Hitler

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 september 2002, 20:19

Anno skrev:Har för mig att en kille här i stan hetter just Himmler i mellan namn, kan nämnas att han är känd för att vara extremhöger. :)
Det finns enligt SCB 1 (en) man i Sverige som har Himmler som förnamn (dvs mellannamn) ...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 september 2002, 20:21

Lindir skrev:
Anno skrev:Har för mig att en kille här i stan hetter just Himmler i mellan namn, kan nämnas att han är känd för att vara extremhöger. :)
Det finns enligt SCB 1 (en) man i Sverige som har Himmler som förnamn (dvs mellannamn) ...
Då måste det vara honom!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 september 2002, 21:37

Andreas,

Jag hittade den officiella ("Daten der Geschichte der NSDAP", 5:e upplagan, 1935) varianten på vad Hitler skulle betyda: Hitler, Hiedler, Hüt[t]ler = Angestellter beim Salzburger Salzwesen, dem die Verwahrung des Salzes in Hütten, dessen Verkauf und die verrechnung des Gewinnes oblag. Känner du igen denna förklaring. Vet du om den anses korrekt/trolig/möjlig?
Andreas Wien skrev: Namnet "Schicklgruber" betyder faktiskt ingenting pa ren tyska. Kanske är det en dialektal variant av ett ord, namn etc.

Att "Schicklgruber" skulle betyda "flugsmälla" har jag aldrig hört ;)
Jag hittade min källa: http://www.knowalot.com/mrk-kevin.html. Tyvärr verkar den inte speciellt djupsinnig (mest svammel, helt enkelt ...), men längst ner står iallafall uppgiften att Schicklgruber (antagligen) betyder "fly swatter". Enligt denna sida är Hitler-historikerna i stort överens om att det är ett böhmiskt namn, så det är väl böhmisk dialekt som ligger närmast (hur man nu hittar ordböcker över böhmisk tyska ...).
Andreas Wien skrev:Jag känner faktiskt till en person som heter Heinrich Himmer i Österrike. Jag undrar vad hans föräldrar tänkte pa när han döptes.
Hmm ... :?

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 4 september 2002, 21:59

Lindir skrev:
Daniel skrev:Hitler var ett taget familjenamn, uppkom genom ett stavningsfel av lantprästen.
Det finns en utbredd uppfattning att Hiedler skulle ha varit det "egentliga", eller "ursprungliga" namnet och Hitler en felstavning av det. På internet finns mängder av sidor som påstår det, ofta skoluppsatser eller sidor som egentligen handlar om något helt annat.

Källan till ovan torde vara Alan Bullock (Hitler - en studie i tyranni). I nämnda bok diskuterar förf de olika namnkombinationerna i något av de inledande kapitlen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 september 2002, 22:19

robert nordin skrev:
Lindir skrev:Det finns en utbredd uppfattning att Hiedler skulle ha varit det "egentliga", eller "ursprungliga" namnet och Hitler en felstavning av det. På internet finns mängder av sidor som påstår det, ofta skoluppsatser eller sidor som egentligen handlar om något helt annat.
Källan till ovan torde vara Alan Bullock (Hitler - en studie i tyranni). I nämnda bok diskuterar förf de olika namnkombinationerna i något av de inledande kapitlen.
Inte vad jag kan se. Han kommenterar inte ens att formerna Hitler och Hiedler ser olika ut, när han skriver om namnbytet 1876. Det enda han skriver om namnformerna är "Efternamnet, som antagligen var tjeckiskt från början och som har påträffats stavat på många sätt, dyker först upp i Waldviertel under första hälften av fjortonhundratalet" (s 18 ). Fast boken finns i flera omarbetade upplagor - kanske står det annorlunda i din (jag använder 1978 års upplaga)?

Han stavar för övrigt även Johann Nepomuks (Hüttler) efternamn Hiedler, som sin brors. Man kan ju i och för sig påpeka att folk inte var konsekventa ens när de stavade sina egna namn på den tiden (det var inte så noga före dataregistrens och namnlistorna-i-bokstavsordnings tid ...).

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 september 2002, 22:24

Lindir skrev: Jag hittade den officiella ("Daten der Geschichte der NSDAP", 5:e upplagan, 1935) varianten på vad Hitler skulle betyda: Hitler, Hiedler, Hüt[t]ler = Angestellter beim Salzburger Salzwesen, dem die Verwahrung des Salzes in Hütten, dessen Verkauf und die verrechnung des Gewinnes oblag. Känner du igen denna förklaring. Vet du om den anses korrekt/trolig/möjlig?
Det skulle kunna vara en möjlig och en seriös förklaring till namnet.
Jag har även läst att namnet skulle referera till "Bergmann", dvs en person som jobbar uppe pa berget och som huserar i en bergshydda. Om han jobbade med salt eller inte vet jag ej.

Att namnet "Schiklgruber" skulle betyda "flugsmälla" är rent svammel. "Uppfanns" inte den klassiska flugsmällan förrän pa 50-talet? Pa vanlig tyska heter flyugsmälla "Fliegenklappe" eller "Fliegenklatsche".

Det ända som jag kan fa ut av namnet Schicklgruber är "Schicksal" ( = Ödet) och "Grube" (= Grop). Men denna förklaring är för oseriös och för lekmannamässig. Namnet har säkert omvandlats under arhundrens lopp och distanserat sig fran sin ursprungliga innebörd. Jag skall ta och försöka hitta nagon som kan svara pa fragan, även om det kan dröja lite ;)

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 september 2002, 22:34

Var det inte han som bytte (eller lade till?) mellannamn eller efternamn till Himmler för ett par år sedan? Det stod en del i tidningarna om det vill jag minnas?

/Marcus

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 4 september 2002, 22:46

Lindir skrev:
robert nordin skrev:
Lindir skrev:Det finns en utbredd uppfattning att Hiedler skulle ha varit det "egentliga", eller "ursprungliga" namnet och Hitler en felstavning av det. På internet finns mängder av sidor som påstår det, ofta skoluppsatser eller sidor som egentligen handlar om något helt annat.
Inte vad jag kan se. Han kommenterar inte ens att formerna Hitler och Hiedler ser olika ut, när han skriver om namnbytet 1876. Det enda han skriver om namnformerna är "Efternamnet, som antagligen var tjeckiskt från början och som har påträffats stavat på många sätt, dyker först upp i Waldviertel under första hälften av fjortonhundratalet" (s 18 ). Fast boken finns i flera omarbetade upplagor - kanske står det annorlunda i din (jag använder 1978 års upplaga)?

Han stavar för övrigt även Johann Nepomuks (Hüttler) efternamn Hiedler, som sin brors. Man kan ju i och för sig påpeka att folk inte var konsekventa ens när de stavade sina egna namn på den tiden (det var inte så noga före dataregistrens och namnlistorna-i-bokstavsordnings tid ...).

Du har rätt. Jag har samma utgåva, men en senare upplaga. Det som jag förmodligen tänkte på var Shirer (s 22 , Forums enbandsversion av Det tredje rikets uppgång och fall (1984). Där pratas bl a om nackdelarna med "Heil Schicklgruber". :lol:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 september 2002, 22:48

Marcus Wendel skrev:
Var det inte han som bytte (eller lade till?) mellannamn eller efternamn till Himmler för ett par år sedan? Det stod en del i tidningarna om det vill jag minnas?

/Marcus
Jo, vi tänker på samma person! kan det varit Hans Himmler...något????
Men som du sa var han med i tidningar och i tv för något bråk eller något han hade gjort!

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 september 2002, 22:51

Anno,

Nu hittade jag artikeln jag tänkte på:
"Varför vill man heta Himmler?"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0001/ ... helin.html

Hans namn är Hans Himmler Pettersson.

/Marcus

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 september 2002, 23:44

Andreas Wien skrev:Att namnet "Schiklgruber" skulle betyda "flugsmälla" är rent svammel. "Uppfanns" inte den klassiska flugsmällan förrän pa 50-talet?
Den moderna (plast-)varianten, måhända, men flugor har vi haft anledning att smälla betydligt längre tid än så. Ordet flugsmälla är belagt i svenska sedan slutet av 1500-talet, och kan mycket väl vara betydligt äldre än så. Tyskarna lär inte vara sämre än så, och har med stor sannolikhet hunnit utveckla flera olika ord (dialektala) för denna företeelse. Därmed inte sagt att just Schicklgruber måste komma från ett av dem ...
Andreas Wien skrev:Jag skall ta och försöka hitta nagon som kan svara pa fragan, även om det kan dröja lite :wink:
Jag ser fram emot det :wink:

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 9 september 2002, 21:30

I den tyska telefonkatalogen Das Telefonbuch (finns på datan http://www.teleauskunft.de ) finns några personer vid namn Heitler och ännu fler med namnet Hittler.

Men när jag 1996 i Berlin tittade i telefonkatalogen där fann jag även en kvinna vid namn Hitler (jag har glömt förnamnet) men hon finns tydligen inte mera. Om det var en släkting till Adolf vet jag heller ej.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 12 juli 2005, 11:24

En teori jag sett är att det skulle ha samband med die Schicke = god ordning, gott skick, och kunna tolkas som ordningsman.

Der Onkel Adi stirbt nie!

Skriv svar