Quiz: Flaggor
Re: Flagg-quiz
Stämmer, det är Ragusarepubliken.
Varjag får hissa nästa flagga.
/CvD
Varjag får hissa nästa flagga.
/CvD
Tack CvD - då hissar vi nåt radikalt!
Vems?, Varjag
...det är, en kontroversiell - rederiflagga - 
Skulle man kunna få låna denna tråd för att "efterlysa" en flagga?
Var i veckan i Bryssel med jobbet och såg en flagga på Rue des Pierres/Steenstraat som jag inte sett förut. Dum som jag var kollade jag inte upp vad den stod för och nu kan jag inte sluta tänka på det. Jag blir galen om jag inte kommer på det snart!
Det är en flagga med två vertikala fält, rött och mörkgrönt. I guld ovanpå fälten står en bevingad gestalt (en ängel?) ovanpå en besegrad drake.
Nån som känner igen denna beskrivning och som kan förlösa mig från min vånda?
Var i veckan i Bryssel med jobbet och såg en flagga på Rue des Pierres/Steenstraat som jag inte sett förut. Dum som jag var kollade jag inte upp vad den stod för och nu kan jag inte sluta tänka på det. Jag blir galen om jag inte kommer på det snart!
Det är en flagga med två vertikala fält, rött och mörkgrönt. I guld ovanpå fälten står en bevingad gestalt (en ängel?) ovanpå en besegrad drake.
Hakkorsflaggan ovan - tillhör Scindia Steam Navigation Co. Ltd. - det största indiska rederiet och tidigare känt som India Steam Navigation. India Steam - hade en vit flagga med blått hakkors som mången gång även vajat i svenska hamnar - och framkallat kommentarer på kajerna.....varjag skrev:...det är, en kontroversiell - rederiflagga -
Hakkorset, är som bekant en urgammal indisk symbol - och en som indierna oblygt fortsatte använda alldeles oavsett det ''nazistiska kopplingen''
Vidare till att identifiera nool's flagga från Bryssel!, Varjag
Fanns det inte ett isländskt rederi med hakkors som symbol också? 
/CvD
/CvD
En bevingad gestalt ovanpå en besegrad drake låter som St. George (Göran) som finns på flaggor från hela världen. Det finns många olika typer av religiösa sammanslutningar som använder St. George som symbol.nool skrev:Skulle man kunna få låna denna tråd för att "efterlysa" en flagga?
Och finns.....Hf. Eimskipafélag Íslands flagga;CvD skrev:Fanns det inte ett isländskt rederi med hakkors som symbol också?
/CvD
- Bilagor
-
- eimskip.jpg (6.42 KiB) Visad 1028 gånger
Jo, religiösa ordnar/sällskap var bland det första jag tänkte på och jag har redan googlat på kombinationen Rue des Pierres och Saint Georges/Georges de Lydda men utan resultat. Jag antar att jag helt enkelt får hoppas på att nån dag ramla över svaret.Krook skrev:En bevingad gestalt ovanpå en besegrad drake låter som St. George (Göran) som finns på flaggor från hela världen. Det finns många olika typer av religiösa sammanslutningar som använder St. George som symbol.nool skrev:Skulle man kunna få låna denna tråd för att "efterlysa" en flagga?
Fälten är förövrigt horisontala, inte veritkala som jag skrev tidigare. Kortslutning.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Såg den ut så här...?
Hans K
Halleluja och tusen tack Hans!sveahk skrev:Såg den ut så här...? Hans K
Lite googling verkar visa på att det är en flagga för staden Bryssel och att motivet är taget från stadsvapnet. Flaggan verkar dock inte vara vanligt förekommande och det verkar som att flaggan för regionen Bryssel oftast används istället:
Jag hade googlat på Stad Brussel och kollat nederländska sidor redan. Hade jag wikipediat på "City of Brussels" istället, hade jag fått svaret på en gång ...
http://en.wikipedia.org/wiki/City_of_Brussels
Jag ber om ursäkt om min instickare om Bryssel har kastat grus i maskineriet och fått frågandet att avstanna i denna tråd. För att råda bot på detta erbjuder jag följande flagga:
- Bilagor
-
- flaggaflagga.png (32.12 KiB) Visad 997 gånger
Provinsflagga. Koppling till stad med atomur.
New Brunswick, Canada. Namgiven efter Kung George III av Storbritannien, kurfurste av Braunschweig-Lüneburg. Brunswick är det engelska namnet på Braunschweig (där ditt atomur återfinns).
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Utmärkt svar av Giancarlo!
Din tur att hissa flaggan!
Din tur att hissa flaggan!