. Det var två tågset, ett på fm och deta ndra på em. Skyltarna på fordonen var blå med olika antal prickar. (är det äldre skyltning än de sköldar på kompanifärg som fanns senare?).

Då det gäller de kärror som drogs efter traktorerna vid denna övning, så förstår jag att några benämndes drivkärra 835, men vad hette de andra typerna där ex ammunition fraktades. Några hade grå/vitt kapell.

som sagt svaga minnen från när jag gick på skolan Lit, med utsikt över järnvägsstationen.

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 2 februari 2007, 11:56

Inte dåliga minnen alls. När det gäller drivkärran vet jag faktiskt inte vad den hette med nummer. Det finns intstruktionsböcker, men det finns också minst två varianter av drivkärra.
Beskrivningen av kompanifordonsmärkena stämmer, det är en äldre variant som användes bl.a. av repförband. Jag misstänker att bataljonschefen vid det aktuella tillfället var major Roger Meijer som är MYCKET tåg intresserad. Jag kan kontrollera med honom. Det torde ha varit en övning i koncentreringstransport och förbandet var trol. 44. infhaubbat med delar.

macken
Medlem

Inlägg av macken » 2 februari 2007, 12:12

Mandlit skrev:Inte dåliga minnen alls. När det gäller drivkärran vet jag faktiskt inte vad den hette med nummer. Det finns intstruktionsböcker, men det finns också minst två varianter av drivkärra.
Beskrivningen av kompanifordonsmärkena stämmer, det är en äldre variant som användes bl.a. av repförband. Jag misstänker att bataljonschefen vid det aktuella tillfället var major Roger Meijer som är MYCKET tåg intresserad. Jag kan kontrollera med honom. Det torde ha varit en övning i koncentreringstransport och förbandet var trol. 44. infhaubbat med delar.

Hur såg organisationen för en sådan bat ut ? Antal fordon, traktorer mm. pjäser?
Då hörde alltså detta förband hemma i Ragunda.

macken
Medlem

Inlägg av macken » 2 februari 2007, 12:46

Var det inte så att de stora kallgaragen på A4 uppe vid "Fyrvalla korsningen", var mobliseringsförråd? Eller vad stod därinne? Minns skylten "bärgningsbil" på en av dörrarna. Gick där efter nedläggningen.

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 2 februari 2007, 13:14

macken skrev:Var det inte så att de stora kallgaragen på A4 uppe vid "Fyrvalla korsningen", var mobliseringsförråd? Eller vad stod därinne? Minns skylten "bärgningsbil" på en av dörrarna. Gick där efter nedläggningen.
Både ja och nej. Primärt var de kallgarage för de fördon som nyttjades av inneliggande GU-bat.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 februari 2007, 15:18

Mandlit skrev:Inte dåliga minnen alls. När det gäller drivkärran vet jag faktiskt inte vad den hette med nummer. Det finns intstruktionsböcker, men det finns också minst två varianter av drivkärra.
.
Har för mig att den benämndes traktorkärra 3 ton men är osäker. Det fanns åtminstone en sådan kärra.
Det fanns dessutom traktorkärra 1 ton.
:)

macken
Medlem

Inlägg av macken » 2 februari 2007, 16:08

MD650 skrev:
.
Har för mig att den benämndes traktorkärra 3 ton men är osäker. Det fanns åtminstone en sådan kärra.
Det fanns dessutom traktorkärra 1 ton.
:)[/quote

Det har funnits en kärra som heter traktorkärra 332, men jag vet inte hur den såg ut.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 februari 2007, 16:34

macken skrev:
Det har funnits en kärra som heter traktorkärra 332, men jag vet inte hur den såg ut.
Det kan vara nån specialkärra till nåt förband.
:)

macken
Medlem

Inlägg av macken » 3 februari 2007, 09:03

Mandlit skrev:Man får åka en bit upp längs den gamla vägen och man är väl i det närmaste framme i Bringåsen. Emellertid är det inte säkert att hela bataljonen stod däruppe. Det har ju skett förändringar över tid. Exempelvis misstänker jag att A 4 regementsstab tidigare var i Grytan.
Före II.VK fanns förstås hela reg:tet på reg:tet i de s.k. "Gula förråden" m.fl. byggnader. Det kan man faktiskt se än idag inne i dem.

Innan byn "Furulund" norr RV87 låg ett antal ammunitionsförråd, som idag är borta. Hörde dessa till 5 Nhaub? Eller vad användes de till. Jag tror det var 4st, varav ett med lastkaj. När jag cyklade förbi dem för ett par år sedan var de utan dörrar och rivng påbörjad. Där fanns också en plåtlada, nedanför räddningstjänstens övn område. De kanske också var mobförråd till ovan nämnda förband. Någon som vet mer? :P

Mandlit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 3 februari 2007, 10:47

Det var förråden för 35. NHB (Jämtlands div.) så vitt jag vet.

Skriv svar