hur behandlades fångar?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 23 augusti 2003, 23:39

Att vara tysk fånge hos ryssarna var inte det säkraste sättet att överleva; även om många av Stalingrad-fångarna var döende av svält och yttersta utmattning när de tillfångatogs; och detta bidrog givetvis till att många av dem dog - allt var inte sovjeternas fel.

Men min egentliga fråga: hur behandlades sovjeternas krigsfångar från de andra nationerna; t.ex. rumänien, ungern, finland?

Jag gissar att de behandlades något bättre, iom att egenskapen att vara tysk från tyskland var det röda skynket; det finns exempel på att österrikare klarade sig - just för att de inte var tysk-tyskar.
Men hur behandlades de egentligen?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 23 augusti 2003, 23:45

Flera funderar över att japanerna tog hellre sitt liv än gav sig. Javisst, det finns många exempel på det. Varför stred de inte? Jo, det gjorde de, men om fiendens överläge är tillräckligt kompakt... Banzai-angreppen användes som sådana heders-självmord-angrepp när alla normala stridsmetoder var uttömda.

Clavell i sin Shogun ger en fin bild av det japanska psyket. att bli tillfångatagen var inte bara vanhedrande på många olika sätt, som krigsfånge utsatte man sig dessutom för risken av den mest skymfliga behandlig - och detta var en viktig faktor varför det var så mycket enklare att antingen slåss till döds - eller begå självmord.

Fördelen med att begå självmord för egen hand när regelrätt kamp var inte längre möjlig var f.ö. att då minimerade man risken att bli ärelöst tillfångatagen.
Bilden på japanen i häftskynke som tvingas tvätta av däcket medan hundratals jänkar glor och hånskrattar är det bästa beviset på att de hade rätt inställning här... (sett ur deras synpunkt i varje fall).

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 23 augusti 2003, 23:48

tryggve skrev:
Yakima skrev:Jag har hört att ryssarna drevs till kannibalism i de tyska lägren. Vet ej om det är sant.
Jag har i alla fall hört om fall där man gömde kroppar i syftet att kunna få ut de avlidnas matransoner. Om det är sant eller om det fungerade vet jag ej.
Det är sant, min farfar har en god vän som slogs för tyskarna på östfronten. Han hamnade i sovjetiskt läger, och när en av hans kamrater avled gömde de kroppen och fick därmed hans matranson.

/Jonathan

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 23 augusti 2003, 23:50

Stefan skrev:Flera funderar över att japanerna tog hellre sitt liv än gav sig. Javisst, det finns många exempel på det. Varför stred de inte? Jo, det gjorde de, men om fiendens överläge är tillräckligt kompakt... Banzai-angreppen användes som sådana heders-självmord-angrepp när alla normala stridsmetoder var uttömda.

Clavell i sin Shogun ger en fin bild av det japanska psyket. att bli tillfångatagen var inte bara vanhedrande på många olika sätt, som krigsfånge utsatte man sig dessutom för risken av den mest skymfliga behandlig - och detta var en viktig faktor varför det var så mycket enklare att antingen slåss till döds - eller begå självmord.

Fördelen med att begå självmord för egen hand när regelrätt kamp var inte längre möjlig var f.ö. att då minimerade man risken att bli ärelöst tillfångatagen.
Bilden på japanen i häftskynke som tvingas tvätta av däcket medan hundratals jänkar glor och hånskrattar är det bästa beviset på att de hade rätt inställning här... (sett ur deras synpunkt i varje fall).
Jag skulle iallafall hellre skura däck än dö.

/Jonathan

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 23 augusti 2003, 23:54

Men min egentliga fråga: hur behandlades sovjeternas krigsfångar från de andra nationerna; t.ex. rumänien, ungern, finland?
Finland:Bra (har säkert förekommit att man skuttit fångar)

Ungern: i vissa fall väl hyffsat och i vissa fall dåligt

Rumänien:i vissa fall väl hyffsat och i vissa fall dåligt,men har hört att Rumänska soldater skulle ha skjuttit ihjäll ryssar efter striderna vid Odessa.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 24 augusti 2003, 00:09

Panzerfaust skriver: "Jag skulle iallafall hellre skura däck än dö. "

Okej, så härmed förstår vi varför japanerna behandlade sina krigsfångar så ofta så illa: de var ärelösa människor, som hellre än att slåss till döds och eller begå självmord, valde att kapitulera och skura däck under utstuderat skymfliga villkor...

Eftersom de var "bevisligen" ärelösa var man inte skyldig att visa dem någon aktning eller hänsyn.

- Om denna logik håller till 100% kan kanske diskuteras, men så gick den.

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 24 augusti 2003, 09:06

Man beräknar att ca 3 miljoner ryska POWs dog i tysk fångenskap. De tyska POWs hade de inte heller speciellt bra hos ryssarna, ett exempel är de 90 000 tyskar som blev tillfångatagna efter slaget om stalingrad. Knappt 5 000 återvände.

Det är helt riktigt. Skillnaden är bara att tyskarna medvetet tog livet av de sovjetiska krigsfångarna, medan någon motsvarande medveten politik inte fanns på andra sidan.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 24 augusti 2003, 10:53

Panzerfaust skrev:
Stefan skrev:Flera funderar över att japanerna tog hellre sitt liv än gav sig. Javisst, det finns många exempel på det. Varför stred de inte? Jo, det gjorde de, men om fiendens överläge är tillräckligt kompakt... Banzai-angreppen användes som sådana heders-självmord-angrepp när alla normala stridsmetoder var uttömda.

/Jonathan
Men du är inte uppväxt som en japan var på den tiden heller... :?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 24 augusti 2003, 11:31

Panzershreck skrev:
Panzerfaust skrev:

/Jonathan
Men du är inte uppväxt som en japan var på den tiden heller... :?
Håller med Panzershreck men visst som svensk så låter det ju helt klart bättre att skura däck en att begå självmord.
Japanerna har väldigt mycket ära att tänka på .
det är inte bara soldaten som får skämmas om han blir krigs fånge utan hela familjen i Japan hade få utstå förödmjukelse och bli utfrysta ur samhället.. familjen är och var fruktansvärt viktig i Japan så ge upp är inget alternativ

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 11:33

Panzerfaust skrev:
tryggve skrev:
Yakima skrev:Jag har hört att ryssarna drevs till kannibalism i de tyska lägren. Vet ej om det är sant.
Jag har i alla fall hört om fall där man gömde kroppar i syftet att kunna få ut de avlidnas matransoner. Om det är sant eller om det fungerade vet jag ej.
Det är sant, min farfar har en god vän som slogs för tyskarna på östfronten. Han hamnade i sovjetiskt läger, och när en av hans kamrater avled gömde de kroppen och fick därmed hans matranson.

/Jonathan
Ok. Tack för infon.
Man kan nog tänka sig att detta förekom lite här och var, i och för sig. T ex bland allierade krigsfångar hos japanerna. Men jag hade inte hört om några andra fall än ryska krigsfångar hos tyskarna. Men logiskt sett så kan man ju försöka tillämpa det överallt. :(
Att de tyska fångar som ryssarna nog inte fick mycket till ransoner är väl inte heller direkt överraskande...

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 24 augusti 2003, 11:58

Jon skrev:Man beräknar att ca 3 miljoner ryska POWs dog i tysk fångenskap. De tyska POWs hade de inte heller speciellt bra hos ryssarna, ett exempel är de 90 000 tyskar som blev tillfångatagna efter slaget om stalingrad. Knappt 5 000 återvände.

Det är helt riktigt. Skillnaden är bara att tyskarna medvetet tog livet av de sovjetiska krigsfångarna, medan någon motsvarande medveten politik inte fanns på andra sidan.
Det håller jag inte riktigt med om. Det finns ett stycke i Chruschovs(Stavning?) memoarer där han beskriver hiu han efter något slag besöker fronten. Han kommer fram till en inhägnad med stora mängder tyska soldatlik. Han noterar att det flesta verka ha skjutits på nära håll, många med nackskott.

Jag läste för många år sedan en biografi av en amerikanare som deltog i kriget i europa. I ett stycke beskriver han hur man tillfångatagit några tyska soldater. En man i hans grupp avdelas för att bevaka fångarna i en källare. En stund senare kommer manen tillbaka till gruppen och säger att fångarna försökte rymma och att han var tvungen att skjuta dem. Alla i den amerikanska gruppen visste att så inte var fallet, men någon undersökning påbörjades aldrig utan historien accepterades officiellt.

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 24 augusti 2003, 12:47

Sammafinne skrev:Ryska fångarna i Finland behandlades väl kanska bra, några stationerades i bondegårdar och bodde där och jobbade.
Annars byggde väl ryssarna upp hus och bomb skydd.
Ryssarna fick bla.
*Ett tak över huvudet
*bra(beror vad man hade laggat) mat
*Behövde inte jobba mera än de orkade

Finländska fångarna i sovjet hade i några fall bra och i några fall dåligt.
Förstås hade de båda sidorna såna fall var man sköt genast sina fångar.

//Martin

Stämmer nog inte riktigt. Tak över huvud: lättare att hålla reda på dem om de är fångade i en byggnad.
Bra mat: Knappast, de svalt, då det viktiga var att de finska soldaterna fick mat. Fångarna fick inte heller söka i soptunnor efter mat.
Vad gäller arbetet så måste de nog arbeta från morgon till kväll och de som inte orkade sedan gå tillbaks till nattförvaringen fick sedan bäras av starkare fångar.

De finska soldaterna var nog "snälla" mot de ryska fångarna, men de högre militära männen förbjöd de finks soldaterna från att ha burschar (städhjälp m.m.) som de då oftade gav mat åt. Det finns också historier om finska fångvakatare som blivit bestraffade för att de behandlat fångaran för bra.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 24 augusti 2003, 13:24

Panzerfaust skrev:
tryggve skrev:

/Jonathan
Han har faktiskt skrivit en bok om sin tid i kriget där han nämner just detta. Min väg tillbaka heter den, jag minns inte exakt vad han heter men jag tror det var Heinz Schuptel.

/Jonathan

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 24 augusti 2003, 16:16

Dr. Sakai skrev:

Stämmer nog inte riktigt. Tak över huvud: lättare att hålla reda på dem om de är fångade i en byggnad.
Bra mat: Knappast, de svalt, då det viktiga var att de finska soldaterna fick mat. Fångarna fick inte heller söka i soptunnor efter mat.
Vad gäller arbetet så måste de nog arbeta från morgon till kväll och de som inte orkade sedan gå tillbaks till nattförvaringen fick sedan bäras av starkare fångar.

De finska soldaterna var nog "snälla" mot de ryska fångarna, men de högre militära männen förbjöd de finks soldaterna från att ha burschar (städhjälp m.m.) som de då oftade gav mat åt. Det finns också historier om finska fångvakatare som blivit bestraffade för att de behandlat fångaran för bra.
'

Vänta lite jag skrev att de ryska fångarna hade bra nog i finland och inte att de finska fångarna i ryssland hade det bra! eller menar du att de ryska fångarna hade dåligt i finland?

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 24 augusti 2003, 20:02

vilket lands soldater kaputilerade mest under ww2?

italienarna?

ps: skulle man kunne se denna bild när japanen skurar däck?

Skriv svar