Djurliv
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Att man har använt sig av ett fiskeredskap som kallas för utter är jag medveten om (jag tror t o m att pappa och jag använde ett sådant någon gång när jag var liten), men att man skulle ha använt riktiga uttrar för att fiska var en nyhet för mig. Har du mer info om det?Stefan Lundgren skrev:Annars har ju en del djur varit i människans tjänst, det har varit lite trådar om detta. Utter användes ju delvis som en fiskfångare under gångna år, den är mer eller mindre utrotat i Sverige nu.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har läst nånstans att inom vissa "fina kretsar" användes utter för att fånga fisk. Dessa var dresserade att göra det, har också för mig att jag har skrivit om den där schimpansen som hjälpte en handikappad stins i Sydafrika för många år sedan. Undrar verkligen om det har blivit undersökt och har skrivit om det i min tråd om "Uppsnappat" i samma forum.tryggve skrev:
Att man har använt sig av ett fiskeredskap som kallas för utter är jag medveten om (jag tror t o m att pappa och jag använde ett sådant någon gång när jag var liten), men att man skulle ha använt riktiga uttrar för att fiska var en nyhet för mig. Har du mer info om det?
Stefan
Ok, ja, jag har aldrig hört talas om det innan du nämnde det. Men det är ju möjligt.Stefan Lundgren skrev: Jag har läst nånstans att inom vissa "fina kretsar" användes utter för att fånga fisk. Dessa var dresserade att göra det, har också för mig att jag har skrivit om den där schimpansen som hjälpte en handikappad stins i Sydafrika för många år sedan. Undrar verkligen om det har blivit undersökt och har skrivit om det i min tråd om "Uppsnappat" i samma forum.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
I de trådarna kommer man fram till att älgrytteriet nog snarast hör hemma i fantasin - visst är älgar snabba och starka och imponerande och så, men så länge det erforderliga måttet av samarbetsvillighet saknas så funkar det inte. En viktig egenskap hos hästar är, såvitt jag förstått saken, att de är flockdjur och har en naturlig ledare, vars roll vi tar; älgar har ingen naturlig ledare.Stefan Lundgren skrev:Samma sak som det har funnits älgrytteri som några trådar har behandlat.
Vad gäller uttrar tog jag en titt i Människan och naturen (vars andra volym (av tre planerade) kom ut nyligen! rekommenderas!) och minsann:
Därefter nämns en Johan Low som 1752 skrev en uppsats "Sätt att fånga Utter lefvande och inrätta den att bära hem fisk", han berättar om en person som lyckats med arrangemanget (dock inte hr Low själv), och ledamot Carl Hårleman bekräftar att han sett en man fiska medelst utter vid Kungsholmsbron i Stockholm. Samt ett klipp från Albert Engström där "Roddar-August berättade en kväll över en toddy för honom" hur det hela gick till.Uttern (Lutra lutra) har haft en särställning som människans medhjälpare. Den är tydligen ganska lätt att tämja och redan Olaus Magnus, i mitten av 1500-talet, visar hur uttrar dresseras till att leverera fisk till köken - till och med i en storlek som kocken beställt.
Vittnesmålen förefaller att vara sammanställda med glimten i ögat - vill man få ytterligare bevis för utterfiske så är det bara att beställa fram fler toddar till Roddar-August, ungefär.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ett exempel, om du inte tror mig om jag skriver att en del av amerikanska armén använde kameler så kan jag däremot hänvisa till en person med de rätta kunskaperna.Hexmaster skrev: Ja, tills jag blir överbevisad om detta så utgår jag ifrån att påståendet är falskt, på nämnda grunder.
Jag tänker söka upp någon på den historiska institutionen senare idag om en annan sak så kan jag passa på att fråga om djur i människans tjänst då.
Stefan
Helt onödigt - det var älgar det var frågan om, att kameler kan domesticeras vet vi.Stefan Lundgren skrev:Ett exempel, om du inte tror mig om jag skriver att en del av amerikanska armén använde kameler så kan jag däremot hänvisa till en person med de rätta kunskaperna.Hexmaster skrev: Ja, tills jag blir överbevisad om detta så utgår jag ifrån att påståendet är falskt, på nämnda grunder.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ja, det är lunch nu på institutionen, om du kan vänta nån timme till så kanske jag kan fråga någon där.Hexmaster skrev:Helt onödigt - det var älgar det var frågan om, att kameler kan domesticeras vet vi.Stefan Lundgren skrev:Ett exempel, om du inte tror mig om jag skriver att en del av amerikanska armén använde kameler så kan jag däremot hänvisa till en person med de rätta kunskaperna.Hexmaster skrev: Ja, tills jag blir överbevisad om detta så utgår jag ifrån att påståendet är falskt, på nämnda grunder.
Stefan
Vad säger ni om uppgifterna att sobeln (Martes zibellina) ska ha hört till Sveriges och Finlands fauna fram till 1600-talet ungefär? Jag minns att jag läste det i en av Charlie Boods klassiska Naturens under-album för ungefär 25 år sen.
http://hyvin.nukku.net/no/soopeli.html
I den ovan länkade artikeln, som uppenbarligen publicerats i den finska tidskriften Metsästys ja kalastus (Jakt och fiske) år 1973, finns en rad belägg på att det värdefulla pälsdjuret fordom ska ha funnits på våra längdgrader. I Egil Skallagrimssons saga lovar kvänerna att skänka en viss konung skinn av bäver och sobel, om han bistår dem i kampen mot karelarna. Och i det klassiska verket Lapponia från 1673 nämner Johannes Schefferus sobeln som ett av Lapplands djur. En rad finska ortnamn tyder på förekomsten av ett mårddjur vars päls varit svart som sot - på finska noki. Djuret ska ha kallats nokinäätä - sotmård - eller nois eller nokeainen, och bland annat gett namn åt en ström väster om Tammerfors som sedermera blivit känd världen över. Ja, just det. Nokia ...
Djuret avbildas på Nokia stads vapen - den andra bilden uppifrån på följande sida.
http://www.nokiankaupunki.fi/nc/viewart ... path=5,504
Dessa gamla uppgifter är ändå inget bevis på att det verkligen funnits sobel i Norden - det mystiska sotsvarta mårddjuret kan helt enkelt ha varit en variant av skogsmård. Däremot är det helt klart att sobeln förekommit i Baltikum och Vitryssland. På en stenåldersboplats i Pärnu i Estland har man hittat ben som tillhört en korsning av sobel och mård, och ännu på 1600-talet utfärdades i Litauen en lag om sobel.
Artikelförfattaren spekulerar i varför sobeln försvann från våra trakter - jakt var säkerligen en orsak, men konkurrens från skogsmården och ett mer maritimt klimat kan också ha spelat in.
http://hyvin.nukku.net/no/soopeli.html
I den ovan länkade artikeln, som uppenbarligen publicerats i den finska tidskriften Metsästys ja kalastus (Jakt och fiske) år 1973, finns en rad belägg på att det värdefulla pälsdjuret fordom ska ha funnits på våra längdgrader. I Egil Skallagrimssons saga lovar kvänerna att skänka en viss konung skinn av bäver och sobel, om han bistår dem i kampen mot karelarna. Och i det klassiska verket Lapponia från 1673 nämner Johannes Schefferus sobeln som ett av Lapplands djur. En rad finska ortnamn tyder på förekomsten av ett mårddjur vars päls varit svart som sot - på finska noki. Djuret ska ha kallats nokinäätä - sotmård - eller nois eller nokeainen, och bland annat gett namn åt en ström väster om Tammerfors som sedermera blivit känd världen över. Ja, just det. Nokia ...
Djuret avbildas på Nokia stads vapen - den andra bilden uppifrån på följande sida.
http://www.nokiankaupunki.fi/nc/viewart ... path=5,504
Dessa gamla uppgifter är ändå inget bevis på att det verkligen funnits sobel i Norden - det mystiska sotsvarta mårddjuret kan helt enkelt ha varit en variant av skogsmård. Däremot är det helt klart att sobeln förekommit i Baltikum och Vitryssland. På en stenåldersboplats i Pärnu i Estland har man hittat ben som tillhört en korsning av sobel och mård, och ännu på 1600-talet utfärdades i Litauen en lag om sobel.
Artikelförfattaren spekulerar i varför sobeln försvann från våra trakter - jakt var säkerligen en orsak, men konkurrens från skogsmården och ett mer maritimt klimat kan också ha spelat in.
-
Johan Matsson
- Medlem
Jag har i allafall en gammal bild pa en alg som drar en slade med folk i.Hexmaster skrev:Helt onödigt - det var älgar det var frågan om, att kameler kan domesticeras vet vi.Stefan Lundgren skrev:Ett exempel, om du inte tror mig om jag skriver att en del av amerikanska armén använde kameler så kan jag däremot hänvisa till en person med de rätta kunskaperna.Hexmaster skrev: Ja, tills jag blir överbevisad om detta så utgår jag ifrån att påståendet är falskt, på nämnda grunder.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: