Quiz: Andra världskriget
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag kliar mig i skallen. Svengelskan är uppenbar - härbärgera är en felöversättning av harbour. Bliv inte kvar på kajen ska nog sista meningen vara. Jag får känslan av att ryssar vill ha ut malmbåtar att torpedera, men mig veterligen bombade ryssarna aldrig oss med flygblad avsedda för oss. Dessutom är det svengelska, ine svyska.
Kan det vara propaganda för norska handeslfartyg att ine bli kvar i norge utan gå ut till havs (och gå med de fria norrmännen) snarare än ligga kvar och tas/torpederas av tyskarna?
Vänta lite nu, snilleblixt, det är förstås inte "Lulea harbour is mine" som menas utan "Lulea harbour is mined"
Så fartyg varnas att de inte kan gå in i Luleå hamn och sjömännen inte ska vara kvar på kajen.
Är det ett (klantigt) brittiskt försök att tidigt under kriget störa malmtrafiken från Luleå geom att övertyga svenska sjömän om att de inte kan gå ut (eftersom hamnen är minerad och fartyg snart ska torpederas) och att de borde fly inåt land?
EDIT: Jag kan tänka mig att originaltexten var:
"Lulea harbour is mined
Abandon your ship immediately
for the rest will shortly after be
torpedoed
Do not remain on the quay"
Kan det vara propaganda för norska handeslfartyg att ine bli kvar i norge utan gå ut till havs (och gå med de fria norrmännen) snarare än ligga kvar och tas/torpederas av tyskarna?
Vänta lite nu, snilleblixt, det är förstås inte "Lulea harbour is mine" som menas utan "Lulea harbour is mined"
Så fartyg varnas att de inte kan gå in i Luleå hamn och sjömännen inte ska vara kvar på kajen.
Är det ett (klantigt) brittiskt försök att tidigt under kriget störa malmtrafiken från Luleå geom att övertyga svenska sjömän om att de inte kan gå ut (eftersom hamnen är minerad och fartyg snart ska torpederas) och att de borde fly inåt land?
EDIT: Jag kan tänka mig att originaltexten var:
"Lulea harbour is mined
Abandon your ship immediately
for the rest will shortly after be
torpedoed
Do not remain on the quay"
Magasinen låg faktiskt i Karlshäll, ett stycke från Notviken - där det fanns kajplats tillhörande en defunkt pappersmassefabrik, VarjagMD650 skrev:Ja de s.k. tyskmagasinen i Notviken.Bagheera skrev:Jag har för mig att tyskarna hade ett eget magasin med förråd på kajen i Luleå en tid under WW2. Med tysk militär förlagd på plats som s.a.s. skötte/skyddade det.
Med svensk sanktion.
Kan det vara det sammanhanget du är ute efter?
Tack för rättelsen. Det kändes lite fel att skriva Notviken men jag kom inte på Karlshäll.varjag skrev:Magasinen låg faktiskt i Karlshäll, ett stycke från Notviken - där det fanns kajplats tillhörande en defunkt pappersmassefabrik, Varjag
Jag måste dock få ge igen lite...
Å fan - finns dom kvar??? En liten Varjag har bara varit där en gång - när dom 'skeppa ut ryssarna'....till Sibirien, sa farsanMD650 skrev:Tack för rättelsen. Det kändes lite fel att skriva Notviken men jag kom inte på Karlshäll.varjag skrev:Magasinen låg faktiskt i Karlshäll, ett stycke från Notviken - där det fanns kajplats tillhörande en defunkt pappersmassefabrik, Varjag
Jag måste dock få ge igen lite...magasinen ligger i Karlshäll.
Jag var aldrig iland - utan i en lotsbåt utanför kajen - som 'krällde' av ryssar - men ser fram emot ngt foto, mvh, VarjagMD650 skrev:Jajemän. Kan gräva fram nåt foto på ett tag.varjag skrev: Å fan - finns dom kvar??? En liten Varjag har bara varit där en gång - när dom 'skeppa ut ryssarna'....till Sibirien, sa farsan, Varjag
Jo, nog ligger de kvar - bor tvärs över viken, ca 1,5 kmvarjag skrev:Å fan - finns dom kvar??? En liten Varjag har bara varit där en gång - när dom 'skeppa ut ryssarna'....till Sibirien, sa farsanMD650 skrev:Tack för rättelsen. Det kändes lite fel att skriva Notviken men jag kom inte på Karlshäll.varjag skrev:Magasinen låg faktiskt i Karlshäll, ett stycke från Notviken - där det fanns kajplats tillhörande en defunkt pappersmassefabrik, Varjag
Jag måste dock få ge igen lite...magasinen ligger i Karlshäll.
, Varjag
MVH