Tips på skönlitterära historiska böcker
Återkommer till vårt närområde. Läs Väinö Linna !!!! Börja med hans trilogi om det Finska inbördeskriget: Upp Trälar, Högt bland Saarijärvis moar och ...... (kommer inte ihåg namnet på den tredje, alla mina böcker är nedpackade just nu). Fortsätt sedan med Okänd Soldat. Då har du garanterat sysselsättning i minst en sommarvecka och har dessutom vidgat ditt vetande om Finlands moderna historia.
En krigsroman som jag också kan rekommendera är Herman Wouks serie i tre eller fyra band: Krigets vindar m.fl. Den har filmatiserats till en av de dyraste TV-produktionerna genom tiderna. Som alltid är böckerna mycket bättre än filmen. Läs den serien så har du fixat ytterligare en sommarvecka.
Sedan har vi ju alltid Frans G Bengtssons Röde Orm, som väl tillhör den obligatoriska allmänbildningen.
En krigsroman som jag också kan rekommendera är Herman Wouks serie i tre eller fyra band: Krigets vindar m.fl. Den har filmatiserats till en av de dyraste TV-produktionerna genom tiderna. Som alltid är böckerna mycket bättre än filmen. Läs den serien så har du fixat ytterligare en sommarvecka.
Sedan har vi ju alltid Frans G Bengtssons Röde Orm, som väl tillhör den obligatoriska allmänbildningen.
- Usquebaugh
- Medlem
Söner av ett folk heter den. Håller med om att Linnatrilogin och Okänd soldat är stor litteratur. Men jag läste Okänd soldat först (Linna skrev den ju också först). Och tycker att det funkade ganska bra också. Eino Hanskis Brödrabataljonen är i ton och stil klart inspirerad av Linna.Donkeyman skrev:Läs Väinö Linna !!!! Börja med hans trilogi om det Finska inbördeskriget: Upp Trälar, Högt bland Saarijärvis moar och ...... (kommer inte ihåg namnet på den tredje, alla mina böcker är nedpackade just nu.
Två välskrivna och lättlästa böcker om nazismen och kriget är Oppermanns av Lion Feuchtwanger (utspelar sig 1932-33) och Babij jar av Anatolij Kuznetsov (1941-45). Möte vid milstolpen av norske Sigurd Hoel är också läsvärd.
Vietnamkriget ur ett vietnamesiskt perspektiv skildras i Krigets sorger av Bao Ninh.
Inte direkt sommarläsning längre, men det är ju kul att läsa i höstrusket också.
/ Probstner
- subskipper
- Medlem
Conn Igguldens Emperor - The Gates of Rome samt Death of Kings är i allra högsta grad läsvärda. Finns även på svenska. Wallace Breems Eagle in the Snow är även den mycket bra.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
Senast redigerad av 1 subskipper, redigerad totalt 24 gånger.