hur behandlades fångar?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 24 augusti 2003, 20:10

Robban skrev:vilket lands soldater kaputilerade mest under ww2?

italienarna?

ps: skulle man kunne se denna bild när japanen skurar däck?
Ja, ryssarna kapitulerade rätt mycket. Sen kan man väl säga att alla länder som blev ockuperade av nazityskland kapitulerade i rätt stor skala också.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 24 augusti 2003, 20:21

Robban skrev:vilket lands soldater kaputilerade mest under ww2?

italienarna?

den bilden som är mest känd på Japanska POW är denna. den Japanska Kejsaren har just sagt att kriget är slut när bilden togs
ska se om jag kan få fram bilden på ner en japansk POW skurar däck
Bild

källa http://www.loc.gov/rr/print/

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 24 augusti 2003, 20:42

vilket lands soldater kaputilerade mest under ww2?

italienarna?

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 24 augusti 2003, 20:43

oj!

förlåt ...råkade posta samma 2 ggr :|

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 25 augusti 2003, 06:53

Sammafinne skrev:Vänta lite jag skrev att de ryska fångarna hade bra nog i finland och inte att de finska fångarna i ryssland hade det bra! eller menar du att de ryska fångarna hade dåligt i finland?
Jag menade att de ryska fångarna inte hade det så bra i Finland, men inte jämförelse vis så dåligt som krigsfångarna på båda sidor vid östfrånten.

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 25 augusti 2003, 07:29

ska se om jag kan få fram bilden på ner en japansk POW skurar däck

Är det här en svensk sida, eller inte?? Trodde i min enfald att det rätta ordet på svenska är krigsfånge.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 25 augusti 2003, 07:37

Dr. Sakai skrev:
Sammafinne skrev:Vänta lite jag skrev att de ryska fångarna hade bra nog i finland och inte att de finska fångarna i ryssland hade det bra! eller menar du att de ryska fångarna hade dåligt i finland?
Jag menade att de ryska fångarna inte hade det så bra i Finland, men inte jämförelse vis så dåligt som krigsfångarna på båda sidor vid östfrånten.
Nej,förstås inte det bästa, men i skalan bättre än tex.Tyskarnas och Ungarnas fångeläger för ryssar, hmm..sen detta med deras jobb så har jag hört av min lärare att deras ryska fånge som hade stationerades hos dem behövde inte göra mera än han orkade,han fick ofta väl också sova på dagen lite och äta(det som fanns)egentligen efter kriget vill ehan stanna kvar, men hem hamnade han och alldrig hörts efter det.
Men förstås finns det kanska mycket såna fall var man just inte brytt sig om fångarna. :roll:

//Martin

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 25 augusti 2003, 07:39

Jon skrev:ska se om jag kan få fram bilden på ner en japansk POW skurar däck

Är det här en svensk sida, eller inte?? Trodde i min enfald att det rätta ordet på svenska är krigsfånge.
Nää,men vi bruckar lite blanda ord, men förstås borde vi använda ordet krigsfånge och inte pow.

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 25 augusti 2003, 09:39

Sammafinne skrev:Nej,förstås inte det bästa, men i skalan bättre än tex.Tyskarnas och Ungarnas fångeläger för ryssar, hmm..sen detta med deras jobb så har jag hört av min lärare att deras ryska fånge som hade stationerades hos dem behövde inte göra mera än han orkade,han fick ofta väl också sova på dagen lite och äta(det som fanns)egentligen efter kriget vill ehan stanna kvar, men hem hamnade han och alldrig hörts efter det.
Men förstås finns det kanska mycket såna fall var man just inte brytt sig om fångarna. :roll:

//Martin
Det var säkert då en s.k. bursch de hade, som städade och gjorde alla småsaker som soldaterna inte orkade med, men det blev sedan förbjudet någon gång under fortsättningskriget för soldaterna att ha dessa burschar.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 25 augusti 2003, 09:52

Jon skrev:ska se om jag kan få fram bilden på ner en japansk POW skurar däck

På Internet används mycket förkortningar det går inte att komma ifrån och så finns det inte bara svenskar på Skalman dock är dom flesta det :-)
Men är du missnöjd med att jag skrev ordet POW så kan jag bara beklaga
Men POW är ett ord som går att använda i hela världen och dom flesta känner till

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 25 augusti 2003, 16:55

öhhhh, nej faktiskt inte....vad betyder det...? :oops:

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 25 augusti 2003, 17:04

Robban skrev:öhhhh, nej faktiskt inte....vad betyder det...? :oops:

POW- Prisinor Of War (stavning har jag ingen anning om hur det ska vara)
MvH Olle

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 25 augusti 2003, 18:43

Men är du missnöjd med att jag skrev ordet POW så kan jag bara beklaga
Men POW är ett ord som går att använda i hela världen och dom flesta känner till

Det är inte riktat mot dig personligen, utan bara rent principiellt. Det är en svensk sida, och då ska svenska språket gälla, tycker jag. Sen att det finns utlänningar som tittar in på sidan, har inte med saken att göra.

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 26 augusti 2003, 09:01

Sammafinne skrev:Ryska fångarna i Finland behandlades väl kanska bra, några stationerades i bondegårdar och bodde där och jobbade.
Annars byggde väl ryssarna upp hus och bomb skydd.
Ryssarna fick bla.
*Ett tak över huvudet
*bra(beror vad man hade laggat) mat
*Behövde inte jobba mera än de orkade

Finländska fångarna i sovjet hade i några fall bra och i några fall dåligt.
Förstås hade de båda sidorna såna fall var man sköt genast sina fångar.

//Martin
Till skillnad från övriga parter på östfronten gjorde finnarna sitt bästa för att personer tillfånga istället för att låta dem dö av sina skador eller bara skjuta dem på plats och ställe. Många sårade ryssar togs omhand på slagfälten och fördes till vård.

Under början av kriget var det inte roligt att vara rysk krigsfånge i Finland. De behandlades dåligt, måste arbeta hårt, och fick väldigt lite mat. Orsaken till detta var inte någon allmän fientlighet utan snarare överdriven byråkrati (t.ex. att civila inte fick ge mat till fångar), usel logistik och underbemanning. Antalet fångar var helt enkelt mycket större än väntat, och ingen tog riktigt på sig ansvaret för att sätta sakerna i ordning.

Först kring 1943, efter initiativ av Mannerheim, började fångarna skötas bättre, och efter det hade de det ganska bra.

Totalt dog ca 30% av de ryska fångarna under åren i finska fånfläger. Det handlar om ca 64 000 personer.

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 26 augusti 2003, 09:06

Anno skrev:
Stefan skrev:De italienska fångarna behandlades nog bäst. Kanske för att de var periodvis så många, kanske för att de var inte speciellt aggressivt eller krigiskt inställda. Det var väldigt vanligt att de användes som extra arbetskraft på bondgårdar, såväl i England som USA. Det finns t.ex. en scen i Puzos Gudfadern, där en pizzabagare ber Gudfadern om hjälp: det är fred, och det är risk att hans biträde, italienaren som egentligen är krigsfånge, kommer att tvingas återvända till Italien. Och under tiden hann hans dotter förlova sig med honom...
- De sågs alltså mera som gästarbetare än som fiender och fångar.
Hur behandlades de italienska krigsfångarna under tyskarna?

/Anno
Efter att Italien gett upp kampen fördes hundratusentals Italienare till fångenskap i Tyskland. De sågs som förrädare och behandlades därefter. De flesta sattes i slavarbete i olika underjordiska fabriker, och väldigt många dog under fångenskapen.

Skriv svar