Vad läser du just nu?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Vad läser du just nu?
Desertören och Vietnamkriget : blod, skuld och politik
Johan Romin
Marinsoldaten Terry Whitmore hamnade i Stockholm 1968 och mottogs som en hjälte av vänstern efter att ha deserterat från den amerikanska armén. Men var han verkligen en hjälte? Eller var han en krigsförbrytare?
Började igår med denna bok som verkar mycket intressant och som ställer relevanta frågor.
Sonderling
Johan Romin
Marinsoldaten Terry Whitmore hamnade i Stockholm 1968 och mottogs som en hjälte av vänstern efter att ha deserterat från den amerikanska armén. Men var han verkligen en hjälte? Eller var han en krigsförbrytare?
Började igår med denna bok som verkar mycket intressant och som ställer relevanta frågor.
Sonderling
En marinsoldat som deserterat från armén?!!!
Nu avser jag inte att nesserschmitta mig över sonderling, jag gör dylika felskrivningar själv...jag vill dock minnas att jag har hört talas om Whitmore i mindre smickrande sammanhang....källforskar och återvänder.
/NIL
Nu avser jag inte att nesserschmitta mig över sonderling, jag gör dylika felskrivningar själv...jag vill dock minnas att jag har hört talas om Whitmore i mindre smickrande sammanhang....källforskar och återvänder.
/NIL
Äh, det löser sig.
Stycket kommer från förlagets beskrivning av boken (se till exempel http://www.bokus.com/b/9789151849904.ht ... tnamkriget) - det var nog darför Sonderling också kursiverade textenNIL skrev:En marinsoldat som deserterat från armén?!!!
Låter för övrigt som en intressant bok - vill gärna veta vad du tyckte efter att ha läst den
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Krigets färger" av Arkadij Babtjenko. Skakande skildring av en armé i upplösning moraliskt, materiellt och militärt.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja vad dumt, jag skulle sagt att jag saxade stycket från Bokus. I alla fall så återkommer jag med kommentar efter det att jag läst den.sonderling skrev:Desertören och Vietnamkriget : blod, skuld och politik
Johan Romin
Sonderling
Sonderling
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det medeltida Sverige, de fem som har publicerat hittills.
Stefan
Stefan
Lyssnar på Jens Lapidus "Aldrig fucka upp", därinnan "Snabba Cash". Bra - men blir lite för mycket hårdkokt, finns ju inga normala människor med. Det är bara korrumperade snutar, kriminella blattar, horkarlar o s v.
Läser "Svenskarna vid Jandeba - Svenska frivilligkompaniet 1942-1944" av Nicolas von Schmidt-Laussitz, en bok som kan rekommenderas 
Jo, jag tror nog att du har rätt. Hade läst cirka 100 sidor och läste då beskrivningen av Oberstormführer Peter Hansmanns (Spaningskompani) resa från områdena bakom fronten den 6:e juni tills hans ser de brittiska landstigningarna. En helt fantastisk beskrivning.PK skrev:spoony: Du har en mycket intressant och spännande läsning framför dig!
/PK
Böckerna lär inte vara hela sommaren.
Som sagt, Meyers bok är mycket spännande och informativ 
När du är klar med Meyers mästerverk, och vill ha fler tips på bra böcker inom ämnet Waffen-SS kan du slänga iväg en fråga till mig. Jag har läst de flesta böckerna inom ämnet.
/PK
När du är klar med Meyers mästerverk, och vill ha fler tips på bra böcker inom ämnet Waffen-SS kan du slänga iväg en fråga till mig. Jag har läst de flesta böckerna inom ämnet.
/PK
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
sonderling skrev:Desertören och Vietnamkriget : blod, skuld och politik
Johan Romin
Sonderling
Jag tyckte denna bok var bra. Den är som en reportagebok, historiebok och biografi i ett och Johan Romin skriver bra. Dessutom beskrivs Vietnam kriget som vilket krig som helst fri från den tidigare förhärskande problembeskrivningen. Dessutom sätts in i ett större sammanhang inom Kalla kriget och USA:s containment policy.
Romin kan på ett balanserat sätt ta upp övergrepp från FNL och Nordvietnam utan att för den skull förminska Amerikanska illdåd. Något som jag vet att Marco Smedbergs fått kritik för (från vänster håll) i sin bok om Vietnamkriget (som jag ser som ett ypperligt komplement till denna bok).
Men mot slutet av boken känns det som om han svajar till och återgår till klassikt problembeskrivning om USA`s "folkrättsvidriga" krig och när han avslutar med att Vietnamkriget berodde på att USA skulle säkra transporleder för olja genom Malackasundet så kan jag inte låta bli att undra: Men i början av boken sa du ju att......som om han ändrat sina slutsatser under skrivandets gång. (Nu kände jag till denna "version" för i våras hjälpte jag mina föräldrar att röja ut sommarstugan och satt och läste gamla "vietnambulletiner" med artiklar som att Vietnamkriget var bara för olja och att minsann inga amerikaner torterats i fångenskap.)
Just Amerikanska krigsbrott har annars en stor del i boken då Terry Whitmore menar att de utförde s.k. Search and Destroy missons som rena morduppdrag ala einzatsgruppe. Där alla i en by likviderades och husen brändes ned och det skulle i så fall vara S&D uppdragens syfte. (Nja, det vette fan om jag tror på.) Massakern i MyLai skulle vara ett exempel på detta.
Eftersom den anglosaxiska invandrargruppen i Sverige är liten så var det också intressant att läsa om andra vietnam desetörer och se om det var några man kände igen några av dessa som passerade hemmet under barndomen men det var inga namn som direkt ringde några klockor.
Boken innhöll några små faktafel:
Som att 101:st airborne Screaming Eagles kallas Flying Eagles.
Och i den delen som beskriver koreakrigets (1950 - 53)inverkan på vietnamkrigets uppkomst så skriver han Koreakriget 50 - 51
Samt att jag är säker på att han menar Nordvietnam men det råkar stå Nordkorea vid ett senare stycke.
Trots detta så rekomenderar jag boken för alla Vietnamkrigs intresserade.
Själv fortsätter jag nu med: 4 hours in My Lai av Kevin Sim och Michael Bilton. Jag råkade ha boken i hyllan och det kändes som ett bra tillfälle att läsa den nu.
Sonderling
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Läser Påven Johannes Paulus II - hans liv och gärning av Garry O'Connor och läser om Undergången - Hitler och slutet på Tredje riket av Joachim Fest.
Lasse i Gatan - Kaparkriget och det svenska stormaktsväldets fall av Lars Ericson
Parallelleser (det er ingen vane men en konsekvens av at jeg har glemt igjen bøker på reise og begynt på nye):
* D-Dagen av Beevor (Montgomery, De Gaulle og hva skal jeg si - overholdelse av Geneve-konvensjonen kanskje - får sitt pass behørig påskrevet)
* Galileos finger av Peter Atkins (genial bok, ALLE bør lese den som en del av grunnskolen)
*Thomas Paine and The Rights of Man av Christopher Hitchens (om Thomas Paine og hans viktigste verk)
I tillegg har jeg følgende bøker på nattbordet som jeg har lest tidligere, men som jeg trøster meg litt med når verden går meg i mot
:
* God Is Not Great - Why Religions Poisons Everything av Christopher Hitchens (et polemisk innlegg mot religion)
* The God Delusion av Richard Dawkins (samme som over, men mer systematisk, sekvensen om Cargo-Cults er ubetalelig)
I tillegg har jeg to NS-utgivelser (nazistisk propaganda fra 2. vk) som jeg hadde tenkt å kaste, men ikke klarer siden de er en slags dokumentasjon på en spesiell epoke. Har kikket litt i dem i det siste:
-Sannheten om Hitler, et hefte med fargebilder (retusjeringer?) av Hitler som koser med hunder, koser med barn, ser barsk og myndig ut. Skikkelig skrudde saker..
-"Derfor taper England krigen" - Et polemisk innlegg i bokform som beskriver det uunngåelige i at Tyskland vinner over England..
* D-Dagen av Beevor (Montgomery, De Gaulle og hva skal jeg si - overholdelse av Geneve-konvensjonen kanskje - får sitt pass behørig påskrevet)
* Galileos finger av Peter Atkins (genial bok, ALLE bør lese den som en del av grunnskolen)
*Thomas Paine and The Rights of Man av Christopher Hitchens (om Thomas Paine og hans viktigste verk)
I tillegg har jeg følgende bøker på nattbordet som jeg har lest tidligere, men som jeg trøster meg litt med når verden går meg i mot
* God Is Not Great - Why Religions Poisons Everything av Christopher Hitchens (et polemisk innlegg mot religion)
* The God Delusion av Richard Dawkins (samme som over, men mer systematisk, sekvensen om Cargo-Cults er ubetalelig)
I tillegg har jeg to NS-utgivelser (nazistisk propaganda fra 2. vk) som jeg hadde tenkt å kaste, men ikke klarer siden de er en slags dokumentasjon på en spesiell epoke. Har kikket litt i dem i det siste:
-Sannheten om Hitler, et hefte med fargebilder (retusjeringer?) av Hitler som koser med hunder, koser med barn, ser barsk og myndig ut. Skikkelig skrudde saker..
-"Derfor taper England krigen" - Et polemisk innlegg i bokform som beskriver det uunngåelige i at Tyskland vinner over England..
Läste ut Infiltratören av Lasse Wierup idag, handlar om den härva av brottsprovokationer som uppdagades hos Stockholmspolisen i början av 2000-talet och utgår från en av infiltratörerna, Max Åströms, berättelse. Max Åström lockades att bli informatör av en ung polis, Olle Liljegren, som senare själv satt häktad i elva månader och därefter avskedades från polisen (även om han huvudsakligen friades från de brott han åtalats för) och drogs djupare och djupare in i den organiserade brottsligheten.
Intressant reportage om nutidshistoria - klart läsvärd. Boken är tämligen kritisk mot polisen och "hanteraren" Olle Liljegren som författaren menade utnyttjade Max Åström. Det finns en annan bok, Hanteraren, skriven av Dick Sundevall som utgår från Olle Liljegrens historia och som i sin tur menar att Max Åström kom att utnyttja sina polisiära kontakter i eget syfte. Skall försöka läsa den boken senare i sommar också, om inte annat så blir det en studie i hur samma historia kan skildras ur djupt skilda perspektiv.
Intressant reportage om nutidshistoria - klart läsvärd. Boken är tämligen kritisk mot polisen och "hanteraren" Olle Liljegren som författaren menade utnyttjade Max Åström. Det finns en annan bok, Hanteraren, skriven av Dick Sundevall som utgår från Olle Liljegrens historia och som i sin tur menar att Max Åström kom att utnyttja sina polisiära kontakter i eget syfte. Skall försöka läsa den boken senare i sommar också, om inte annat så blir det en studie i hur samma historia kan skildras ur djupt skilda perspektiv.