Valutaunioner

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
thonil
Medlem

Inlägg av thonil » 6 september 2003, 08:30

D. Löwenhamn skrev:Koruna. :wink:

Den finns både i Slovakien och Tjeckien.

mvh/ Daniel
Just det, och det är en "översättning" av det Österrikiska-Ungerska "Kronen", dvs kronor, precis som det estniska "Kroon" också är en "översättning". Jag har ingen aning om kroon resp. koruna verkligen betyder "krona", eller om det bara är en ljudöversättning. Det engelska Pound har ju samma betydelse som det italienska Lira, och därför hade båda valutor samma symbol, £.

Tack Marcus för informationen om CFA.

Som jag sa innan så använder en del av de karibiska stater som är medlemmar i Samväldet samma valuta, East Carribean Dollar, EC$. Den finns i Anguilla, Antigua and Barbuda, Dominica, Grenada, Montserrat, St Kitts and Nevis, St Lucia samt i St Vincent and the Grenadines. Den är knuten till den amerikanska dollarn och den ser ut så här: http://encyclopedia.caribseek.com/Carib ... -front.jpg

/thonil

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 6 september 2003, 20:49

Hmm, har inte Vitt-Ryssland och Ryssland samma valuta, annars har nån bilder på rubel(ryska?)

//Martin

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 6 september 2003, 21:02

jag tycker inte man kan tala om valuta union om pengarna ser olika ut och har ett annat värde, därför tycker jag inte att man kan säga att tyskland och finland hade någon valuta union före euron även om båda hade mark.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 september 2003, 21:09

Sammafinne skrev:Hmm, har inte Vitt-Ryssland och Ryssland samma valuta, annars har nån bilder på rubel(ryska?)

//Martin
De har i alla fall samma namn på sin valuta. Däremot hade Ukraina kuponger som betalningsmedel fram till 1996 då man skapade en egen valuta vid namn hrivna. (källa: Dagens SvD)

/Anno

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 7 september 2003, 11:28

Anno skrev:
Sammafinne skrev:Hmm, har inte Vitt-Ryssland och Ryssland samma valuta, annars har nån bilder på rubel(ryska?)

//Martin
De har i alla fall samma namn på sin valuta. Däremot hade Ukraina kuponger som betalningsmedel fram till 1996 då man skapade en egen valuta vid namn hrivna. (källa: Dagens SvD)

/Anno
Okeay, men har inte Kaukasus länderna samma valuta nu förtiden?

//Martin

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 april 2006, 21:54

Den här tråden har nu flyttats till den nyligen skapta avdelningen "Ekonomisk historia".

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 5 april 2006, 21:19

NIBBE skrev:jag tycker inte man kan tala om valuta union om pengarna ser olika ut och har ett annat värde, därför tycker jag inte att man kan säga att tyskland och finland hade någon valuta union före euron även om båda hade mark.
Menar du att Skottland och England inte utgör en valutaunion?

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 11 april 2006, 10:19

€uroländerna har samma valuta, men det vet alla redan. Har inte Sydafrika och Leshoto båda rand?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 april 2006, 10:53

Marco skrev:€uroländerna har samma valuta, men det vet alla redan. Har inte Sydafrika och Leshoto båda rand?
Jo, men såvitt jag förstår är det just sydafrikanska rand som accepteras i Leshoto, ungefär som USD accepteras lite överallt. Leshotos egna valuta heter loti.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 april 2006, 10:59

F.ö, tycker jag att namnet på en valuta är en rätt kass utgångspunkt för att definiera en valutaunion. Som jag ser det, bör det väl vara så att en valutaunion består av minst två områden som har en centralbank, och BÅDA dessas centralbanker reglerar penningmängd i respektive land, fast i samma valuta.

Då är England/Skottland definitivt en valutaunion.

Skriv svar