Syftet med att lära sig historia är inte att få veta vad som hände för 300 år sedan, eller vem Stalin var... Det är gymnasieskolans syfte. På universitetsnivå handlar det om att kunna göra undersökningar och forska. Att kunna göra undersökningar är en efterfrågad erfarenhet inom många branscher, t.ex. journalistbranshcen (tidningar, opinionsundersökningsföretag m.m.)bobby_milk skrev:Kan man göra så här, plugga till ekonom samtidig som man läser flera historie kurser vid sidan om så att man kan hoppa över till historia utan att känna att man pluggat för mycket ekonomi i onödan.?hangatyr skrev:läs det du tycker är spännande. om man bara gjorde nyttiga saker skulle livet vara vansinnigt tråkigt.
jag har läst etnologi och div. andra humaniora på univ, något jag har enormt nytta av (faktiskt) i mitt yrke som användbarhetsarkitekt på ett stort industriföretag. så även ämnen osm inte direkt ger dig jobb kan ge dig väldigt mycket svårmätbara saker. allmänbidlning om inte annat.
Dessutom är mitt råd till dig att inte läsa det du tror kommer ge jobb när du "muckar", utan helt enkelt det du är mest intresserad av.