vilka olika metaller finns i vapnen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

vilka olika metaller finns i vapnen?

Inlägg av birger_kung » 14 juni 2003, 16:52

dvärgar gör ju stålvapen.de har även mithril.gondors vakter har mithril hjälmar. dain järnfot hade ju en röd yxa. orcherna har ju svart metall.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 14 juni 2003, 18:00

gondors vakter har mithril hjälmar
ALLA har väl inte mithrilhjälmar? det va väl vakterna uppe vid citadellet om jag inte minns fel

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 14 juni 2003, 20:03

Eowyn skrev:
gondors vakter har mithril hjälmar
ALLA har väl inte mithrilhjälmar? det va väl vakterna uppe vid citadellet om jag inte minns fel
Mig veterligen var de svarta, och mithril är ju glänsande som silver. Vet ej hur man skulle kunna ha "färgat" dem på något sätt. Borde varit någon annan lättmetall isf. Men den var nog mkt förfinad då den gjordes när Elendil's söner regerade.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 14 juni 2003, 22:32

jag skulle säga att gondorhjälmarna i allmönhet var svarta men just dom som vaktade Citadellet var av Mithril. ska kolla upp det sen...

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 15 juni 2003, 19:20

Jag trodde bara det var citadellet hjälmar som hade bestämd färg

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 16 juni 2003, 22:05

ja det var det jag menade att dom som vaktade det där placet hade mithril.i en sång i SOR så sjunger de om adamant . har spelar ett spel med denna mettall. hobernas knivar är röda och ekenbrands sköld är röd. i detta spel heter den metallen dragon(mina gissningar) drvärgar måste ju ha hittat metall som de inte har talat om för nån.....

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 juni 2003, 12:43

i en sång i SOR så sjunger de om adamant . har spelar ett spel med denna mettall.
Adamant är på engelska bara ett ålderdomligt ord för diamant, och inget mer exotiskt. Idag har dock ordet en vidare betydelse och kan betyda "sten hård som diamant" och även användas som ett adjektiv.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 17 juni 2003, 18:48

Jag tycker att det här med metallerna är en principiellt intressant fråga. På vilken teknisk nivå befinner sig egentligen de olika folken i Midgård? Att dvärgarna har stål kan man väl utgå ifrån (står det inte något om det i Silmarillion?), men hur är det med de andra? De här gamla dolkarna från gravkumlet, de skimrade rödaktigt, har jag för mig. Skall man tolka det som något slags bronslegering? Fast de är ju å andra sidan väldigt gamla. Har Midgård (förutom de hemlighetsfulla dvärgarna) nått fram till järnålder ännu i Tredje åldern?

Fylke får ses som ett undantag, det samhället är väl nästan på 1700-talsnivå. Den anakronismen funkar bara eftersom Tolkien tonat ner alla tekniska detaljer till nästan obefintlighet och fokuserar på helt andra saker.

(För övrigt undrar jag om inte detta är en av många faktorer till att trilogin blev så bra. Många andra fantasy-författare tenderar att gräva ner sig i detaljer om vilken mat folk äter, vilka redskap de har osv, vilket gör det mycket svårare att få till en trovärdig och sammanhängande helhet.)

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 17 juni 2003, 20:29

Det som gör orchernas rustningar svarta är att dom är gjord av rent järn utan kol i tror jag :)

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 17 juni 2003, 20:54

ok kanske det..ja det är intressant kamelen..fast vad menar du med fylke på 1700 tals nivå dom ligger väl på 800 tals nivå?

Rama
Medlem

Inlägg av Rama » 18 juni 2003, 06:29

Överallt i Tolkiens verk så handlar det ju om konst.
Så fort det nämns nåt om teknik eller tekniska framsteg så hamnar det under det ondingarna gör.
Poängen med inlägget är att både alver och dvärgar kommit bra mycket längre än vårat samhälle gjort i smideskonst eftersom vi övergivit konst delen av det.
Vi får ju tänka på att dom har hållit på bra mycket längre.
Dom lärde sig tillverka ädelstenar och gjorde så många att dom kunde täcka Amans stränder med dom...

Skriv svar