Det Sverige som var

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 april 2026, 06:48

Hans skrev:
17 april 2026, 16:14
Jag satt och slötittade på motellets hemsida. Konferens.
Inkl. blädderblock, White board, kanon, vatten, frukt, godis
Kanon? Vad betyder det här, inte vad jag tror är jag hyfsat säker på.

MVH

Hans
Godiskanon???

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 april 2026, 09:48

Davian skrev:
17 april 2026, 20:34
Mest troligen en projektor. Videokanon, datorkanon, bildkanon osv.
Tack. Lustigt, har bara hört projektor tidigare.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 april 2026, 18:34

Nu har det rivit den byggnad där bl a Skatteverket, livsmedelsverket och länsstyrelsen var i Uppsala.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juli 2026, 00:13

Ibland påträffar man på skyltar som numera finns ute i terrängen, denna orienteringskylt eller -tavla finns några kilometer utanför Falun.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... t.html?m=1

En skylt som visar en ridväg bara några hundra meter ifrån där jag bor. För typ 20-30 år sedan gick det en ridväg där och numera är den forna ridvägen utplånat av naturen. Där var också en hästhage och själv gick jag förbi när tre hästar skalade av barnen på tråden. Det såg inte så fint ut efteråt och det såg mera ut som att det har varit något form av nedslag.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 3 augusti 2026, 23:20

Ja, det finns många sådana träskyltar i Dalarna långt ute i vildmarken som kan vara bra då namnen inte finns eller blir precist på det numera självklara GPS. Här har du en viktig: "Stor gran 400m". Jag har inte varit där på över 50 år men den har väl blivit ännu större nu. "Pinnekullekällan" är visst tillagt på skylten. Bläddra till bild 15 med pilarna.

https://trippa.se/taxonomy/term/2156

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 augusti 2026, 00:05

Jo, jag är medveten om att det kan finnas fler skyltar som verkar vara bortglömda ute i terrängen, detta exemplet var utanför Falun längs med vägen till Leksand.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 4 augusti 2026, 01:24

Förr i tiden var det mycket mer folk ute i skogarna och de här skyltarna var ofta hjälpsamma. Stigar trampades upp eftersom folk gick på dem. Var någon skylt trasig kunde man själv tälja till en ny, det var inte alltid kommunen eller nån så kallad ansvarig som gjorde det. Jag misstänker att det är en slags kultur som är gammal. Allemansrätten är rätt gammal och sägs härledas till köpmän skulle kunna röra sig fritt i landet.

I Kanada har vi Crown Land som har ungefär samma regler som allemansrätten, privat mark går man oftast inte på. Sedan är nationalparkerna stora men den stora hiking kulturen är mycket mindre idag och björnarna har börjat komma mycket närmare människorna pga det. Jag lade in en bild här på Skalman någonstans med ett sådant möte.

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 augusti 2026, 15:35

Man kan ju hoppas på att t ex länsmuseum gör en inventeringar av sådana orienteringastavlor inom snar framtid. Dessa borde ju vara intressanta ur ett kulturhistoriskt perspektiv kan man tycka. Då menar jag sådana skyltar som jag länkade till och det som kommer efter. Friluftsområden inom Uppsala kommun har ju också träskyltar men dessa är gjorda under 1900-talet förmodar jag. Menar förstås de träskyltar som är gjorda tidigare som fortfarande finns kvar ute i terrängen.

Stefan

Skriv svar