Hagelgevär?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Hagelgevär?

Inlägg av sonderling » 5 september 2025, 11:24

1 Ja det var en gång i tiden som det Amerikanska inbördeskriget var mitt stora intresse. Och jag ville gärna ha en svartkruts revolver. Remington är min favorit. Så när jag bodde utanför Atlanta GA 89-90 så köpte jag en. En replik av en gammal, som gick att skjuta med svartkrut. Sedan när jag ville hem till Sverige igen så började jag luska i hur det skulle gå till att få hem den.
Jag bad farsan kolla upp. Han ringde och frågade polisen. Det var okej att ta in vapen som var förre 1890. Även replikor? Ja även replikor.
Farsan är lite små paranoid så han spelade in samtalet. Vilket var tur.
Jag postade hem revolvern. Men jag hade en dålig känsla så jag skrev inget på deklarationen.

Den fastnande ju så klart och det blev förhör hos polisen. Sedan blev det rättegång. Men pga inspelningen så klarade jag mig undan vapensmuggling. Och åkte dit på att jag inte deklarerat den. Det blev dags böter. 10 000kr som jag aldrig kommer se igen.
En rolig grej var jag precis fått ett jobb. På denna tid fick man jobb direkt. Och på den tiden kunde man be om ledigt för att gå på rättegång. Nu undrar jag.

PS Den där revolver modeller verkar föra otur med sig. 1977 när jag var tio år så var vi USA och jag tjatade till mig en verklighets trogen ollonskotts kopia. (De hade roligare krigsleksaker i USA) Den tog de på flygplatsen när vi skulle åka hem. De skulle posta hem den men jag såg aldrig röken av den.

Vet förresten inte var jag fått min vurm för just Remington modellen men jag tror det var nån westernfilm man såg som barn. Annars hade ju alla Colt peacemaker.

2 ja så är det nog. jag vågar knappt skjuta med gamla Bettan. Såna där hanebössor är läskiga men den prickar gäss bra. Jag kallar den gåsbössan.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Hagelgevär?

Inlägg av Hans » 5 september 2025, 12:05

Tack för historien sonderling.

Håll dig till S&W istället för Remington.

Min smuggling lyckades jag med: viewtopic.php?f=40&t=49268&hilit=kriminell#p844321

MVH

Hans

Skriv svar