Hjälp EU2
Hjälp EU2
Jag har nydligen införskaffat mig Europa Universalis 2. Jag har lite svårt att sätta mig in i spelet och behöver några tips
först och främst hur gör man för att tjäna pengar (helst så att man får mer än 1 dukat per månad)?
-
Karl Bruno
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
Skicka handelsmän, precis som Karl sa. Jag kommer nog aldrig att bli så avancerad att jag orkar skicka merchants "för hand" (inte autosend). Dessutom,
- bygg upp infrastruktur och handel (utvecklingsbudgeten)
- håll fred
- undvik uppror
- spendera inte allt på inköp
- ha inte för stora arméer och flottor som kostar underhåll
- bygg upp provinserna (skatteindrivare osv)
- ta kontrollen över handelscentra
Att vissa av målen står i konflikt till varandra är en bonus:-)
Att öka inkomsterna tar lång tid. Min spanska kampanj ligger på runt 1000/månad i intäkter omkring 1750 - då har jag harvat sen 1420 och lagt under mig ungefär halva jordklotet. (Andra kan säkert göra det bättre men mer än så orkar jag inte anstränga mig...)
Månadsbudgeten ska i princip återinvesteras omedelbums, eftersom allt annat leder till inflation och inflation vill du inte ha, framförallt inte tidigt i spelet.
- bygg upp infrastruktur och handel (utvecklingsbudgeten)
- håll fred
- undvik uppror
- spendera inte allt på inköp
- ha inte för stora arméer och flottor som kostar underhåll
- bygg upp provinserna (skatteindrivare osv)
- ta kontrollen över handelscentra
Att vissa av målen står i konflikt till varandra är en bonus:-)
Att öka inkomsterna tar lång tid. Min spanska kampanj ligger på runt 1000/månad i intäkter omkring 1750 - då har jag harvat sen 1420 och lagt under mig ungefär halva jordklotet. (Andra kan säkert göra det bättre men mer än så orkar jag inte anstränga mig...)
Månadsbudgeten ska i princip återinvesteras omedelbums, eftersom allt annat leder till inflation och inflation vill du inte ha, framförallt inte tidigt i spelet.
Jag är väl egentligen helt fel person att hjälpa någon med detta spel eftersom jag för bara en liten stund sedan var i stort behov av hjälp själv, men, det skadar väl inte om jag delar med mig av mina små kunskaper.
Det överlägset bästa sättet att tjäna pengar är att ha monopol på en större marknad, t ex Frankrike eller Ryssland. Autosend är bekvämt men jag gillar det inte utan föredrar att sätta ut alla mina merchants när det är så att säga "fullt i garderoben", som rymmer 6st.
Vill du däremot omfördela kassaflödet så kan du ju alltid dra in på utvecklingen av t ex sjö teknologin (något jag alltid gör) och på så sätt skaffa mer klirr till kassan.
Det överlägset bästa sättet att tjäna pengar är att ha monopol på en större marknad, t ex Frankrike eller Ryssland. Autosend är bekvämt men jag gillar det inte utan föredrar att sätta ut alla mina merchants när det är så att säga "fullt i garderoben", som rymmer 6st.
Vill du däremot omfördela kassaflödet så kan du ju alltid dra in på utvecklingen av t ex sjö teknologin (något jag alltid gör) och på så sätt skaffa mer klirr till kassan.
- Wolfblitzer
- Medlem
tornros skrev:Jag är väl egentligen helt fel person att hjälpa någon med detta spel eftersom jag för bara en liten stund sedan var i stort behov av hjälp själv, men, det skadar väl inte om jag delar med mig av mina små kunskaper.
Venedig har också ett stort handelsområde
Kan också nämnas att om du tittar på din armé- respektive flottskärm eller hur jag nu ska kalla det, så står det en max gräns på hur stor armé och flotta du kan upprätthålla. Denna gräns kan överskridas men detta skapar en enorm kostnad.ha inte för stora arméer och flottor som kostar underhåll
Lite andra grundtips som du kan ha nytta av:
* Håll koll på din "domestic politics", där görs viktiga beslut. När du gjort ett beslut tar det ett tag (10 år tror jag) innan du kan göra ett nytt så planera lite hur du vill göra.
* Tänk på vilka resurser som finns i provinsen som du t.ex koloniserar eller ska erövra. Har du dåligt med kolonisatörer och kan välja mellan en provins med t ex tobak och en med t ex fisk så väljer du den med tobaken eftersom detta ger en högre handelsinkomst för provinsen och dess tillhörande handelscentra. För att ta reda på marknadspriset för olika resurser så klicka bara på bilden av resursen när du har klickat på en provins.
* Håll koll på hur tolerant du är mot olika religioner. Har du bara katolska provinser behöver du bara ha max på katolsk tolerans nivå och strunta i de andra, men om du t ex erövrar en provins med en annan religion så se till att fixa religions toleransen tills du ev skickat en missionär dit som kan ändra religion till din nations religion.
Du kanske redan visste det här redan men men.. fråga på bara, många här har svar, och det finns mycket mer att veta.
Jag har också problem med spelet, men istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag skarva i här.
Okej, såhär är det att då jag spelar så vill spelet plötsligt bara lägga av. Det har inte varit någon större iritationskälla då jag har haft så att spelet autosave'ar ofta, men ny så har jag kommit till ett ställe där spelet helt enkelt bara stängs vid en viss tidpunkt, så jag kan endast spela i ca 30 sekunder innan det stängs. Vet någon var felet ligger, och hur det fixas?
Okej, såhär är det att då jag spelar så vill spelet plötsligt bara lägga av. Det har inte varit någon större iritationskälla då jag har haft så att spelet autosave'ar ofta, men ny så har jag kommit till ett ställe där spelet helt enkelt bara stängs vid en viss tidpunkt, så jag kan endast spela i ca 30 sekunder innan det stängs. Vet någon var felet ligger, och hur det fixas?
Här kan du ladda ner den senaste patchen(1.07) http://www.paradoxplaza.com/downloads.asp.
Du bör också installera beta patchen till 1.07. Det är ju inte Nödvändigt men fixar en del buggar och så. Installera 1.07 patchen och sen klickar du på denna länk http://www.europa-universalis.com/forum ... hp?t=80424 och laddar hem den sista beta patchen. Om du behöver hjälp så fråga bara.
Som vanligt så uppstod problem. Jag drog ner patchen från paradoxplaza men den klagade på att jag inte hade installerat EU2 även fast det var installerat. Jag är osäker på vilken version av spelet jag har, men jag drog ner patchen till den nordiska versionen, kan det vara så att jag har en annan version och således så hittar inte patchen spelet?