Sökningen fann 32 träffar

av Isbear
21 augusti 2009, 09:00
Kategori: Historia i litteratur och media
Tråd: Gå klädd i tysk uniform?
Svar: 10
Visningar: 6791

Re: Gå klädd i tysk uniform?

Om det har fängelse på straffskalan kan du göra ett envarsgripande men du måste vara väldigt säker på din sak!
av Isbear
7 oktober 2003, 04:04
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: ak 4
Svar: 21
Visningar: 5609

Nej jag har inget att sälja!! :roll:
Varför jag undrar beror på att det finns lagliga versioner av de flesta
vapen som skjuter halvautomatisk eld(som en pistol)
Brukar kallas karbiner(carbiner)
av Isbear
7 oktober 2003, 03:51
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: psoitiva externa effekter av krig
Svar: 19
Visningar: 4288

Japp! här kommer en åsikt från nig igen!
Jag tror att om alla pengar och människoliv som forsknig om militär utrustnig och krig
kostat istället skulle satsats på forskning för civila ändamål så skulle vi befinna oss
betydligt längre "fram" idag
av Isbear
25 september 2003, 01:26
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: ak 4
Svar: 21
Visningar: 5609

Är det et automatvapen du vill ha eller just eb ak4?
av Isbear
25 september 2003, 01:19
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: tjänstevapen.
Svar: 107
Visningar: 19942

Väktar bolagen har skyddsvakter på speciella objekt tex polishuset
riksdagen,departementen,vissa militära objekt mm väktarna på
dessa objekt har skyddsvakts utbildning och bär vapen i tjänsten
ambassad väktarna var/är ordningsvakter med vapenutbildning
och bar tjänstevapen
av Isbear
20 september 2003, 03:27
Kategori: Tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
Tråd: Vilka uppförde sfinxen?
Svar: 48
Visningar: 9770

Angående näsan så trodde jag det var ett faktum att det var turkiska
trupper som övade prickskytte på näsan eller var det kanske så
att de "avslutade" jobbet??
av Isbear
20 september 2003, 01:46
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Mat
Svar: 13
Visningar: 4165

Det är nog ett svenskt fenomen! :)
Är det föresten någon som vet om ärtsoppanär svensk eller var
den kommer ifrån ooopps slant ur ämnet lite där hoppas "gud"
förlåter det :oops:
av Isbear
20 september 2003, 01:30
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Mat
Svar: 13
Visningar: 4165

Mat

Är det någon som vet vad för sorts mat som fältransorerna bestod av
under 2vk? undrar mest om tyskar och ryssar då de väldiga armeerrna
måste kräva enorma mängder mat och dryck.
av Isbear
12 september 2003, 22:51
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: tekniskt nytänkande
Svar: 35
Visningar: 7706

Luftvärnsrobot "Vasserfall" tror inte att den användes i "strid" någon
gång men testades framgångsrikt. vet inte om detta sorterar under
radio angående styrningen?
av Isbear
12 september 2003, 22:33
Kategori: Pansarhistoria
Tråd: Bästa stridsvagnen
Svar: 212
Visningar: 31459

Tack! Larsson
Mycket imponerande kanon på den vagnen, man undrar om den inte
tippade framåt vid en inbromsning :lol:
av Isbear
12 september 2003, 03:10
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: svenska prickskyttar
Svar: 37
Visningar: 10508

Skulle vara glad om någon initierad person kunde reda upp begreppen för mig: vad för någon skillnd mellan:skarpskytt, prickskytt ,krypskytt
heter det prickskytt på svenska eller vad?
av Isbear
12 september 2003, 02:58
Kategori: Pansarhistoria
Tråd: Bästa stridsvagnen
Svar: 212
Visningar: 31459

VANUDÅ??? "super pershing"?? har du nån länk?? :)
av Isbear
12 september 2003, 02:45
Kategori: Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
Tråd: Attackflyg mot markmål
Svar: 50
Visningar: 10069

Förekom det några anfall mot mekaniserade förband med lätt bombflyg i normandie 44 i så fall kanske en del stridsvagnar också slogs ut. Snubben i stuka med järnkors och diamanteklöv använde han kanske de där 37mm (?) kanonerna som HÄNGDE UNDER VINGARNA på stuka till att förstöra en hel del stridsvag...
av Isbear
12 september 2003, 02:21
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: submercible tank
Svar: 14
Visningar: 3564

Jag har hört/läst någonstans att alla sherman som hade "amfibie utrustning" sjönk under landstigningen i normandie, men jag tror att alla i
besättningarna klarade sig.
av Isbear
5 september 2003, 01:54
Kategori: Militär teknikhistoria
Tråd: Syntetiskt bränsle
Svar: 7
Visningar: 3471

Syntetiskt bränsle

Tyskarna änvände tydligen en del syntetiskt bränsle under 2vk (har jag hört) :)
Stämmer detta och vet nån hur man framställde detta isåfall?