Rom inte en öppen stad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Rom inte en öppen stad

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2007, 12:52

Det finns en myt om att Rom förklarades för "öppen stad" och skonades från allierade bombningar. I boken Bombardare Roma. Gli alleati e citta aperta (ung Att bomba Rom de allierade och den öppna staden) av historikern Umberto Gentiloni Silveri beskrivs hur så inte var fallet. Silveri har genom att undersöka främst brittiska flygministeriets och RAF:s arkiv kunnat belägga att Rom drabbades av 50 flygräder som vållade 7 000 dödsoffer. Den första av dessa räder ägde rum 10 juli 1943 efter det att tyskarna ockuperat Rom. Planläggningen började dock redan 1940 enligt dokument som Silveri gått igenom.

Väjanden från påven Pius XII att inte bomba Rom hjälpte inte, dock utfärdades order om att Peterskyrkan och Vatikanen inte skulle bombas.

Dock kan man säga att Rom kom undan rätt så lindrigt, men någon öppen stad var den aldrig.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 30 juli 2007, 13:47

Var det inte så att axelmakterna förklarade Rom för öppen stad men detta respekterades inte av de allierade? Således stämmer det att Rom var en stad men det stämmer inte att den skonades från bombningar. Samma beskrivning kan ges för exempelvis Belgrad.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 30 juli 2007, 14:02

D. Löwenhamn skrev:Således stämmer det att Rom var en stad men det stämmer inte att den skonades från bombningar.
Det var ju sensationella nyheter, har du någon källa :P :wink:

Jag vet inte om det finns något i de olika fördragen men som jag förstår begreppet "öppen stad" rätt så är det ägare av staden deklarerar det och förhoppningsvis följer det (försvarar inte staden) och sedan är det helt upp till motståndaren att acceptera det eller inte. Även om en stor stad är förklarad som öppen så finns det bevisligen mycket av militärt värde i form av broar och järnvägar för att nämna några.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 30 juli 2007, 14:18

Men - ni verkar i inläggen ovan ha missat något eller talat förbi varandra! Jag har alltid fattat det så att Rom förklarades för öppen stad den 4 juni 1944 och att detta skedde när tyskarna drog sig tillbaka från staden.

Klipper litet ur http://uproar.fortunecity.com/primate/5 ... a1_13.html :

---Den 17 maj nådde polackerna äntligen upp till ruinerna på Monte Cassino och fann dem övergivna. Den 23 närmade sig den amerikanska 2. armékåren Terracina. För att hejda dem tog Kesselring förstärkningar från general Mackensens styrkor som höll tillbaka den amerikanska 6. armékåren. Följden blev att amerikanerna bröt sig ut och erövrade Cisterna. Den 4 juni gick den amerikanska 88. divisionen som första allierad styrka in i Rom, detta efter att Kesselring förklarat Rom för öppen stad för att undvika bombanfall och ödeläggelse av antika byggnader och historiska skatter. Detta innebar dock inte slutet på kriget i Italien, det fortsatte i ytterligare nästan 1 år.----

Eller är det fel?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 30 juli 2007, 14:23

Rome was eventually declared an open city on August 14, 1943
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of ... rld_War_II

Vad skall man tro?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 30 juli 2007, 14:24

Hans skrev:Rome was eventually declared an open city on August 14, 1943
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of ... rld_War_II

Vad skall man tro?

MVH

Hans
På det här, http://de.wikipedia.org/wiki/Albert_Kesselring , tysk version. Den engelska versionen nämner konstigt nog inte att Rom förklarades som öppen stad den 4 juni 1944 av fältmarskalk Kesselring, men det stöds av engelska och andra tyska webbsidor!

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 30 juli 2007, 15:03

Att över huvud taget hänvisa till texter från wikipedia såsom källa är ytterst tveksamt!
Skrivet av de som läser kan vilka tokigheter so helst publiceras och tas för fakta av okunniga.

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 30 juli 2007, 16:15

Kent W skrev:Att över huvud taget hänvisa till texter från wikipedia såsom källa är ytterst tveksamt!
Skrivet av de som läser kan vilka tokigheter so helst publiceras och tas för fakta av okunniga. Mvh Kent
Det får jag ju hålla med om, men om en uppgift som här stöds av andra källor och det inte finns någon särskild orsak att betvivla det, så tycker jag nog att Wikipedia är högst användbart!

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 30 juli 2007, 16:28

Kent W skrev:Att över huvud taget hänvisa till texter från wikipedia såsom källa är ytterst tveksamt!
Skrivet av de som läser kan vilka tokigheter so helst publiceras och tas för fakta av okunniga.

Mvh
Kent
Fast detta borde väl gälla böcker också?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 30 juli 2007, 16:43

När det är något så okontroversiellt som ett datum så tror jag man behöver bara vara lite källkritisk.

Tillbaka till Rom.

Jag har nu forskat rejält (googlat i 10 minuter) och det är nog så att Rom deklarerades som öppen stad två gånger. En gång 1943 av italienarna och en gång 1944 av tyskarna.
http://links.jstor.org/sici?sici=0002-9 ... nlargePage

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 30 juli 2007, 18:53

Hans skrev:När det är något så okontroversiellt som ett datum så tror jag man behöver bara vara lite källkritisk.

Tillbaka till Rom.

Jag har nu forskat rejält (googlat i 10 minuter) och det är nog så att Rom deklarerades som öppen stad två gånger. En gång 1943 av italienarna och en gång 1944 av tyskarna.
http://links.jstor.org/sici?sici=0002-9 ... nlargePage .MVH Hans
Då kan vi med http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of ... rld_War_II konstatera :

"Rome was eventually declared an open city on August 14 1943 — a day after the last Allied bombing—by the defending forces."

Därefter förekom varje fall inga allierade bombangrepp på Rom.

Men väl två tyska, jag fortsätter citera från Wiki-sidan:

"On November 5 1943, a single Nazi plane dropped four bombs on the Vatican, destroying a mosaic studio near the Vatican railway station and breaking the windows of the high cupola of St. Peter's, and nearly destroying Vatican Radio.

On March 1 1944 Nazi airplanes dropped six bombs over the Vatican, littering the Court of Saint Damaso with debris."

Att de allierade skulle ha handlat i enlighet med den italienska förklaringen från 1943 om Rom som öppen stad är väl mot denna bakgrund osäkert. Kesselring tyckte nog detta eftersom han förklarade det på nytt.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Re: Rom inte en öppen stad

Inlägg av Uruk-Hai » 30 juli 2007, 19:05

tyskaorden skrev:. Den första av dessa räder ägde rum 10 juli 1943 efter det att tyskarna ockuperat Rom.
.
Om tyskarna hade ockuperat Rom så kan det inte ha varit öppen. Det krävs att alla parter respekterar det och om den ena inte gör det är inte heller den andra skyldig att göra det.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 30 juli 2007, 19:38

dubbelpost!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 juli 2007, 21:24

Jag har också endast den 4 juni 1944 som referens. Och faktum är att den tyska arméledningen ansträngde sig för att efterleva detta, bl a genom att inte låta militärtåg passera genom staden eller på annat sätt indirekt använda staden för sin krigföring.

Förutom Paris 1940 är just Italien 1944 det kanske bästa exemplet på hur konceptet "öppen stad" faktiskt fungerade och efterlevdes av båda sidor - och därmed räddade städer som Rom, Florens m fl från onödig förstörelse.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 juli 2007, 01:50

Stilleben skrev:Därefter förekom varje fall inga allierade bombangrepp på Rom.
Fällde inte amerikanska bombplan bomber över staden 1944? Det har jag i varje fall läst. Länken härnedan visar en film där flygande fästningar bombar "railyards" (vad heter det på svenska?) i Rom.

http://www.archive.org/details/1944-6_Battle_For_Rome

mvh/ Daniel

Skriv svar