Sjukvårdare
Sjukvårdare
Tror det var förra avsnittet av Band of Brothers som handlade om en sjukvårdare. Noterade att han inte hade något vapen. Någon som vet om sjukvårdarna var utrustade med vapen i de olika arméerna under andra världskriget eller räknades dom som icke kombatanter?
//Johan
//Johan
Absolut, visst fanns det tyska sjukvårdare på den nivån. De tyska sjukvårdarna kunde däremot vara beväpnade.
http://www.wwiidaybyday.com/
mvh/ Daniel
http://www.wwiidaybyday.com/
mvh/ Daniel
Jo det fanns sjukvårdare på dessa nivåer också.....
De flesta inom sjukvården i tyskland under "tiden" var uppknutna till DRK
Deutsche Rote Kreuz...men det fanns flera....en annan stor organisation var "Sicherheits und Hilfsdienst" (SHD) som var uppdelad i 5 olika områden.."Feuerlöschdienst", "Instandsetzungsdienst", "Veterinärdienst",
"Entgiftungsdienst fur im Gasspuren und Entgiften Ausgebildete", och "Sanitätsdienst".
All dess personal har/hadde en medicinsk utbildning för soldatvård...
En annan stor organisation som blev betydelseful i slutet av kriget (när striderna kom in i "gammalt tyskt" område) var Hitlermädel och Deutche Frauenschaft...som också hadde medicinsk utbildning...dessa kvinnor och barn gjorde ett jättearbete bakom fronten..
så visst fanns det...
De flesta inom sjukvården i tyskland under "tiden" var uppknutna till DRK
Deutsche Rote Kreuz...men det fanns flera....en annan stor organisation var "Sicherheits und Hilfsdienst" (SHD) som var uppdelad i 5 olika områden.."Feuerlöschdienst", "Instandsetzungsdienst", "Veterinärdienst",
"Entgiftungsdienst fur im Gasspuren und Entgiften Ausgebildete", och "Sanitätsdienst".
All dess personal har/hadde en medicinsk utbildning för soldatvård...
En annan stor organisation som blev betydelseful i slutet av kriget (när striderna kom in i "gammalt tyskt" område) var Hitlermädel och Deutche Frauenschaft...som också hadde medicinsk utbildning...dessa kvinnor och barn gjorde ett jättearbete bakom fronten..
så visst fanns det...
Ryska sjukvårdare
Ryska frontsjukvårdare (relativt mycket ofta kvinnliga) hade viss vapenträning och var normalt beväpnade. Det var inte meningen att de skulle delta aktivt i själva striden, men väl kunna försvara sig och de sårade de hade hand om.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Ryska sjukvårdare
precis samma uppgift som jag hade som plutonsjukvårdare. alltså med min ak5 försvara såväl mig själv som mina sårade kamraterStefan skrev:Ryska frontsjukvårdare (relativt mycket ofta kvinnliga) hade viss vapenträning och var normalt beväpnade. Det var inte meningen att de skulle delta aktivt i själva striden, men väl kunna försvara sig och de sårade de hade hand om.
/Rally