Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Låst
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Re: Språkquiz

Inlägg av Probstner » 28 maj 2008, 10:55

Den var otroligt klurig så jag svarar halvspånigt och hoppas på någon form av ledtråd:
1) Englandskartan visar områden utanför Danelagen med stark anglosaxisk språkprägel, lokalt med en del keltiska språkrester.
2) Amerikakartan visar områden med dialekter som utvecklats från dialekterna på englandskartan, d v s primärt koloniserade av engelsmän med anglosaxiskpräglad dialekt.

/ probstner

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 28 maj 2008, 14:38

Har det att göra med uttalet av bokstaven R. I så fall skulle det kunna vara att i de markerade områdena uttalas alla r medan de i de omarkerade endast utalas om de följs av en vokal (säkert inte den exakta definitionen). Kommer inte heller på vad det kallas vilket dessvärre försvårar googling.
Margaritas ante porcos

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 29 maj 2008, 03:56

Kreuz är inne på rätt spår, men jag vill ha en mer utförlig utläggning om bokstaven R och kartorna.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 31 maj 2008, 11:45

Kreuz skrev:Har det att göra med uttalet av bokstaven R. I så fall skulle det kunna vara att i de markerade områdena uttalas alla r medan de i de omarkerade endast utalas om de följs av en vokal (säkert inte den exakta definitionen). Kommer inte heller på vad det kallas vilket dessvärre försvårar googling.
Giancarlo skrev:Kreuz är inne på rätt spår, men jag vill ha en mer utförlig utläggning om bokstaven R och kartorna.
Jag skall kasta fram en gissning, baserad på att områdena främst täcker brittisk engelska:

I de markerade områdena används /r/ i hiatus/liaison mellan ord som slutar på betonad (fonetisk) vokal och ett annat som börjar på (fonetisk) vokal:
The idea-r-is to guess here, because i do not really know.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 31 maj 2008, 13:11

Tyvärr Jouppe, så är du inte rätt. Kreuz har ju i princip sagt det rätta svaret, men med ett stort fel (eller har han förbegått ett visst stort lands engelska dialekt)

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 31 maj 2008, 13:27

Giancarlo skrev:Tyvärr Jouppe, så är du inte rätt. Kreuz har ju i princip sagt det rätta svaret, men med ett stort fel (eller har han förbegått ett visst stort lands engelska dialekt)
Kunde man tänka sig att kartan för USA är inverterad i förhållande till den brittiska, dvs. i de markerade områdena på USA-kartan uttalas R bara före vokal och i de omarkerade områdena uttalas R alltid?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 juni 2008, 23:39

Jouppe skrev:
Giancarlo skrev:Tyvärr Jouppe, så är du inte rätt. Kreuz har ju i princip sagt det rätta svaret, men med ett stort fel (eller har han förbegått ett visst stort lands engelska dialekt)
Kunde man tänka sig att kartan för USA är inverterad i förhållande till den brittiska, dvs. i de markerade områdena på USA-kartan uttalas R bara före vokal och i de omarkerade områdena uttalas R alltid?
Exakt! du har löst problemet. Generellt i USA så talar man med en rhotisk dialekt (direktimporterar ordet "Rhotic" direkt från engelskan).
I rhotiska dialekter av engelska så uttalar man alltid alla R (förutom i undantagsord med konstig stavning såklart), t.ex uttalas urdet "car" uttalas med R på slutet. Detta gäller även i Irländskan t.ex.
I England så uttalar man inte R:et i slutet på ordet "car". Ordet uttalas istället som "ka:", och därför är engelsk engelska "non-rhotic".

Detta gäller överallt förutom i vissa delar av västra delen av England.
West-Country-dialekten i Cornwall, Devon, Somerset och Bristolområdet är helt rhotisk samt speciell i övrigt.

Dialekt från gamla sjöfararstäder i Westcounty som t.ex Bristol och Plymouth talas ofta av pirater i gamla hollywoodfilmer, därav har den klassiska piratdialekten uppkommit, varav det så omskojade piratlätet "Arr!" har sin grund.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 5 juni 2008, 14:36

Hvilket spràk, til hvad henfoyr sig betydelserne?
jänti, käxli, lïxï, mïkså, pexlikä, poxlï, puskï, śilmä, sïxnï, süli, śoxi

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2008, 15:11

proto-uralic?

käxli = tunga
silmä =öga

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 5 juni 2008, 20:10

Markus Holst skrev:proto-uralic?

käxli = tunga
silmä =öga
Kanske du ennu kan luske ut hvilken kategori ordens betydelser tilhoyr? Du er jù redan pá god veg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2008, 20:57

Envist googlande för mig inte särdeles närmre säningne, men då ytterligare ett av orden verkar ha kroppsanknytning, får detta bli mitt svar. Det är ord med kroppsanknytning.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 5 juni 2008, 21:11

Markus Holst skrev:Envist googlande för mig inte särdeles närmre säningne, men då ytterligare ett av orden verkar ha kroppsanknytning, får detta bli mitt svar. Det är ord med kroppsanknytning.
Rätt!
jänti = sena, sträng
käxli = tunga
lïxï = ben (bone)
mïkså = lever
pexlikä = tumme
poxlï = knä
puskï = kind
śilmä = öga
sïxnï = åder, sena
süli = famn
śoxi = mun
http://koti.welho.com/jschalin/prefinnic.htm

Frágen er vel din dà.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2008, 21:58

Det grekiska hippos och det latinska Ecuus går tillbaka på samma indoeuropiska stam, som tyvärr är mig okänd. Ordet dyker, om än kraftigt förändrat, upp i de nordiska språket. Hur ser ordet ut då?

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 5 juni 2008, 22:18

Markus Holst skrev:Det grekiska hippos och det latinska Ecuus går tillbaka på samma indoeuropiska stam, som tyvärr är mig okänd. Ordet dyker, om än kraftigt förändrat, upp i de nordiska språket. Hur ser ordet ut då?
Den indoeuropeiske stammen er *h1eḱwo-, nominativ *h1eḱwos, men det var inte det du frágade.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2008, 08:52

Jouppe skrev:
Markus Holst skrev:Det grekiska hippos och det latinska Ecuus går tillbaka på samma indoeuropiska stam, som tyvärr är mig okänd. Ordet dyker, om än kraftigt förändrat, upp i de nordiska språket. Hur ser ordet ut då?
Den indoeuropeiske stammen er *h1eḱwo-, nominativ *h1eḱwos, men det var inte det du frágade.
Det var det förvisso inte, men något jag har länge velat veta. Tack skall du ha. (Kan man i denna tråden fråga om det finska hevos är samma ord? och hur man utalar ettan i *h1eḱwos?)

Låst