runskrift (hur man uttalar och skriver ord)
-
thethievesguild
- Ny medlem
- Kontakt:
runskrift (hur man uttalar och skriver ord)
Hej.Jag har några frågor som jag undrar om du kan hjälpa mig med.Det är så att jag undrar över hur man uttalade och skrev vissa ord på "vikingatiden".Runskriften utvecklades ju med tiden och jag är intresserad av skillnaderna men mest den äldre formen av runskrift.Orden jag undrar över är Skåne och träl.Jag skulle va mycket tacksam om jag kunde få hjälp med detta.
keyo_ghettson@hotmail.com
Keyo Ghettson
Kristianstadsgatan 16
21423 Malmö
keyo_ghettson@hotmail.com
Keyo Ghettson
Kristianstadsgatan 16
21423 Malmö
- Olof Ekström
- Medlem
Jag tror de bästa svar du kan få just nu finns i den relativt nyutkomna Vikingarnas språk, eller om möjligen någon av våra lingvister råkar sitta inne med några relevanta uppgifter. Jag har inte läst Vikingarnas språk (ännu) och vet inte om just de orden eller något relevant finns med, men den verkar så lovande som man rimligen kan begära.
Boken finns i alla bokhandlar just nu. På biblioteket är det säkert kö för att få låna den så om du har bråttom är kanske ett inköp enda utvägen.
Själva sakfrågan kan jag tyvärr överhuvudtaget inte hjälpa dig med.
Boken finns i alla bokhandlar just nu. På biblioteket är det säkert kö för att få låna den så om du har bråttom är kanske ett inköp enda utvägen.
Själva sakfrågan kan jag tyvärr överhuvudtaget inte hjälpa dig med.
Re: runskrift (hur man uttalar och skriver ord)
Först och främst var det väldigt stor variation på runraderna, såväl i tiden som i geografin. En tydlig tendens är dock att senare runrader har färre runor. Man använde samma runa för T och D, I och Y och E, B och P osv., vilket kommenterats så här:thethievesguild skrev: Runskriften utvecklades ju med tiden och jag är intresserad av skillnaderna men mest den äldre formen av runskrift.
Runorna förknippas med vikingarna men användes långt före (år 0?) och långt efter dem (medeltid). Med tanke på variationen så är det praktiskt om man definierar när och var, men det har du ju gjort.Alf Henrikson skrev:Detta var ju en smal sak för den som skrev men blev sedan besvärligt för alla som skulle läsa. Nåja, sådant händer ju även sedemera i Svitjod och annorstädes. Många som skriver överlåter åt sina läsare att försöka räkna ut vad de egentligen vill ha sagt.
När det gäller orden du är intresserad av så är väl åtminstone Skåne ett latinskt ord, Scania (som lastbilarna). Varifrån det kommit till latinet vet jag inte.
Tog en titt i SAOB:
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 64647.html
Träl heter iaf þræll i eddadikten Rígsþula. Uttalet är lite knivigt, æ (som motsvarar ä) skall uttalas långt och ll uttalas som om det föregåtts av kort vokal. þ uttalas som engelskans think. Hoppas det går att förstå min förklaring
Skriver man med runor använder man a för æ och bara en l-runa.
Skåne vet jag tyvärr inget om.
Har lärt mig det här genom att läsa den ovan nämnda boken "Vikingarnas språk". Kan jag rekommendera.
Skriver man med runor använder man a för æ och bara en l-runa.
Skåne vet jag tyvärr inget om.
Har lärt mig det här genom att läsa den ovan nämnda boken "Vikingarnas språk". Kan jag rekommendera.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag tror också att du kan får hjälp av Sofi-biblioteket eller institutionen för personnamn o ortnamn på Uppsala Universitet.
Titta gärna in på http://www.sofi.se
Stefan
Titta gärna in på http://www.sofi.se
Stefan
- real parakeet
- Medlem
- Kontakt:
Förlåt att jag hoppar in i denna tråd... men jag skulle vilja veta hur man skriver "moderna" fraser med runskrift. Och då menar jag inte att man bara använder ett typsnitt som påminner om runskrift. Naturligtvis finns inte många moderna ord i runskrift, men det går säkert hitta något som passar in hyffsat i alla fall. Jag har en smått sjuk idé om att motivlacka "Denna farkost tillhör Mats" i runskrift på bakluckespoilern (måste köpa en bara) på min Volvo S70. Fast då kanske folk tror att man är rasist...
- Olof Ekström
- Medlem
Mja, alltså, runor skriver ju ord precis som bokstäver gör. Man kan skriva precis vad som helst med runor. Problemet är att den tidens språk inte hade samma ljud som dagens språk har. Om du är ute efter autentiska fraser så har du två problem - "Mats" som ju är ett kristet namn som jag inte tror hann komma med i några runinskrifter, och "farkost" som jag inte kan minnas heller. Däremot borde alla ljuden i "Mats" gå fint, och eftersom farkoster är flitigt förekommande i kenningar kanske "vägens skepp" eller något skulle gå bra? (Jag menar, "bil" blir nog svårt att hitta förebild till i runinskrift)
Det som efterfrågas är ju inte hur meningen skulle skrivits för 1000 år sedan, bara hur den skall skrivas någorlunda korrekt med runor, och det är ju inga större problem. Även om den tidens svenska hade lite annan ljuduppsättning så hindrade det dem inte från att låta en runa stå för flera ljud. Att ta till kenningar skulle vara ett intressant stilgrepp men annars är det ju bara att skriva ut orden som de låter...Olof Ekström skrev:Mja, alltså, runor skriver ju ord precis som bokstäver gör. Man kan skriva precis vad som helst med runor. Problemet är att den tidens språk inte hade samma ljud som dagens språk har. Om du är ute efter autentiska fraser så har du två problem - "Mats" som ju är ett kristet namn som jag inte tror hann komma med i några runinskrifter, och "farkost" som jag inte kan minnas heller. Däremot borde alla ljuden i "Mats" gå fint, och eftersom farkoster är flitigt förekommande i kenningar kanske "vägens skepp" eller något skulle gå bra? (Jag menar, "bil" blir nog svårt att hitta förebild till i runinskrift)
Vad kristna namn anbelangar så finns det väl bra många runstenar från kristen tid, om inte rentav de flesta?
- Olof Ekström
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det finns en kille på Ekerö i Stockholm som kallar sig runristare. Han har världens längsta garanti tror jag. 1000 år. Han skriver sina runstenar med modernt språk men i runskrift. Så han borde nog veta bäst. Här får du en länk till hans hemsida.real parakeet skrev:Förlåt att jag hoppar in i denna tråd... men jag skulle vilja veta hur man skriver "moderna" fraser med runskrift. Och då menar jag inte att man bara använder ett typsnitt som påminner om runskrift. Naturligtvis finns inte många moderna ord i runskrift, men det går säkert hitta något som passar in hyffsat i alla fall. Jag har en smått sjuk idé om att motivlacka "Denna farkost tillhör Mats" i runskrift på bakluckespoilern (måste köpa en bara) på min Volvo S70. Fast då kanske folk tror att man är rasist...
http://www.runristare.se/index.html
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: runskrift (hur man uttalar och skriver ord)
Vänta lite nu. Skåne kommer väl ändå av fsv. Skani, som tycks ha samma rot som vi finner i Skandi(-navien).Hexmaster skrev:När det gäller orden du är intresserad av så är väl åtminstone Skåne ett latinskt ord, Scania (som lastbilarna). Varifrån det kommit till latinet vet jag inte.