Vad läser du just nu?

Skriv svar
PK
Medlem

Inlägg av PK » 10 november 2004, 20:03

Boken är tryckt 1955 så det är nog antikvariat som gäller, själv ordnade jag mitt exemplar via en kamrat i Danmark...

/PK

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 november 2004, 21:14

Leonidas skrev:
Hexmaster skrev:Till slut - Da Vinci-koden av Dan Brown. Den svenska översättningen, lär vara bristfällig men det var den jag fick tag på. Efter ett halvdussin kapitel så är jag av den uppfattningen att översättaren rimligtvis inte kan ha varit till lika stor skada för boken som författaren, men det är ju en bit kvar.
Vill inte förstöra ngt, men det är den mest förutsägbara och sämst underbyggda bok jag läst.
Skräpprat, min bäste Leonidas, jag läser ju själv på baksidan att mr Brown "hyllats för sin forskning", med mera. Visserligen finns det de som påstår att det är tillåtet att ljuga i skönlitteratur, ja, rentav att påstå att osanningarna är sanningar, men däremot vet jag inte om jag någonsin sett att det är okej att ljuga på baksidan av böckerna, som ju är det enda många ser av dem! Är vi överens?

Dessutom - Langdon i böckerna är ju professor minsann, i "religious iconology", vet inte riktigt vad det är, men det verkar i alla fall vara ett tilltalande ämne, där varje möjlig slutledning inte bara är OK oavsett hur man kommit fram till den, utan dess kvalité dessutom är direkt proportionell mot den förvåning den genererar - tänk vad skönt att slippa alla gnällspikar som kräver "bevisning" även av riktigt roliga idéer! Tror jag börjar få in känslan för det hela, spana in den här:

SKALMAN - släng om bokstäverna så får man LAKSMAN = LAXMAN - varav logiskt följer att Marcus Wendel gillar att fiska!

Är det inte en underbar metod att hitta historiska fakta, så säg?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 15 november 2004, 01:48

Erik Lönnroths Gustav III Biografi. Grym bok. 8)

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 17 november 2004, 22:48

Har precis köpt fyra nya böcker:
  • Undergången av Joachim Fest
  • Nazistiska utmaningen: aspekter på andra världskriget av Alf W Johansson
  • Om friheten av John Stuart Mill
  • Kommunistiska Manifestet
Någon som kan kommentera någon av böckerna? Ser gärna fram emot (negativ) kritik som kan få mig att tänka till lite extra när jag väl läser dem.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 17 november 2004, 23:17

Då har man precis läst ut:

Krabbans Gång av Gunter Grass

Handlar om Wilhelm Gustloff(båten)och hur en händelse kan ge så mycket hat att jag resten får Ni läsa. Kan rekomendera boken tyvärr hoppade den lite mycket fram och tillbaka i nutid och dåtid.

Gunter Grass har fått nobelpriset(1999)och inkallades 1944 satt i fängelse fram till 1946.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 18 november 2004, 09:00

Jag hittade några torrentar som pekade på ett par av Peter Englunds verk som tal-böcker. Igår sträckläste (kan man säga så om talböcker?) boken om Verdun och nu skall jag börja med "Tystnadens Historia".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 november 2004, 09:33

"Tystandens historia" som talbok, låter som en motsägelse... :)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 18 november 2004, 10:05

Hexmaster skrev:
Leonidas skrev:
Hexmaster skrev:Till slut - Da Vinci-koden av Dan Brown. Den svenska översättningen, lär vara bristfällig men det var den jag fick tag på. Efter ett halvdussin kapitel så är jag av den uppfattningen att översättaren rimligtvis inte kan ha varit till lika stor skada för boken som författaren, men det är ju en bit kvar.
Vill inte förstöra ngt, men det är den mest förutsägbara och sämst underbyggda bok jag läst.
Skräpprat, min bäste Leonidas, jag läser ju själv på baksidan att mr Brown "hyllats för sin forskning", med mera. Visserligen finns det de som påstår att det är tillåtet att ljuga i skönlitteratur, ja, rentav att påstå att osanningarna är sanningar, men däremot vet jag inte om jag någonsin sett att det är okej att ljuga på baksidan av böckerna, som ju är det enda många ser av dem! Är vi överens?

Dessutom - Langdon i böckerna är ju professor minsann, i "religious iconology", vet inte riktigt vad det är, men det verkar i alla fall vara ett tilltalande ämne, där varje möjlig slutledning inte bara är OK oavsett hur man kommit fram till den, utan dess kvalité dessutom är direkt proportionell mot den förvåning den genererar - tänk vad skönt att slippa alla gnällspikar som kräver "bevisning" även av riktigt roliga idéer! Tror jag börjar få in känslan för det hela, spana in den här:

SKALMAN - släng om bokstäverna så får man LAKSMAN = LAXMAN - varav logiskt följer att Marcus Wendel gillar att fiska!

Är det inte en underbar metod att hitta historiska fakta, så säg?
Det mest pinsamma är att jag även läst hans första bok i serien om Langdon, Angels and Demons, som inte helt oväntat, följer exakt samma upplägg. Och då menar jag inte konspirationerna och de tunna kopplingarna utan att Langdon väcks tidigt och flygs till ett labb i Schweiz. Langdon träffar snygg tjej, vars pappa (farfar i DaVinci-koden) blivit mördad osv... Skräp.

Såg att Tom Hanks skulle göra huvudrollen. Filmen kan fan inte bli sämre...

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 29 november 2004, 17:38

Catch-22 av Joseph Heller

Engagerande och rolig men man har lite svårt att få grepp om budskapet även om jag säker på att det finns ett.
Trots att jag är van vid att läsa på engelska så är språket ganska svårt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2004, 18:50

"Den tidlöse modernisten" av Martin Kylhammar. Div. essäer om idéhistorik, debatter under 1900-talet, försanthållna felaktigheter med mera.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 november 2004, 12:02

Har precis avslutat Idéernas grotta av José Carlos Somoza. En bok jag kan rekommendera om man gillar Eco.

Bild
Aten på Platons tid. Ett manuskript berättar om hur den unge Tramachus hittas brutalt mördad. Herakles Pontor, den berömde "uttydaren av gåtor", får uppdraget att lösa mordgåtan. Den idag verksamme översättaren av manuskriptet börjar misstänka att det finns ett hemligt budskap dolt i texten. En historia rullas upp som på ett obehagligt sätt griper in i hans eget liv.

Tigertank
Medlem

Inlägg av Tigertank » 30 november 2004, 21:48

fahrenheit 451 av Ray Bradbury

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 1 december 2004, 09:46

Brezjnev av Leonid Mletjin. En riktig fin tegelsten på 500 sidor. Boken är så ny att den är tryckt 2005 8O. Det som drar ner boken är att det inte finns något register, inte ens ett personregister och jag gärna hade sett att författaren hade fördjupat sig på en del områden som han bara berör högst flyktigt.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 december 2004, 20:28

Det förlorade landet av Göran Rosenberg. Idéhistoria av en journalist, dock välskriven och läsvärd. Om idégodset bakom skapandet av staten Israel samt var författaren tyckte att det gick snett.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 10 december 2004, 09:47

Är en stor beundrare av Erast Fandorin deckarna av Boris Akunin.
Böckerna utspelar sig på 1800 talet i tsartidens Ryssland. Jag måste säga att dom är välskrivna med mycket humor. Om du gillar historia och dektektivromaner så kan detta vara något.

Har just börja läsa "Akilles död" som är den senaste som blev utgiven på svenska.

Vinterdrottningen, Turkisk Gambit och Leviathan finns oxå.

Skriv svar