Hitler och krigets utveckling
Hitler och krigets utveckling
När började Hitler inse att kriget inte gick att vinna ?
MVH
MVH
Det verkar som om han inbillade in i det sista att man kunde vinna kriget. Han agerade också därefter, bl a genom att hela tiden envist skapa nya militärenheter fastän det inte fanns några resurser att tillgå.
Men ändå, han måste ha insett att förlusten var ett faktum åtminstone mot slutet av kriget, men förmodligen vägrade hans sjuka hjärna att ta till sig det. I Anthony Beevors bok om Berlin 1945 antyds att han åtminstone stundtals accepterade sanningen under de sista månaderna av kriget. En knepig fråga!
Men ändå, han måste ha insett att förlusten var ett faktum åtminstone mot slutet av kriget, men förmodligen vägrade hans sjuka hjärna att ta till sig det. I Anthony Beevors bok om Berlin 1945 antyds att han åtminstone stundtals accepterade sanningen under de sista månaderna av kriget. En knepig fråga!
Jag tror han insåg det i slutet av 1941, men eftersom han var bindgalen vägrade han ge sig.
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror inte att han trodde att Tredje riket skulle förlora i slutet av 1941, då var han fortfarande väldigt självsäker, jag tror inte ens att den tanken hade slagit honom alls.Solitaire skrev:Jag tror han insåg det i slutet av 1941, men eftersom han var bindgalen vägrade han ge sig.
Och 1941 såg det ju faktiskt väldigt illa ut för dom allierade.
I slutet av 1941 så hade han iofs fått både USA och Sovjet emot sig, plus att hans plan om en snabb seger över Sovjet misslyckats (kanske början 1942 är en bättre tidpunkt). Från den tidpunkten var oddsen emot honom.Robban skrev:Jag tror inte att han trodde att Tredje riket skulle förlora i slutet av 1941, då var han fortfarande väldigt självsäker, jag tror inte ens att den tanken hade slagit honom alls.Solitaire skrev:Jag tror han insåg det i slutet av 1941, men eftersom han var bindgalen vägrade han ge sig.
Och 1941 såg det ju faktiskt väldigt illa ut för dom allierade.