Under jord i Zossen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Haegg
Medlem

Under jord i Zossen

Inlägg av Haegg » 29 oktober 2002, 10:29

Är det någon som kan reda ut begreppen för mig angående bunkersystemen i Zossen, Zeppelin, Maybach I och Maybach II? Det finns en hel del info på nätet men min tyska är inte något att räkna med.

Vem höll till i vilket bunkerkomplex (OKH, OKW)?
När började de användas?
I vilket skick befinner de sig i idag?
Även annan information vore intressant att få :)

Gizmore
Ny medlem

Inlägg av Gizmore » 16 januari 2003, 13:56

jag skulle väldigt gärna villja ha lite information om de där tunnlarna på Engelska eller svenska till mitt special arbete som jag ska göra....

tack på förhand
//Gustav

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 januari 2003, 14:06

Jag tror det finns en bok skriven om Zossen, Marcus vet nog.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Zossen

Inlägg av Battler » 16 januari 2003, 15:12

daniel l skrev:Jag tror det finns en bok skriven om Zossen, Marcus vet nog
Heter inte Marcus, men kan ändå hjälpa till :D

The underground military command bunkers of Zossen, Germany
History of their construction and use by the Wehrmacht and Soviet army 1937-1994
Hans-Georg Kampe

50-sidigt häfte, mjuk pärm, mycke bilder och en del kartor över bunker-komplexet, utgiven av Schiffer förlag.

MVH

Gizmore
Ny medlem

Inlägg av Gizmore » 17 januari 2003, 11:44

tack så mycket...

du vet möjligtvis inte vart man kan köpa/låna denna bok?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 17 januari 2003, 17:41

Amazon.uk har den, gissar att den finns på fler ställen.

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 46-5894212

MVH

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 januari 2003, 20:39

Bäste Haegg!

Tyvärr kommer mitt svar sent, har varit till sjöss i 3 månader, men bättre sent än....

Till garnisonsstaden Zossen och bunkrarna!

Zeppelin var en kommunikationsbunker som invigdes i slutet av Augusti 1939. 25-30 miljoner riksmark hade spenderats sen maj 1937 på bygget som gick under namnet AMT500 vilket ibland används när man refererar till Zeppelin. 19 meter under markytan, med 3 meter betong som yttertak låg således världens modernaste kommunikationsbunker. Fernkabelring runt Berlin gjorde att man kunde förbikoppla den gamla kommunikationscentralen inne i Berlin vilken var sårbar för flygattacker.

Maybach I var också färdig för inflytt i slutet av augusti 1939, här huserade Oberkommando des Heeres. Maybach I låg i närheten av Zeppelin och bestod av 12 byggnader i betong kammoflerade ovan jord som ladugårdar identiska exteriört och interiört. Vid anfall flyttade man under jord där interiören såg exakt likadan ut. Alla byggnaderna var sammanbundna av underjordiska tunnlar och med Zeppelin 100 meter bort.

Maybach II låg en kilometer längre bort och var färdig efter Maybach I. Här byggdes bara 11 byggnader med samma princip som vid Maybach I. Här huserade Transportwesen.

Så till staberna:

Oberkommando der Wehrmacht (OKW) huserade i Bendler-Block inne i Berlin, men jag har för mig att man flyttade ut till Zossen mot slutet av kriget, exakt när vet jag inte.

Oberkommando des Heeres (OKH), Zossen.

Oberkommando der Marine (OKM), i Berlin tills 1943 har jag för mig.

Oberkommando der Luftwaffe (OKL), antingen Leipziger Strasse i Berlin eller Wildpark strax utanför.

Mvh
Johan

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 24 januari 2003, 12:16

Jag kan bara tacka och bocka för svaren Johan. Precis vad jag var ute efter. Sedan gör det inget att det var viss tidslagg i svaret. Det rör sig inte direkt om någon tidskritisk information. :)

Skriv svar