D. Löwenhamn skrev:JohnT skrev:Långsiktiga intentioner är ju svåra att bevisa om de inte fästs på papper.
Tysk strategi verkar ju blivit ett hopkok av olika myndigheters planer och vad Hitler såg som fördelaktigt just det halvåret(eller morgonen, välj själv).
Ah, så avsaknad av bevis är i sig bevis. Naturligtvis är det så, fullständigt logiskt. Att jag inte tänkte på det.
Om jag skriver vad jag menar och du ironiserar över
vad jag inte menar då blir det väldigt ironiskt. Förutsätter du att någon som debatterar på Skalman måste bara ha en ståndpunkt som han förespråkar in absurdum?
Du är nu varnad för att jag kan se både styrkor och svagheter i mina egna resonemang.
men var snäll och diskutera utifrån vad jag skriver.
Jag utvecklar min tankegång:
Nazitysklands långsiktiga strategi handlade i korthet om Tysklands storhet och lebensraum i Öster. Att det inte fanns ett skrivet policydokument som gav en tidplan när Irland, Portugal,Schweitz och Sverige skulle införlivas i tredje riket accepterar jag.
Alltså finns det inga entydiga bevis för att Nazityskland avsåg att göra hela Europa till en nazistisk diktaturstat. Dock visar Tjeckoslovakien, Polen, Storbritannien, Danmark, Norge, Holland, Belgien, Frankrike, Jugoslavien, Grekland och Sovjetunionen på en klar trend.
Det jag vill säga är att Tyskland inte hade den långsiktigheten i detaljer, staber fick i order att genomföra planering för ett antal eventualliteter. men bevis för att de avsågs att sättas i verket uppstod inte förrän man fick skäl att genomföra operativa förberedelser.
Några exempel:
Weserübung började Reichmarine fundera på under tjugotalet men ordern att utse en chef för operationen skedde inte mer än ett par månader före utförandet.
Barbarossa mindre än ett års direkt plannering.
Jag har ingen information om Jugoslavien, Grekland och Kreta, men jag känner mig trygg på att det inte var planerat år i förväg.
D. Löwenhamn skrev:
John T skrev:Ett "ekonomiskt samarbete" som bygger på en filosofi där den starke har all rätt ser jag som ett steg mot att underordna de icke-tyska delarna av Europa nazistisk diktatur.
Suck...
John T skrev:Tex efter Frankrikes fall höjde Tyskarna kolpriset till Sverige med 40%. Sedan kan man se hur ockuperade områderna förvaltades. Det kanske inte krävdes total nazistisk diktatur, bara underkastelse.
Så varje gång Tyskland höjde priserna så var det ett steg mot att göra Europa till en nazistisk diktatur? Intressant resonemang.
Då du redigerar bort det påstående du framförde och jag svarade på utan väljer att rycka loss svaret från frågan och sedan svara på något annat,så jag vill gå tillbaka till ditt första påstående:
D. Löwenhamn skrev:
Det fanns inga planer på att göra hela Europa till en nazistisk diktaturstat som Garozzo hävdar. Grosswirtschaftsraum var något helt annat än en plan på detta, ett europeiskt ekonomiskt samarbete kanske man kan beskriva det som.
För det första så införlivades de flesta stater som ingick Grosswirtschaftsraum med militära medel, inte frivilliga förhandlingar.
För det andra så hotades Sverige med krig om man inte "samarbetade" med Tyskland.
Kallas rån i svenska brottsbalken, inte samarbete.
För det tredje så så använde jag ett exempel på hur Nazityskland satte priset på kol beroende på Tyskland militära framgångar, inte beroende på produktionspriset.
Ja, Sverige lyckades senare trycka tillbaka priskorgen mot det ursprungliga när det började gå dåligt militärt för Nazityskland.
Hur man trixade med de ockuperade staternas valutakurser kunde vara ytterligare ett exempel eller Tyska önskemål om att Svenska judar inte skulle få ha något att göra med företag som fick handla med Tyskland är ett annat exempel på hur Tyskarna försökte påverka sina "samarbetspartners" i en Nazistisk riktning.
Jag vill att du förklarar vad du menar med
"ett europeiskt ekonomiskt samarbete kanske man kan beskriva det som"
Som påvisar att det inte skulle användas för att underordna de ännu icke ockuperade staterna i Europa, allierade med Tyskland eller inte.
Mvh
/John T.