Fel om uppgifterna

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
muller
Tidigare medlem

Fel om uppgifterna

Inlägg av muller » 9 juli 2005, 12:18

Det var nog inte så.
Senast redigerad av 2 muller, redigerad totalt 11 gång.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 juli 2005, 15:21

Ja nog var detta nytt för mig.....Jag är inte helt så imponerad an Beevors skriverier som du tycks vara. Det mesta jag läst av honom förefaller mig vara gammal skåpmat, garnerat med det sista ur nyligen frigivna arkiv. Anger han någon källa för detta sensationella påstående? Zoya Rybkina som 'resident' i Sverige ringer en klocka hos mig men Leanders inflytande i Tyskland och hos Hitler och Goebbels har överdrivits våldsamt under efterkrigstiden. Hennes spioneri kunde knappast ha kommit över den vanliga nivån av socitetsskvaller. Vore intressant forska i under vilken tid denna Zoya R. var NKVD-agent i Stockholm. Och om arkiven i Moskva bekräftar att 'Rose-Marie' verkligen var Zarah Leander.
Obekräftat - tror jag att detta är ännu en av Beevors, inte ovanliga sensationella gissningar för att öka upplagan. mvh, Varjag

muller
Tidigare medlem

Svar till varjag.

Inlägg av muller » 9 juli 2005, 17:04

Jag vet inte
Senast redigerad av 1 muller, redigerad totalt 11 gånger.

muller
Tidigare medlem

Känner inte till något.

Inlägg av muller » 9 juli 2005, 17:32

Kan inte mer.

muller
Tidigare medlem

Har ingen uppfattning.

Inlägg av muller » 9 juli 2005, 22:34

Vet inget faktiskt.

Stefan
Medlem

Re: Om fakta och osanning igen.

Inlägg av Stefan » 10 juli 2005, 00:58

muller skrev:Du har rätt i att det sägs mycket olika och overifierat. Kanske även overifierbart.
I nämnda bok av Anthony Beevor nämner han att Stalins dotter satt bredvid honom när han dog i stillhet.
Jag har erfarit, att bl.a. Chrustjov berättat , att Stalin dödades i ett attentat på sitt ämbetsrum. Det var hans närmaste män som förövade attentatet rädda för att själva bli hans nästa offer efter en rad avrättningar som kom närmare och närmare deras krets i hierarkin.
Även att Lenin sköts och dog av skadorna. I en kvällstidning läste jag nyligen att Lenin dog av en hjärtattack.
Det skrivs och spekuleras. Vad som är sant eller inte kan man bara tro när det verkligen bevisats genom dokument av olika slag. Det är sant.

Att Lenin sköts ner under ett attentat, överlevde men därefter hade en usel hälsa är välkänt. Därmed kan man givetvis säga att han dog av skadorna. Och rent praktiskt nånting måste man ju dö utav, så kvällstidningens uppgift om hjärt-attack är naiv, men behöver inte vara fel för det.

Om Stalin vet man att han dog i en hjärnblödning, ev orsakad av mord mha varfarin. Så uppgifter om något slags konspiration eller liknande kan stämma - men inte gärna ev. uppgift om fysiskt överfall. Ingen bekräftar denna uppgift.
- Att fundera om han hölls fast medan han tvångsmatades med varfarin och därefter hölls nedsövd tills döden kom är att spekulera för mycket just nu.
Klipper in en bit ur den engelskspråkiga Wikipedia:

" On March 1, 1953, after an all-night dinner with interior minister Lavrenty Beria and future premiers Georgi Malenkov, Nikolai Bulganin and Nikita Khrushchev, Stalin collapsed, having probably suffered a stroke that paralyzed the right side of his body. He died four days later, on March 5, 1953, at the age of 73, and was buried on March 9. Officially, the cause of death was listed as a cerebral hemorrhage. His body was preserved in Lenin's Mausoleum until October 31, 1961, when destalinisation was taking place in the Soviet Union. Stalin's body was then buried by the Kremlin walls.

It has been suggested that Stalin was murdered. The ex-Communist exile Avtorkhanov argued this point as early as 1975. The political memoirs of Vyacheslav Molotov, published in 1993, claimed Beria had boasted to Molotov that he poisoned Stalin. In 2003, a joint group of Russian and American historians announced their view that Stalin ingested warfarin, a powerful rat poison that thins the blood vessels and causes strokes and hemorrhages. Since it is flavorless, warfarin is a plausible murder weapon. But the facts of Stalin's death will probably never be known with certainty, unless an autopsy is performed on his corpse, which is still embalmed.

muller
Tidigare medlem

Obduktion.

Inlägg av muller » 10 juli 2005, 12:32

Visst.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juli 2005, 14:02

Stalins död - förtjänar en egen tråd....att Svetlana Stalin var närvarande är fullt klart men Stalins hädanfärd - enligt andra vittnen - var allt annat än fridfull. Men tillbaka till Zarah Leanders roll. Jag anser fortfarande att Beevor spekulerar i spekulationer - som alla författare. Hur blev Zarah Leander rysk spion? Om man inte är fanatisk stalinist - traskar man ju bara inte in på Villagatan i Stockholm, berättar att man är stalinist - känner hela nazistärdet på parties - och vill bli sovjetisk spion! NKVD hade ytterst finmaskiga filternät att sila igenom - innan dom litade - om ens någonsin, på någon. Historien om sovjetiskt värvande av spioner är långt mer komplicerad än vad Beevor tycks hävda. Jag är lite förbaskad på den här Anthony Beevor - han är fortfarande för mig en skåpråtta - som bara kopierat vad han läst och ger sin egen spin på det hela. För er yngre månde han vara en ny guru - för studenter av ämnet - är han 'old hat'...mvh Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 juli 2005, 21:51

Vad står det för hänvisning till påståendet att hon skulle varit spion? Det måste väl finnas någon källhänvining till detta sensationella påstående? Finns det inte så avfärdar jag detta som ett rykte.
Jag är inte lika antiBeevor som varjag (har bara läst en bok och den gillade jag), men jag är å andra sidan yngre också och inte lika vis. 8) Påståndet bara rimmar illa, grundat på aktiviteten i tråden så känner ingen på forumet till detta. Vi vet förvisso inte allt men om vi inte vet så kan man utgå från det är så gott som okänt och därför torde detta vara en sak som man kunde tjäna pengar på. Istället väljer Beevor att bara i förbigående nämna att Leander var sovjetisk spion. Det skulle vara precis som Aftonbladet väljer att inte skriva om ett obekräftat rykte att kungen var otrogen på 80-talet och istället skriver om riktiga nyheter.

Så om varjag förkastar det för att han inte gillar Beevor och att inte vem som helst kunde bli spion, ställer jag mig tveksam till det för att påståndet får sådan liten plats i boken. Det är inte logiskt.

/Martin

Skriv svar