Varför hackar en del på dom allierade?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 15 februari 2005, 17:01

B Hellqvist skrev:
tobbe skrev:Rötägg finns överallt. Skillnanden är dock att soldaterna i Tyskland uppmuntrades till krigsförbrytelser vilket de västallierade verkligen inte uppmuntrade sina soldater till.
...eller för den delen att man såg mellan fingrarna med avrättning av krigsfångar. I vissa fall vidtog man disciplinära åtgärder, men i de flesta fall lät man det ske.
Det där var änna en absurd jämförelse. Tyska soldater uppmuntrades till att behandla befolkningen i Sovjetunionen illa. Att sen att de västallierade avrättade krigsfångar det är en annan sak.

När man skriver västallierade så ingår inte Sovjetunionen där.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 februari 2005, 17:04

tobbe skrev:Det där var änna en absurd jämförelse. Tyska soldater uppmuntrades till att behandla befolkningen i Sovjetunionen illa. Att sen att de västallierade avrättade krigsfångar det är en annan sak.

När man skriver västallierade så ingår inte Sovjetunionen där.
Men då är frågan varför man ska jämföra tyskarnas behandling av ryska krigsfångar och civila med de västallierades behandling av tyska dito? Vore det inte bättre att jämföra tyska krigsbrott mot västallierade med västallierade krigsbrott mot tyskar, samt tyska krigsbrott mot ryssar med ryska krigsbrott mot tyskar?

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 15 februari 2005, 22:15

Jag tycker att det är absurdt att jämföra de västallierades krigsförbrytelser med de tyska. Det var inte på samma skala eller på samma nivå när de gäller grymhet osv. Dessutom uppmuntrades sådant av den tyska ledningen.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 februari 2005, 23:37

tobbe skrev:Dessutom uppmuntrades sådant av den tyska ledningen.
På vilket sätt? Tyska soldater lärdes att respektera Genevekonventionen. Ditt uttalande är väldigt ensidigt och generaliserande.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 februari 2005, 00:09

tobbe skrev:Jag tycker att det är absurdt att jämföra de västallierades krigsförbrytelser med de tyska. Det var inte på samma skala eller på samma nivå när de gäller grymhet osv. Dessutom uppmuntrades sådant av den tyska ledningen.
Jag tycker inte på något vis att det är absurt att jämföra tyska krigsförbrytelser på västfronten med västallierade krigförbrytelser. Vad är absurt i det hela?

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 16 februari 2005, 12:37

D. Löwenhamn skrev:
På vilket sätt? Tyska soldater lärdes att respektera Genevekonventionen. Ditt uttalande är väldigt ensidigt och generaliserande.

mvh/ Daniel
På östfronten härjade tyskarna fritt och utan pardon, men det var väl så att Sovjetunionen aldrig skrev under Genevékonventionen? Folket i öst var för tyskarna inget annat än "undermänniskor" och vi vet väl alla hur såna behandlades?

Johan:

Det har jag redan skrivit.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 februari 2005, 12:47

Intressant!
Du får gärna utveckla ditt inlägg. Menar du generellt eller i vissa ockuperade länder osv.
För du kan inte övertyga mig, hur du än försöker att tyskarna följde Genevekonventionen vare sig i Polen eller Sovjetunionen.

mvh
Artur

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 16 februari 2005, 12:55

D. Löwenhamn skrev:
På vilket sätt?
T ex i den s k kommissarieordern?

Henrik

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 februari 2005, 13:04

stanislav skrev:
Intressant!
Du får gärna utveckla ditt inlägg. Menar du generellt eller i vissa ockuperade länder osv.
För du kan inte övertyga mig, hur du än försöker att tyskarna följde Genevekonventionen vare sig i Polen eller Sovjetunionen.

mvh
Artur
Åhej, där rycker man ett citat ur sitt sammahang. Jag håller med om att det första uttalandet var generaliserande, det som Daniel syftar på.

Nej, Genevekonventionen följdes sannerligen inte på östfronten i någon större omfattning, det gäller alla inblandade parter speciellt efter Barbarossa. Sedan kan man diskutera om Röda Arméns härjningar beror på hämndaktioner mot tyskarna, men det ändrar ju inte faktum.

Från högre ort (OKW) fanns onekligen direktiv som uppmuntrade brutal behandling av fiender och civilbefolkning, men det är att generalisera att säga att alla befäl uppmuntrade detta. Vittnesmål (vars uppriktighet säkert också kan ifrågasättas) pekar snarare på motsatsen iallafall vad det gäller armén. Det är svårt att hitta i litteraturen en beskrivning av en "barbarmentalitet" bland de tyska arméofficerarna, oavsett om den är skriven av allierade eller de själva. Men i fält är det klart att det blev en ond spiral, ett illdåd sporrade ett mot-illdåd som i sin tur motiverade ytterligare grymheter som hämnd för hämnden etc. Illdåd förekom och Wehrmacht hade mer än sin beskärda del i det, men generalisera inte för det.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 februari 2005, 13:07

Henke skrev:
D. Löwenhamn skrev:
På vilket sätt?
T ex i den s k kommissarieordern?

Henrik
Kommissarieorden stoppades medvetet av flera armékommandon.
Men naturligtvis fanns det många som mottog den med glädje. För att koppla till min förra post, att OKW (eller Hitler snarare) uppmuntrade till sådana handlingar ska inte med automatik tolkas att hela befälshierarkin instämde.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 16 februari 2005, 13:35

Fråga:

Skrev verkligen Tyskland på Genevekonventionens regler?

Confident
Tidigare medlem

Ja.

Inlägg av Confident » 16 februari 2005, 14:37

Mr x skrev:Fråga:

Ja.

Mr x
Medlem

Re: Ja.

Inlägg av Mr x » 16 februari 2005, 15:08

Dagwood D. Dusseldorf skrev:
Mr x skrev:Fråga:

Ja.
Ursäkat men är du 100%? disskuterade vi inte vi detta i en anna tråd och kom då fram till att Tyskland inte gjorde det?

Under 1:världskriget ja men inte så vitt jag kommer ihåg inför 2:världskriget?

För om man skriver på papper under/efter 1 kriget så kan det inte ha någon inverkan under nästa krige eller är jag ute och cycklar :)

Confident
Tidigare medlem

Inlägg av Confident » 16 februari 2005, 15:11

Jag hängde inte med utan svarade bara för första världskriget. Vad gäller andra så är jag osäker.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 februari 2005, 15:12

Mr x, tänk på att den Tredje Genevekonventionen är den som reglerar behandligen av krigsfångar och den tecknades inte förrän 1929. Under 1VK fanns ingen reglering vad gäller behandligen av fångar, även om den sk. "Lantkrigsreglementet" gav ett visst skydd.

Den Genevekonvention vi pratar om idag har fyra delar. Den sista fjärde delen berör Skyddet av civila och kom först 1949. Samtidigt reviderade man tredje genevekonventionen och lade till massor av punkter så att den täcker i princip allt.

Men i sammanhanget: Det var inte dessa konventioner som gällde under 2VK.

Skriv svar