Sökningen fann 23 träffar
- 9 april 2015, 09:36
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Bandlinor och Plattingar
- Svar: 0
- Visningar: 2859
Bandlinor och Plattingar
Hur såg denna anordning ut? Finns det ngn bild ? Någon som vet ngt om detta? / Undrar Stig! Bandlinor eller plattingar. Bandlinor eller plattingar. De förut redan omnämda plattingarna bildas helt enkelt derigenom, att tre eller fyra goda, smala vanliga trossar läggas bredvid hvarandra och med ett i ...
- 17 december 2014, 17:36
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Quiz: Sjöfartshistoria
- Svar: 10624
- Visningar: 416582
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Gyps!
Fortsätt gärna med fler trevliga frågor!
Jag har inget klurigt just nu!
/Stig
Fortsätt gärna med fler trevliga frågor!
Jag har inget klurigt just nu!
/Stig
- 17 december 2014, 11:59
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Quiz: Sjöfartshistoria
- Svar: 10624
- Visningar: 416582
- 27 juli 2014, 20:53
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Ankare till Örlogsskepp
- Svar: 5
- Visningar: 3070
Ankare till Örlogsskepp
Tyngden af ett fartygs ankaren bestämmes efter fartygets storlek och är dessutom beroende af ankarets ändamål. Ett fartyg har nämligen flere ankaren, afsedda för olika tillfällen. Ett större örlogsfartyg har två bogankaren, af hvilka det, som hänger under babords kranbalk, mest nyttjas och derför ka...
- 30 maj 2014, 13:17
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Jutska Revet
- Svar: 2
- Visningar: 2955
Re: Jutska Revet
Tack Hans!
- 29 maj 2014, 16:15
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Jutska Revet
- Svar: 2
- Visningar: 2955
Jutska Revet
Den 26 Juli 1779 då detta skepp var till segels emellan Jutska Refvet och Näset af Norje.....
Kan ngn sjöfarare säga var detta rev låg?
Mvh
Stig
Kan ngn sjöfarare säga var detta rev låg?
Mvh
Stig
- 10 maj 2014, 18:25
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Polett
- Svar: 1
- Visningar: 2857
Re: Polett
Polletten är funnen!!
Så detta var en Pollett!
/Stig
Så detta var en Pollett!
/Stig
- 15 februari 2014, 17:41
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Polett
- Svar: 1
- Visningar: 2857
Polett
Enligt Polett från chef skeppet
Vad var en Polett för ngt ?
Ngn som kan beskriva eller visa en?
Har studerat flottans munsterrullar från 1790-talet och lagtbmärke till denna notis!
Vad var en Polett för ngt ?
Ngn som kan beskriva eller visa en?
Har studerat flottans munsterrullar från 1790-talet och lagtbmärke till denna notis!
- 26 januari 2014, 14:02
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Fregatten Eurodice 1790
- Svar: 7
- Visningar: 3046
Re: Fregatten Eurodice 1790
Tack !
Nu fann jag platsen!
Mvh
Stig
Nu fann jag platsen!
Mvh
Stig
- 26 januari 2014, 11:55
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Fregatten Eurodice 1790
- Svar: 7
- Visningar: 3046
Re: Fregatten Eurodice 1790
Tackar så mycket för hjälpen att tyda texten!
Pert vid Rygen kan jag inte lokalisera?.... kan du hjälpa mig , Ben!
Hälsningar
Stig
Pert vid Rygen kan jag inte lokalisera?.... kan du hjälpa mig , Ben!
Hälsningar
Stig
- 25 januari 2014, 11:54
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Fregatten Eurodice 1790
- Svar: 7
- Visningar: 3046
Fregatten Eurodice 1790
Läshjälp!
Vad står det vid rödmarkerat?
mvh
Stig
Vad står det vid rödmarkerat?
mvh
Stig
- 6 januari 2014, 20:39
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Canonbarkassen No 11
- Svar: 6
- Visningar: 3186
Re: Canonbarkassen No 11
Tack Pewi och Björn!
Jag tolkade det som om det var en och samma båt fast de har olika benämningar för båttyperna!
Munsterrullorna är ju för Kanonbarkassen 11.
/Stig
Jag tolkade det som om det var en och samma båt fast de har olika benämningar för båttyperna!
Munsterrullorna är ju för Kanonbarkassen 11.
/Stig
- 30 december 2013, 19:19
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Avlikviderade ?
- Svar: 4
- Visningar: 3070
Re: Avlikviderade ?
Tackar!
Det verka vara mycket mer troligt och enligt SAOB.
Det finns 4 bilder till!
Har man abonnemang på Svar kan man se de där!..
Om det är OK att lägga ut bilderna här så kan jag göra ett försök!( jag tänker på utrymmet).
Det verka vara mycket mer troligt och enligt SAOB.
Det finns 4 bilder till!
Har man abonnemang på Svar kan man se de där!..
Om det är OK att lägga ut bilderna här så kan jag göra ett försök!( jag tänker på utrymmet).
- 30 december 2013, 15:20
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Avlikviderade ?
- Svar: 4
- Visningar: 3070
Re: Avlikviderade ?
Nej någon info om dessa och hur det gått för dem har jag inte! Känner igen namnen på båtarna bl.a. i "viborgska Gatloppet" som intrsserar mej. Jag funderade på om det var ngn rättslig åtgärd, Sjöförklaring, över deras ansvar av farkosterna och besättning de förde. Några strök flagg, gick på grund, k...
- 29 december 2013, 19:57
- Kategori: Sjöfartshistoria
- Tråd: Avlikviderade ?
- Svar: 4
- Visningar: 3070
Avlikviderade ?
Förteckning över Herrar Fartygschefer vilka uti den härstädes förordnade Liqvidations Commitionen förlidet år 1790
blifvit af liquiderade
Flottans arkiv, Diverse rullor., SE/KrA/0500-0503/0503/036/XI/1 (1709-1884)
Har de blivit avsatta??...eller vad menas?
Stig
blifvit af liquiderade
Flottans arkiv, Diverse rullor., SE/KrA/0500-0503/0503/036/XI/1 (1709-1884)
Har de blivit avsatta??...eller vad menas?
Stig