Danskarnas syn på ockupationen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 21 december 2004, 15:59

jj skrev:När du är igång med ditt sveksnack kan du kanske ta upp 1863 också?
Hva?? Hvilket Svik??

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Re: A ha....

Inlägg av jj » 21 december 2004, 16:15

Gudbjorn skrev:
Gudbjorn skrev:
jj skrev:När du är igång med ditt sveksnack kan du kanske ta upp 1863 också?
Hva?? Hvilket Svik??
Du tenker på danmark ja... Selvsagt...
Norge hadde felles utenrikspolitikk med Sverige, men svenskene svek igjen... huttetu...
Nå noga räknat var det Karl XV som "svek" han hade kommit med löftet som han inte hade sitt folk med sig på...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Re: Så här va det...

Inlägg av Martin Tunström » 21 december 2004, 17:37

Gudbjorn skrev:Danmark militære innsats var ikke noe å skryte av, MEN de sa ihvertfall fra hva de ment. Det er poenget.
Nej, Danmark ställde sig neutralt i kriget, och när tyskarna invaderade landet så gav man upp efter några timmar, så man sa INTE ifrån. Jag är övertygad att Sverige hade gjort motstånd precis som Norge om vi blivit invaderade av Tyskland.
Svensken prøvde å gjøre sitt. Men det er så himmla synd at han i det ene øyeblikket sier at Nordmannen er sin bror, og i neste øyeblikk hjelper han ingen av sine brødre.

Hjälpte norrmänen Finland när dessa blev anfallna av Sovjetunionen? Nej!(jag har ett kort minne av att ni sa nej, precis som Sverige, att låta britterna och fransmännen passera Norge för att bistå Finland?) Tror du själv att Norge hjälpt Sverige om det varit Sverige som blivit anfallet? Nej, knappast! Och INGEN på den tiden hade krävt att Norge skulle ha hjälpt Sverige med att förklara Tyskland krig, då landet precis som Sverige inte hade en modern armé eller något vidare bra rustad armé.
Hvor var "stormakten" sverige,
Sverige var ingen stormakt på 1900-talet, trodde du kunde din historia? :roll:
og den gamle stoltheten som de hadde før!?? Ble den borte eller har den aldri vært der?? Er historien bare skryt!??? :D
Gillar du att tramsa? :roll:

/Martin

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 21 december 2004, 17:40

Gudbjorn skrev:
Battler skrev:
Gudbjorn skrev:Problemet er bare at jeg ble opplært til å hate 2 ting. Det ene var alt som har med Tyskland å gjøre. Det andre var hva Svenskene står for. Alt annet ble jeg opplært til å elske.
Har du kommit över detta, kan du t ex semestra i Tyskland eller Sverige ?

Kanske lite OT
Battler
Jeg har hytte "Sommarstuga", hus og bil i sverige. Elsker
de finnene som bor der....
Vi har nok tyske turister i Norge og etter å ha møtt noen av dem, så har jeg blitt lei...
Personlig så synes jeg de er lumsk... Og det har de også vært gjennom de siste 1000år....
Ja, Tyskland som under de senaste 59 åren varit delat, ockuperat, genomgått avnazifieringsprocesser samt byggt upp Europas största fredsrörelse samt håller på och rustar ner Bundeswehr nu lär säkert ha sluga baktankar om att åter marschera mot Paris och Moskva...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 december 2004, 19:25

Gudbjorn skrev: he, he.... Nei... Jeg er ikke Dansk. Nordmann...
Problemet er bare at jeg ble opplært til å hate 2 ting. Det ene var alt som har med Tyskland å gjøre. Det andre var hva Svenskene står for. Alt annet ble jeg opplært til å elske.

Derfor elsker jeg Dansken, og er Pro-Dansk... :lol:
Precis som Probstner tror jag inte riktigt att du menar allvar. Om du verkligen är seriös, och vill att viu andra ska uppfatta dig som seriös så råder jag dig till att svara på de frågor du får. Den viktigaste frågan är hur Danrmark och Norge hade agerat om förhållandena hade varit omvända.

/Martin

Joms
Medlem

Inlägg av Joms » 21 december 2004, 19:53

Sverige ställde till med mer oreda för Tyskarna än både Danmark och Norge tillsammans. Och då menar jag inte vapentekniskt.

Vad gjorde Norge och Danmark, jo det var myggan som stack elefanten.

Hadde Sverige blivit ockuperat av tyskarna hadde man nog sett ett helt annat motstånd än från Norge och Danmark, även om vi fått vika oss till sist.

Och sen är Sverige en stormakt,,, för vissa Norrmän i alla fall :wink:

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 22 december 2004, 08:57

Martin Tunström skrev: Hjälpte norrmänen Finland när dessa blev anfallna av Sovjetunionen? Nej!(jag har ett kort minne av att ni sa nej, precis som Sverige, att låta britterna och fransmännen passera Norge för att bistå Finland?) Tror du själv att Norge hjälpt Sverige om det varit Sverige som blivit anfallet?

Nej, knappast! Och INGEN på den tiden hade krävt att Norge skulle ha hjälpt Sverige med att förklara Tyskland krig, då landet precis som Sverige inte hade en modern armé eller något vidare bra rustad armé.
/Martin
Jo... Nordmennene hjalp Finnland, men de kunne hjelpt mye mer.
Ca. 1000 av de "svenske" soldatene var Nordmenn fra Norge. Dessuten var det mange Svenskfinner blant de "Svenske".
Mange Nordmenn ville ikke gå under svenske offiserer og det blå-gule svenske flagg. Noe av dette skyldes at Svensken ville beholde all ære selv i et slikt fall....
Og ser man det.. Slik har det også godt...
Finnene fra Sverige er glemt, og du har ikke
fått med deg at Nordmenn var med. Hvorfor???

Det var mange tusen frivillige Nordmenn, men regjeringen ville ikke frigi noen Offiserer for å lede disse. Dermed ble innsatsen for dårlig fra norsk side.

Nordmennene ville nok hjelpt svenskene, fordi disse var en av våre viktigste handelspartnere. Dessuten ville et angrep på Sverige være en trussel mot Norge.

Norge hadde ikke en moderne arme, men i 1905 hadde vi meget bra våpen som var beregnet mot svenskene. Disse ble allievel brukt i 1940 og viste seg fremdeles å ha en effekt. Problemet er at man i Norge... og som ellers i verden.. ble tatt på senga.. og krigføringen ble helt ny i forhold til det som har vært tidligere. Trusler om drap på sivile, teppebombing av byer etc... Tror sverige hadde vært tatt av tyskerne i løpet av 14 dager om Sverige hadde vært alene. Derimot ville samarbeid fra de Nordiske land ført til at de tyskerne måtte ha satt inn langt flere ressurser, og på den måten ville de allierte klart seg bedre.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 december 2004, 12:57

En hel del trams och OT har rensats bort. Ämnet är danskarnas syn på ockupationen och inget annat. Detta är andra påpekandet och tråden låses om det tramsas mer.

Gudbjorn: Forumets regler tillåter inte nedsättande kommentarer om andra folkgrupper, ej hellre att forumet används för nationalistisk agitation. Vänligen sluta med detta´.

Mvh Petter

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 22 december 2004, 14:18

Gutekrigaren skrev:En hel del trams och OT har rensats bort. Ämnet är danskarnas syn på ockupationen och inget annat. Detta är andra påpekandet och tråden låses om det tramsas mer.

Gudbjorn: Forumets regler tillåter inte nedsättande kommentarer om andra folkgrupper, ej hellre att forumet används för nationalistisk agitation. Vänligen sluta med detta´.

Mvh Petter
Dette gjelder vel også nedsättende kommentarer om Danskene. At jag kritiserer Sverige holdning er ikke for å trakkasere nogon "rase", men heller en politikk rundt 2 verdenskrig. Men forlåt.... Jeg skal ikke såre "søta bror"....

Men jeg forstår det også slik: "Det er betre at komma i andre, enn at gå i seg sjøl..."

Men tilbake til sak: Danskene syn på denne krigen må vi akseptere, på lik linje som vi må akseptere svenskene syn på sin egen rolle i krigen. Vi alle vil vel ha et positivt syn på vår egen identitet, og jeg tror alle vil gjerne sette lys på de positive tingene som deres eget land bidro med.

Derfor har jeg vært provoserende overfor De som er svensk, og som kritiserer andre historie-syn, før de har tenkt gjennom sin egen.... Unnskyld (Forlåt..) :) God Jul...

Gudbjørn

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 december 2004, 16:19

Gudbjorn: Vilka nedsättande kommentarer om danskar hittar du i tråden?

Sveriges politik under kriget är inte tråden till för, det finns andra trådar för den debatten (men inte för barnsliga debatter om "fegt land" och "modigt land").

/Petter

Joms
Medlem

Inlägg av Joms » 22 december 2004, 18:36

Jag tycker faktiskt att vi Scandinaver ska hålla ihop istället. Trots allt är vi av samma skrot och korn.

De beslut som togs under andra världskriget var nog oerhört svåra att ta, det var nog en mycket svår balansgång för att trampa så få som möjligt på tårna.

Jag har alltid haft lite svårt att förstå den något fientliga inställningen grannar emellan?

Ödmjukhet är stort :)

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 22 december 2004, 23:15

Martin Lundvall skrev: Den viktigaste frågan är hur Danrmark och Norge hade agerat om förhållandena hade varit omvända.
/Martin
Hmm... Da ville jeg skammet meg, og aldri diskutert hvordan eller hva eller hvorfor eller hvis om. Hvis Norge hadde vært nøytral som sverige altså. ;-)

Det siste jeg ville gjort var å spekuleret i Norges sjanser mot Tyskland i ettertid. (De er små uansett...) Tror det best hadde vært å legge kortene på bordet enn å pynte på historien, og da kan man være stolt. :)
Synes egentlig at danske kan synes hva de vil. Gjerne forfine historien om de føler seg vel med den. Tysk okkupasjon er jo fornedrende, og den kan jo ta vekk danskene identitet.

Se bare på meg. Jeg har provosert mange Svensker. Jeg har såret noens stolthet, og poenget er at slik hadde danskene det etter krigen også. La de fortelle sin versjon også... og la de få litt stolthet tilbake. (Bare bra det... så kanskje vi ser de snart i Vinter OS..!?? ;-) )

Hei då...

Joms
Medlem

Inlägg av Joms » 23 december 2004, 00:40

Inlägget borttaget!
MD650

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 23 december 2004, 02:46

Joms skrev:
Hvem er far til He? Nå fårstår jeg ikke helt.
Inlägget redigerad mht till ovanstående inlägg MD650

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 13:14

Om man utgår ifrån moraliskt perspektiv så var det nog blandade känslor hos danskarna. Vissa tyckte att det var bra att nazisterna kom, för då skulle oönskade element rensas bort enligt vad ett par tyckte. De danskar som var nazistvänliga tyckte nog att det var bra att tyskarna kom, medan större delen tyckte att det var olidigt. Nu minns jag inte titeln på tidskriften, men det finns en dansk tidskrift som behandlar tiden såväl före som efter andra världskriget i Danmark. Minns att det var en bild på unga kvinnor som parerade för den tyska ockupationsmakten, hur deras inställning var går det nog bara att gissa sig till antar jag.

Stefan

Skriv svar