Benådningar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Benådningar

Inlägg av Hans » 12 december 2024, 14:23

Inspirerad härifrån: viewtopic.php?f=74&t=49263&p=859975#p859975

Jag är inte 100% säker på placeringen av tråden men det får bli här.

Hur fungerar det i olika länder över tiden, jag inser att jag inte vet någonting.

Kan kungen benåda någon, fram tills när kunde han? Politiskt tillsatta i Sverige? Förutom presidenten som avgår, andra som kan? Andra länder?

Allt vore av intresse.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Benådningar

Inlägg av Markus Holst » 12 december 2024, 14:44

Presidenten kan väl benåda hela tiden? Nixon blev väl benådad i efterföljarens första presidentorder? Sedan är det väl sed att de brukar vänta med benådningar till sluttampen.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 12 december 2024, 15:59

Det här gäller i Sverige:
Benådning

juridisk term för efterskänkande eller mildrande av straff

Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2018-06)
Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (gärna som fotnoter). Uppgifter utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort utan att det behöver diskuteras på diskussionssidan.
Nåd innebär i juridiska sammanhang allmänt sett ett efterskänkande eller mildrande av straff (benådning) i ett enskilt fall. Det kan också innebära att en person undantas från att lagföras, genom att han eller hon benådas redan innan åtal väcks eller domstol dömer till brottspåföljd. Nåd räknas som ett extraordinärt rättsmedel, eftersom det faller utanför ramen för den normala rättsskipningen i domstolarna. Nåd finns som ett inslag i rättssystemet i många länder.

Nåd i Sverige
Historia
I Sverige kunde regeringen (innan 1975 Kungl. Maj:t) efterskänka eller mildra ett straff, som en person dömts till på grund av brott. Nåd förutsåg normalt ansökan därom, och ansågs ofta innefatta ett slutgiltigt underkastande av ansvar för brottet. Att ansöka om nåd eller upprättelse kallades för att gå till kungs, varmed även avsågs vilket annat slags ärende som helst som någon invånare ansåg att monarken skulle kunna skipa rättvisa i.

Nåd enligt gällande regler
Idag regleras nådeinstitutet i regeringsformen.

Det framgår av 12 kap. 9 § första stycket regeringsformen att regeringen genom nåd får eftergiva eller mildra brottspåföljd eller annan sådan rättsverkan av brott samt eftergiva eller mildra annat liknande av myndighet beslutat ingrepp avseende enskilds person eller egendom.

Enligt 12 kap. 9 § andra stycket gäller att när synnerliga skäl föreligger, får regeringen förordna att vidare åtgärd för att utreda eller lagföra brottslig gärning ej skall äga rum.

Med brottspåföljd avses alla de påföljder som kan komma på fråga enligt brottsbalken, såsom fängelse och böter. Med "annat liknande av myndighet beslutat ingrepp" avses sådana administrativa följder av brott som att ett körkort återkallas efter fortkörning. Det framgår av andra stycket att regeringen får utnyttja sin rätt att bevilja nåd redan innan en person har blivit föremål för förundersökning, åtal eller liknande

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ben%C3%A5dning

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 december 2024, 16:20

Betraktas omvandling från livstids fängelse till tidsbegränsat straff som benådning?

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 12 december 2024, 18:05

När jag läser ”gå till kungs” tänker jag mest på äktenskap.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 14 december 2024, 17:09

Någon jurist här?
I så fall läge för att reda ut begreppet benådning. Som jag uppfattat det innebär benådning ett ingripande vid sidan av rättssystemet av kungen, regeringen, eller den som nu det vederbör. Jag har för mig att det alltid funnits en kritik i juridiska kretsar mot nådeinstituten, eftersom det innebär ett slags avsteg från de principer om brott och straff som formulerades redan på 1700-talet av upplysningsfilosofen Beccaria. Att rättvisan är "blind", i den meningen att den dömer utan avseende på person. Gärningen och den fastställda straffsatsen ska gälla.

Nu har det ju tutats en del i medierna om ryska fångar som benådats under förutsättningar att de ansluter sig till armén.
Kanske värt då att påminna om förra gången det ryska nådeinstitutet aktualiserades. Putin benådade medlemmar i Pussy Riot och även Greene Peace aktivister. Detta enligt en princip som gällde redan under tsartiden, men just nu minns jag inte detaljerna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 december 2024, 18:06

Personligen har jag inte fått grepp om det sker benådningar i Sverige, snarare någon variant av det kan man påstå.

Ds 2017:38 är intressant faktiskt som handlar om livtidsdömda och informerar även om hur det är andra länder.

https://www.regeringen.se/contentassets ... ds-201738/

Var det inte Miljöpartiet som kom på den idén att ge straffrabatt åt unga även om de hade begått grova brott som t ex mord och som kriminella gäng inte var sena att utnyttja heller. En variant av benådning kan man påstå.

Stefan

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 14 december 2024, 19:50

Stefan Lundgren skrev:
14 december 2024, 18:06
Personligen har jag inte fått grepp om det sker benådningar i Sverige, snarare någon variant av det kan man påstå.

Ds 2017:38 är intressant faktiskt som handlar om livtidsdömda och informerar även om hur det är andra länder.

https://www.regeringen.se/contentassets ... ds-201738/

Var det inte Miljöpartiet som kom på den idén att ge straffrabatt åt unga även om de hade begått grova brott som t ex mord och som kriminella gäng inte var sena att utnyttja heller. En variant av benådning kan man påstå.

Stefan
Nej, det kan man inte. Straffrabatter, etc. handlar om påföljder enligt lagar och praxis. Benådning är något helt annat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 december 2024, 01:10

Ja, du har rätt, överdrev lite, men jag känner fortfarande att straffrabatt är någon form av benådning och även om det inte är det, så känns straffrabatt lite grann som benådning (förkortning av den egentliga strafftiden).

Stefan

Skriv svar