At jeg ikke så det! Jeg har heften Ali d`Italia 15 Piaggio P.108 (ikke spør meg hvor mye den koster...). P.108 Artigliere oppsto i november 1942 da man kom på ideen om å montere en stor kanon i det store bombeflyet, og allerede den 18. desember det samme året flyr det utvalgte flyet til Albenga for ombygging til varianten P.108A. Kanonen, en 102/40, skulle ha en vekt på 680 kg og prosjektilvekt på 13,75 kg selv om hele installasjonen var på 1,5 tonn, og at man kan ha seks granater i et revolvermagasin. Mussolini ble dypt interessant i prosjektet og beordret 10 P.108A allerede i 22. april 1943 før testflygningene var gjennomført. Prototypen flyr med kanonen og prøveskjøt med den fra 16. april til 19. mai, men selv om testene var meget tilfredsstilt, vist det seg at det var umulig å sikte fra større høyder pga. nesen som måtte være av solid konstruksjon for å tåle rekylpåkjenningene. Flyet måtte dermed være lavere enn 1700 m for å ha fri sikte. Dette problemet innebar at man måtte ha et nyutviklet siktesystem, og dette hadde man ikke tid for.varjag skrev:Just det - sa Bull....
Spaghetti-ätarna tyckte att en gammal marin Lv-kanon - en Schneider-Ansaldo 4-tummare från 1:a Vk - vore det idealiska vapnet
för det stora 4-motoriga flygplanet att ''pricka fartyg'' till sjöss ....![]()
Huruvuda P.108 artigliere någonsin både flög och skjöt med kanonen - vet jag inte. Men tvivlar.....Nåt fartyg prickade den i alla
fall aldrig......
sveahk laddar om för nästa!
Varjag
I juni 1943 ble ordren kuttet ned, og til slutt var det bare prototypen tilbake, flyene som skulle ombygges var ganske enkelt ikke ledig pga. behovet for disse for bombing og transportformål. I 8. september ble flyet skadet av allierte fly som angrepet Albenga flyplass, og måtte dermed repareres for tyskerne som først i 7. april 1944 sendt P.108A til Rechlin i Tyskland. Siden forsvant alle sporene.