Historiska kartor

Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Historiska kartor

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 april 2007, 10:54

Är det någon som kan rekomendera något ställe i Stockholm där man kan få tag på kartor av historien? Jag tänkte mig då kartor av planch-model model större, ungefär som sådana som man har i skolan - fast föreställande historiska perioder, tillexempel Romarriket, antika Grekland, Seleukiderriket... Allt från att hänga upp på väggen till att ha på bordet.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Historiska kartor

Inlägg av Hans » 17 april 2007, 13:26

Inte i Stockholm men jag har förut sett vad jag tror du letar efter på ebay. Kolla http://search.ebay.com/search/search.dl ... category0=

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 april 2007, 16:04

Om du vill har en enkel kopiering över en karta så kan du antagligen höra med Riksarkivets underavdelning Krigsarkivet och Riksarkivet finns i Stockholm inte så långt ifrån Essingeleden.

Kanske de där länkarna hjälpa till.

http://www.ra.se/kra/0400.html

Här finns de länkar som man kan titta på äldre kartbilder.

http://www.ra.se/kra/04002223.html

Hoppas att du hittar något.

Stefan

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 17 april 2007, 16:52

Finns det inte en affär på Västerlånggatan i Gamla Stan som säljer gamla kartor/kopior av gamla kartor? Har för mig att jag sett det i alla fall, vet dock inte vad den heter.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 17 april 2007, 23:28

Jag är dålig på stockholms geografi, men det finns en kartaffär precis någon snedgata från Centralstationen. Dom har rätt imponerande utbud och kan möjligtvis hjälpa dig. Kanske heter gatan Västerlånggatan, vad vet jag, bonnläpp som jag är!?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 april 2007, 11:14

Tack för tipsen. Ska se om jag kan hitta de riktiga butikerna så jag kan känna på möjliga alstren. Får mig att tänka på vad min syster sade en gång: "Vart ligger EBay?" :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 18 april 2007, 11:32

Franq skrev:Jag är dålig på stockholms geografi, men det finns en kartaffär precis någon snedgata från Centralstationen. Dom har rätt imponerande utbud och kan möjligtvis hjälpa dig. Kanske heter gatan Västerlånggatan, vad vet jag, bonnläpp som jag är!?
Du menar inte Kartbutiken på Kungsgatan? Dom har visserligen ett stort utbud men inte så mycket historiska kartor, men riktigt bra om man vill ha aktuella produkter (är Lantmäteriets egen butik, så det vore ju skam annars). Kartcentrum på Vasagatan har lite bättre utbud på just historiska kartor tycker jag mig minnas från ett besök där. Men då letade jag inte efter daterat skräp ;) så det kan vara falska minnesbilder.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 18 april 2007, 16:39

Kungsgatan? Kanske! Inte lätt att säga för en som brukar ge geegrafiska anvisningar i form av "mellan tallen och domarringarna". :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Historiska kartor

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 augusti 2026, 22:11

Nu har inte trådstartaren och som var moderator under några år också inte varit inne på flera år.

Någonting som inte fanns då var ”Min karta” på Lantmäteriet och man kan se dagens flygbild samt ca 1960 och ca 1975 (vissa delar andra tidpunkter).

https://minkarta.lantmateriet.se/

Sedan kan man både generalstabskartor och topografiska kartor på Järnvägsmuseets samlingsportal.

www.samlingsportalen.se/all/digitala_bi ... t_vag.html

Tyckte att det var värt att uppdatera det!

Stefan

Skriv svar