Sverige i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Sverige i wwII

Inlägg av sonderling » 10 april 2002, 13:49

En bra bok som anknyter till ämnet läser jag nu.
Charlotta Sjöstedt´s I skuggan av ett hjälteland. Denna bok tar upp de svenskar som ville slåss för Norges sak, från 1940 och framåt. Allt från gerilla grupper till en frivillig Norgestyrka, liknande den som skickades till Finland.
I boken nämns också planer på en invasion av Svenska stridskrafter för att befria Danmark och Norge.
Ut ifall Tyskarna skulle få frispel och börja ge sig på civilbefolkning samt infrastruktur. Som signaturen Dalmas nämnde. (åtminstone för mig var detta nyheter.)

Frågan om Sveriges agerande under kriget är känslig, vilket även visades här på forumet. (detstormade lite grann mellan varven.)

Kalle Guettler´s "frivilliga" är en annan bra bok i samma ämne. Men där värvar sig författarens farbror i brittiska armén och stupar i Normandie.

Ett nytt ämne kanske men är det nån som känner till fler svenskar som slogs för de allierade? (ss-frivilliga känner ju alla till.)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 11 april 2002, 16:03

Svensk trupp stred i Norge efter den 9 april. En grupp som kom hem från Finska vinterkriget, begav sig till Norge för att ta upp striden med Tyskarna.

Jeha
Medlem

Inlägg av Jeha » 18 september 2003, 01:48

tyskarna bytte tåg under kriget där jag byter spårvagn ibland
har jag läst

Skriv svar