Medeltida bröllop

Skriv svar
Linnie
Ny medlem
Kontakt:

Medeltida bröllop

Inlägg av Linnie » 3 mars 2008, 20:29

Jag vill veta allt angående medeltida bröllop (i synnerhet för adel/kungligheter under 1200- och 1300-talen), hur det gick till, seder, traditioner, skrock mm. Tacksam för all information! =)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Medeltida bröllop

Inlägg av B Hellqvist » 3 mars 2008, 22:24

Vad har du hittat för information hittills, och är du ute efter nordiska förhållanden eller kontinentala?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 4 mars 2008, 09:07

Brueghels tavla Bondebröllop är ganska talande. Om det är bondebröllop man vill få en känsla om.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 maj 2008, 20:51

Tänk att få Gifta sej som de gjorde då på Medeltiden,, med deras seder och kläder å samma sorts instrument som fanns då. För här har vi sådanna tankar, okej Kyrkan det ska hända i är väl inte riktigt från 12 - 1300-talet, men har sitt ursrpung från 1400-talet om jag inte minns fel. :D

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 23 maj 2008, 22:01

Om samme gør sig gældende i Svea-riget ved jeg ikke, men i de danske landskaber gælder følgende om bryllup.

Det er først med Reformationen gennem Kong Frederik d II.’s Ordinans om Ægteskabssager fra år 1582 e.Kr., at kirken opnår kontrol med det ritual hvorunder en kvinde tager en mand til ægte. Det sker som erstatning for at kanonisk ret mister sin jurisdiktion over ægteskabet. Først fra dette sene tidspunkt indblandes en fra kirken udvalgt præst i den vielse der vedvarer at foregå udenfor, her foran kirken. Først med Danske Lov i år 1683 e.Kr. kommer vielsen ind i kirken.

Hvis du har interesse i at vide hvorledes vort oprindelige bryllup gik for sig har jeg behandlet dette i mit afsnit "At tage til ægte med vielse og brudeløb (bryllup)":

http://www.verasir.dk/show.php?file=cha ... tml#toc100

mvh

Flemming

Skriv svar