merovingiskt inflytande

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

merovingiskt inflytande

Inlägg av sibiriska tigern » 22 september 2004, 15:40

Hej!

Vad menas med följande fotnot:
A substantial part of the regions (apart from Denmark) from where early-medieval runic writing is recorded was politically and culturally subdued by Merovingian influence.
Betyder "merovingiskt inflytande" ackulturation med fransk kultur, eller att seder och bruk kommer från folck i samband med folkvandringen?

Hmmm...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: merovingiskt inflytande

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 september 2004, 18:39

elof skrev:Hej!

Vad menas med följande fotnot:
A substantial part of the regions (apart from Denmark) from where early-medieval runic writing is recorded was politically and culturally subdued by Merovingian influence.
Betyder "merovingiskt inflytande" ackulturation med fransk kultur, eller att seder och bruk kommer från folck i samband med folkvandringen?

Hmmm...
Jag kan bara tolka det som att "En betydande del av regionerna (förutom Danmark) där tidigmedeltida runskrift uppträder, var politiskt och kulturellt underkastat Merovingiskt inflytande".
Inte så att de styrdes av merovingerna, men deras politiska makt hade inflytande, och kulturströmningar påverkade. Subdued, undertryckt, ska väl tolkas så vänligt som möjligt, alltså inte förtryckt, utan mer dämpat, möjligen tillbakahållet av det starka merovingiska inflytandet...
Iallafall tolkar jag den här korta texten så. :)
Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 22 september 2004, 20:55

Men har någon sorts merovingkultur (fornfrankkultur) haft stort inflytande i Europa 500-800 e.Kr.? Jag måste erkänna att jag har dålig koll.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 september 2004, 21:03

Som stormakt i västra Europa under den här tiden, och arvtagare till Romarriket, och representant för den västliga kyrkan, producent av litteratur, ekonomisk handelspartner och förmedlare mellan Medelhavet och Nordeuropa, så bör väl inflytandet varit betydande.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 3 oktober 2004, 23:53

Jag måste bara fråga om, för när jag lästa att "meroving" egentligen betecknar en dynasti med östliga rötter (Hunnernas Merovech), som regerade i Frankrike, blev det lite rörigt för mig om det avser öst eller väst (franskt).

Alltså, tycker du man tolka "merovingiskt inflytande" som västligt inflytande, eller menar du österligt inflytande? :?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 4 oktober 2004, 02:06

Det ska tolkas som frankiskt inflytande och inget annat.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 oktober 2004, 08:54

elof skrev:Jag måste bara fråga om, för när jag lästa att "meroving" egentligen betecknar en dynasti med östliga rötter (Hunnernas Merovech), som regerade i Frankrike, blev det lite rörigt för mig om det avser öst eller väst (franskt)

Att Merovech skulle ha en anknytning till hunnerna är helt nytt för mig. Så vitt jag vet härstammade den merovingiska ätten visserligen inte från de saliska frankerna men däremot från den germanska stammen sugambrerna som befann sig öster om salierna.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 4 oktober 2004, 13:21

Örjan skrev:Att Merovech skulle ha en anknytning till hunnerna är helt nytt för mig. Så vitt jag vet härstammade den merovingiska ätten visserligen inte från de saliska frankerna men däremot från den germanska stammen sugambrerna som befann sig öster om salierna.
Och detta enligt Gregory of Tours som säger att den frankiske ledaren Clovis vid dopet år 496 refererades till som "Sicamber" av biskopen i Reims, därmed påvisande en länk mellan Clovis förfäder Merovingerna och Sugambri-stammen.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 5 oktober 2004, 21:48

Örjan skrev:Att Merovech skulle ha en anknytning till hunnerna är helt nytt för mig. Så vitt jag vet härstammade den merovingiska ätten visserligen inte från de saliska frankerna men däremot från den germanska stammen sugambrerna som befann sig öster om salierna.
Ja, jag läste texten fel och det var frågan hurvida de var från frankerna eller sugambrerna... :oops:

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 5 oktober 2004, 23:40

elof skrev:Men har någon sorts merovingkultur (fornfrankkultur) haft stort inflytande i Europa 500-800 e.Kr.? Jag måste erkänna att jag har dålig koll.
Merovinger var den första germanska kungaätten i Frankrike, saliska franker av gammal hövdingaätt.
Jag har hört att den första ska ha hetat Faramund vars son Chlodio regerade ca 428-448.
Denne efterträdes av en avlägsen släkting vid namn Merovek som kanske är mer välkänd? (448-457)
Sedan var det en son (?tror jag?) till Merovek vars namn jag inte minns som efterträdde. Dennes grav har i vilket fall hittats i Belgien under 1600-talet. Han är intresant för att han var far till Chlodvig I som grundlade den franska enhetsstaten och var den förste kungen som döpte sig.
Efter Chlodvigs död ca 511 delades riket upprepade gånger och sönderföll i Francia (Soissons), Austrasien (Reims) och Neustrien (vet inte var men väster om de andra rikena).
751 avsattes den siste Merovingerkungen Childerik III av Pippin den Lille - karolingisk rikshovmästaren.

Kanske mer förvirrande än givande? Jag utgår ifrån gamla anteckningar och vet knappt själv vad jag menat när jag skrev dem en gång i tiden.
Hur som helst ligger mitt intresse i Nordisk forntid och vikingatid och det var så jag kom in på Merovinger så de måste haft inflytande *lol* :oops:
Hittade dock inget mer givande om dem så här på rak arm i mina anteckningar.

Mvh
BJörn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 5 oktober 2004, 23:43

Örjan skrev:
elof skrev:Jag måste bara fråga om, för när jag lästa att "meroving" egentligen betecknar en dynasti med östliga rötter (Hunnernas Merovech), som regerade i Frankrike, blev det lite rörigt för mig om det avser öst eller väst (franskt)

Att Merovech skulle ha en anknytning till hunnerna är helt nytt för mig. Så vitt jag vet härstammade den merovingiska ätten visserligen inte från de saliska frankerna men däremot från den germanska stammen sugambrerna som befann sig öster om salierna.
Jaha där ser man. Med andra ord är mina gamla anteckningar fel? För jag trodde de var av salisk hövdingaätt? :oops:
Men så är alltså inte fallet?
Har du något tips om namn på någon av Sugambrierna så att man kan börja nysta lite i det här hemma på kammaren ;)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 oktober 2004, 13:13

UrsusRex skrev: Har du något tips om namn på någon av Sugambrierna så att man kan börja nysta lite i det här hemma på kammaren ;)

Mvh
Björn
En underhallande berättelse om merovingerna, baserad pa gregoruis av tours, är Frans G. Bengtssons: De langhariga Merovingerna. jag tror den ocksa tar upp deras ursprung en smula.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 oktober 2004, 19:07

elof skrev:
Ja, jag läste texten fel och det var frågan hurvida de var från frankerna eller sugambrerna... :oops:
Franker var ingen enskild stam utan en stamkonfederation eller rent av en samlingsbenämning på germanska stammar som bodde längs nedre Rhen. Sugambrerna var precis som salierna en av dessa frankiska stammar.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 oktober 2004, 19:17

UrsusRex skrev:Har du något tips om namn på någon av Sugambrierna så att man kan börja nysta lite i det här hemma på kammaren ;)
Några namn utöver merovingerna har jag inte. Att merovingerna var sugambrer vet vi som sagt tack vare Gregorius av Tours som skrev ner vad biskop Remigius av Reims sa när han döpte Klodvig I:

"Böj ödmjukt din nacke sugambrer. Tillbed vad har bränt, bränn vad du har tillbett"

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 7 oktober 2004, 20:00

*bugar och tackar*

Herrarna Dan och Örjan tack tack :)

Mvh
Björn

Skriv svar