Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 17 december 2006, 01:13

Ny fråga....vad, vem, när.....
USS Washington erhöll shockskador den 1 maj 1942 - vad orsakade detta ?

MVH

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 17 december 2006, 03:10

HMS Punjabi sjönk, USS Washington red över henne då hon var sjunken, Punjabis sjunkbomber exploderade på djupet och gav skadorna.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inget svar, men nyfiken

Inlägg av gostap » 17 december 2006, 10:11

Bagheera skrev:HMS Punjabi sjönk, USS Washington red över henne då hon var sjunken, Punjabis sjunkbomber exploderade på djupet och gav skadorna.
Initierades denna händelse när Punjabi kolliderade med ett slagskepp av KG-klassen utanför Island? Vet att Washington var avdelad som eskort år ishavs-konvojerna då ihop med KG.

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 17 december 2006, 14:48

Den första maj 1942 kolliderade slagskeppet King Geroge V med en jagare ur eskorten, Punjabi som klövs i två delar och sjönk. Det här inträffade öster om Island och i kraftig dimma - flottstyrkan hade gått i sick-sack, men jagaren hade missat signalen som bekräftade upphörande av sick-sack. USS Washington gick i kolonn som nr två efter King Geroge V och skadades av exploderande sjunkbomber som fanns ombord på Punjabi. USS Washington fick skador på en oljetank - läckage, samt ett flertal säkringar i det elektriska systemet löste ur.
Bagheera's fråga :)

MVH

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 20 december 2006, 10:29

I väntan på Bagheera...

Vad kallades Abwehrs kontor i Stockholm?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 december 2006, 11:31

Var det Tyska Informationsbyrån???, Varjag

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 20 december 2006, 11:38

Ah, jag skulle kanske preciserat mig. De ingick i tyska legationen i Stockholm men fick ett speciellt namn, taget efter namnet på deras chef!

niclas larsen
Medlem

Inlägg av niclas larsen » 20 december 2006, 12:18

Hej!

Mitt svar är "'Byrå Wagner".

Här följer lite utdrag ur boken "Kodnamn Onkel":

Jag skulle placeras på den Tyska legationen i Stockholm som en sorts sekreterare (tillhörande UD, Auswärtiges Amt).
Tyska legationen ligger vid Hovslagargatan. Jag blir förd till en låst dörr med en mässingsskylt där det står Deutsche Gesandschaft på.

Jag får träffa Fräulein Fischer, Doktor Wagners sekreterare. Wagner berättar att vi är Kriegsorganisation Schweden, KO Schweden, och sorterar under Abwehr.

Byrå Doktor Wagner tillhör Abwehr, vi ska avvärja hot mot Tyskland. Och det gör vi precis som alla andra utländska beskickningar, ägnar oss åt spionage.

På byrån får jag börja med att plocka in brev i pärmar och jag ser ofta stämpeln ”Hemligt” eller ”Gkdos” som betyder Geheime Kommandosache och är ännu hemligare.

Prinsen av Wied, med titeln minister, är legationens chef. Prinsens privata våning på Hovslagargatan 2.

Legationsrådet Dankwort på andra våningen, där den gamla hederliga legationen sitter (där den riktiga biträdande militärattachén Müller-Liebenau basar). Jag träffar inte dessa första dagen utan bara Kanzler Eichler.

Vår förflyttning från Hovslagargatan går snabbt. Är det Dankwort som fått sin vilja fram eller är det den nye ministern, nazisten Thomsen, som vill ha ut oss? Eller är det så att Papi (Doktor Wagner) vill ha sitt eget rike? Flytten går till Nybrogatan 27.

Mvh
Niclas

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 20 december 2006, 12:22

Javisst, Büro Wagner efter legationsrådet Hans Georg Wagner.
Niclas fråga!

niclas larsen
Medlem

Inlägg av niclas larsen » 20 december 2006, 12:50

Vi håller oss kvar i Sverige.

Expressen den 17.1.1945 ”...upprört den svenska folksjälen mer än någon annan spionhistoria under det här kriget”

Min fråga är alltså: vad kallades denna spionhistoria (”affären”)? Pluspoäng om någon vet vad denna ”affär” handlade om.

Mvh
Niclas

niclas larsen
Medlem

Inlägg av niclas larsen » 20 december 2006, 21:42

Ledtråd: "Affären Pxxxxxx".

Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 20 december 2006, 22:39

Finns ju både Jane Horney och Raoul Wallenberg i början på 1945??
Om man nu kan kalla dem spionhistorier.

Mvh

Gostap

niclas larsen
Medlem

Inlägg av niclas larsen » 21 december 2006, 18:15

Några fler ledtrådar:

- Jag är ute efter ett efternamn som börjar på P.

- Personen i fråga anhölls i slutet av 1944.

- Personens tjänst låg först inom polisen (1933-37), sedan hamnade personen och hans tjänst under Socialstyrelsen (1938) och från 1944 inom den nybildade Statens utlänningskommision.

Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 21 december 2006, 18:27

Har ingen riktig aning; kanske Affär Petrova eller Paulsson eftersom du hintar "P" som inledningsbokstav?

Det uppenbarade sig dessutom att Wennerström, redan då, under WW2, gav underrättelser till såväl Sovjet som till tyskarna samtidigt mot god betalning. Om Expressen skrev om detta februari 1945 vet jag inte, men det var väl känt.

Edit: du hann före Niclas med ditt senaste inlägg, innan jag hade författade klart mitt svar .... :)

niclas larsen
Medlem

Inlägg av niclas larsen » 21 december 2006, 20:37

Javisst är det Paulson!

Robert Paulson var en gammal statlig trotjänare. Anhållandet av honom i slutet av 1944 blev en präktig skandal för de två socialdemokrater i samlingsregeringen som hade ansvaret för utlänningspolitiken under kriget, Gustav Möller och Tage Erlander.

Robert Paulson hade sedan 1933 handlagt utlänningsärenden. Först inom polisen, från 1938 på Socialstyrelsen, och slutligen – då trycket på avdelningen växt kraftigt, främst på grund av de många norrmän och danskar som strömmade till Sverige från sina av Hitler ockuperade länder – från 1944 som byråinspektör vid den då nybildade Statens utlänningskommission. All vetskap om utlänningar i Sverige låg samlad hos Paulson: han visste var de bodde och var de arbetade, när de reste ut och när de kom tillbaka. En idealisk position för den som ville gå tyskarnas ärenden.

I Sverige kartlade den så kallade Utlänningsbyrån människors judiska bakgrund, utifrån härstamning (intereligion). Byråns folk var till övervägande delen antisemiter och kommunisthatare. Den ansvarige för registren, byråinspektör Robert Paulson, dömdes 1945 för att ha lämnat ut uppgifterna till Hitler-Tyskland.

Den 18 december 1944 anhölls Robert Paulson, tre dagar efter att hans kumpan John Lönnegren erkänt ”brottslig förbindelse med Byrå Wagner.”

Robert Paulson, var nazispion.

Mvh
Niclas

Låst