runskrift (hur man uttalar och skriver ord)

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
thethievesguild
Ny medlem
Kontakt:

runskrift (hur man uttalar och skriver ord)

Inlägg av thethievesguild » 23 december 2004, 10:45

Hej.Jag har några frågor som jag undrar om du kan hjälpa mig med.Det är så att jag undrar över hur man uttalade och skrev vissa ord på "vikingatiden".Runskriften utvecklades ju med tiden och jag är intresserad av skillnaderna men mest den äldre formen av runskrift.Orden jag undrar över är Skåne och träl.Jag skulle va mycket tacksam om jag kunde få hjälp med detta.

keyo_ghettson@hotmail.com

Keyo Ghettson
Kristianstadsgatan 16
21423 Malmö

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 27 december 2004, 10:03

Jag tror de bästa svar du kan få just nu finns i den relativt nyutkomna Vikingarnas språk, eller om möjligen någon av våra lingvister råkar sitta inne med några relevanta uppgifter. Jag har inte läst Vikingarnas språk (ännu) och vet inte om just de orden eller något relevant finns med, men den verkar så lovande som man rimligen kan begära.

Boken finns i alla bokhandlar just nu. På biblioteket är det säkert kö för att få låna den så om du har bråttom är kanske ett inköp enda utvägen.

Själva sakfrågan kan jag tyvärr överhuvudtaget inte hjälpa dig med.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: runskrift (hur man uttalar och skriver ord)

Inlägg av Hexmaster » 27 december 2004, 19:22

thethievesguild skrev: Runskriften utvecklades ju med tiden och jag är intresserad av skillnaderna men mest den äldre formen av runskrift.
Först och främst var det väldigt stor variation på runraderna, såväl i tiden som i geografin. En tydlig tendens är dock att senare runrader har färre runor. Man använde samma runa för T och D, I och Y och E, B och P osv., vilket kommenterats så här:
Alf Henrikson skrev:Detta var ju en smal sak för den som skrev men blev sedan besvärligt för alla som skulle läsa. Nåja, sådant händer ju även sedemera i Svitjod och annorstädes. Många som skriver överlåter åt sina läsare att försöka räkna ut vad de egentligen vill ha sagt.
Runorna förknippas med vikingarna men användes långt före (år 0?) och långt efter dem (medeltid). Med tanke på variationen så är det praktiskt om man definierar när och var, men det har du ju gjort.

När det gäller orden du är intresserad av så är väl åtminstone Skåne ett latinskt ord, Scania (som lastbilarna). Varifrån det kommit till latinet vet jag inte.

Tog en titt i SAOB:
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 64647.html

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 28 december 2004, 00:19

Kuriosa: Det första runfyndet är daterat till ca år 150 e kr och det yngsta kring år 1900 (blandat latiska bokstäver och runor).

/Gorm

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem

Inlägg av Covendor » 2 januari 2005, 23:06

Träl heter iaf þræll i eddadikten Rígsþula. Uttalet är lite knivigt, æ (som motsvarar ä) skall uttalas långt och ll uttalas som om det föregåtts av kort vokal. þ uttalas som engelskans think. Hoppas det går att förstå min förklaring :)
Skriver man med runor använder man a för æ och bara en l-runa.

Skåne vet jag tyvärr inget om.

Har lärt mig det här genom att läsa den ovan nämnda boken "Vikingarnas språk". Kan jag rekommendera.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 23:12

Jag tror också att du kan får hjälp av Sofi-biblioteket eller institutionen för personnamn o ortnamn på Uppsala Universitet.

Titta gärna in på http://www.sofi.se

Stefan

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 13 februari 2005, 12:11

Förlåt att jag hoppar in i denna tråd... men jag skulle vilja veta hur man skriver "moderna" fraser med runskrift. Och då menar jag inte att man bara använder ett typsnitt som påminner om runskrift. Naturligtvis finns inte många moderna ord i runskrift, men det går säkert hitta något som passar in hyffsat i alla fall. Jag har en smått sjuk idé om att motivlacka "Denna farkost tillhör Mats" i runskrift på bakluckespoilern (måste köpa en bara) på min Volvo S70. Fast då kanske folk tror att man är rasist...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 13 februari 2005, 14:13

Mja, alltså, runor skriver ju ord precis som bokstäver gör. Man kan skriva precis vad som helst med runor. Problemet är att den tidens språk inte hade samma ljud som dagens språk har. Om du är ute efter autentiska fraser så har du två problem - "Mats" som ju är ett kristet namn som jag inte tror hann komma med i några runinskrifter, och "farkost" som jag inte kan minnas heller. Däremot borde alla ljuden i "Mats" gå fint, och eftersom farkoster är flitigt förekommande i kenningar kanske "vägens skepp" eller något skulle gå bra? (Jag menar, "bil" blir nog svårt att hitta förebild till i runinskrift)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 februari 2005, 18:59

Olof Ekström skrev:Mja, alltså, runor skriver ju ord precis som bokstäver gör. Man kan skriva precis vad som helst med runor. Problemet är att den tidens språk inte hade samma ljud som dagens språk har. Om du är ute efter autentiska fraser så har du två problem - "Mats" som ju är ett kristet namn som jag inte tror hann komma med i några runinskrifter, och "farkost" som jag inte kan minnas heller. Däremot borde alla ljuden i "Mats" gå fint, och eftersom farkoster är flitigt förekommande i kenningar kanske "vägens skepp" eller något skulle gå bra? (Jag menar, "bil" blir nog svårt att hitta förebild till i runinskrift)
Det som efterfrågas är ju inte hur meningen skulle skrivits för 1000 år sedan, bara hur den skall skrivas någorlunda korrekt med runor, och det är ju inga större problem. Även om den tidens svenska hade lite annan ljuduppsättning så hindrade det dem inte från att låta en runa stå för flera ljud. Att ta till kenningar skulle vara ett intressant stilgrepp men annars är det ju bara att skriva ut orden som de låter...

Vad kristna namn anbelangar så finns det väl bra många runstenar från kristen tid, om inte rentav de flesta?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 14 februari 2005, 00:37

De till antalet helt övervägande stenarna är kristna, men de innehåller förhållandevis få kristna namn. Namnbruket förändrades nog inte riktigt snabbt nog för att det skulle hinna synas på runstenar.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 februari 2005, 08:45

Kristna namn slog igenom på allvar först under 1300-talet. / Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2005, 16:44

Runnamnlexikon

http://www.sofi.se/SOFIU/runlex/

Stefan

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 28 februari 2005, 10:48

real parakeet skrev:Förlåt att jag hoppar in i denna tråd... men jag skulle vilja veta hur man skriver "moderna" fraser med runskrift. Och då menar jag inte att man bara använder ett typsnitt som påminner om runskrift. Naturligtvis finns inte många moderna ord i runskrift, men det går säkert hitta något som passar in hyffsat i alla fall. Jag har en smått sjuk idé om att motivlacka "Denna farkost tillhör Mats" i runskrift på bakluckespoilern (måste köpa en bara) på min Volvo S70. Fast då kanske folk tror att man är rasist...
Det finns en kille på Ekerö i Stockholm som kallar sig runristare. Han har världens längsta garanti tror jag. 1000 år. Han skriver sina runstenar med modernt språk men i runskrift. Så han borde nog veta bäst. Här får du en länk till hans hemsida.

http://www.runristare.se/index.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2005, 17:22

Ett tips bara:

När en svårighet uppstår.
Försök först plocka ut bokstav för bokstav.
Titta sedan på hela ordet.
Titta på en del av ordet.
Överblicka ordet.
Det är ungefär samma sak som att läsa kyrkoböcker.

Stefan

Karl H.
Medlem

Re: runskrift (hur man uttalar och skriver ord)

Inlägg av Karl H. » 23 april 2005, 18:56

Hexmaster skrev:När det gäller orden du är intresserad av så är väl åtminstone Skåne ett latinskt ord, Scania (som lastbilarna). Varifrån det kommit till latinet vet jag inte.
Vänta lite nu. Skåne kommer väl ändå av fsv. Skani, som tycks ha samma rot som vi finner i Skandi(-navien).

Skriv svar