Enligt den vältalige Cicero som verkade samtida med Julius Caesar skulle en militär befälhavare besitta fyra grundegenskaper, nämligen:
1. Militärt kunnande
2. Mod
3. Auktoritet
4. Tur
Det är svårt att sätta rätt historiska definition på ordet tur eftersom det kan rymma så många andra parametrar, underrättelser, förväntningar, visioner, omgivning och förutsättningar. Ändå känns det som att många ofta förlitar sig på personer som helt enkelt anses vara lyckosamma - men är det ren skrock eller tror man att vissa personer är mer lyckosamma, även i sådant som troligtvis inte går att påverka?
Även inom näringsliv och kanske framför allt i sportens värld är vidskeplighet och tursamhet en naturlig aspekt i bedömningen av enskilda aktörer. Exempelvis att den och den fotbollsspelaren aldrig har förlorat på den och den stadion, eller som det aktuella England som alltid förlorar straffläggning i fotboll.
Även om ingen skulle gå så långt som att hävda att människor på något sätt utsöndrar energier som påverkar ett händelseförlopp så menar jag att det än i våra dagar är ett stort fokus på hur lyckosam en person är. Vissa har helt enkelt mer otur än andra.
Kanske det är så enkelt som Ingemar Stenmark lär ha sagt: "Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag."