Samsök i kulturarvet med Kringla

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Samsök i kulturarvet med Kringla

Inlägg av Gorm » 7 april 2010, 08:49

Riksantikvarieämbetet har utvecklat en ny samsöktjänst för kulturarvsinformation (t ex fornlämningar, byggnader, föremål, fotografier mm) som heter Kringla. Söktjänsten söker bland 3 miljoner objekt från 19 institutioner och ligger ute sedan i december som en beta-version, dvs den är under utveckling och kan innehålla buggar och ofullständig funktionalitet. Under året (2010) kommer vi att jobba vidare med utvecklingen för att i slutet av året kunna fastställa version 1.0.

Eftersom Kringla är en beta så finns det gott om utrymme att komma med feedback kring funktionaliteten i tjänsten. Jag är mycket nyfiken på vad ni på forumet tycker. Hur kan Kringla utvecklas för att du ska ha nytta av tjänsten; vad är bra, vad är dåligt, vad saknas, vad kan göras bättre?

Kringla har ett feedbackforum där ni gärna får skriva men det går självklart lika bra att skriva här. Hjälp oss att göra Kringla bättre. :-)

Adressen är http://www.kringla.nu
Läs mer på vår blogg: http://www.k-blogg.se/?s=kringla
Forum: http://www.kringla.info/forum

/Johan Carlström – projektledare för Kringla på Riksantikvarieämbetet

Ps. Hoppas jag skriver i rätt forum, annars får någon moderator gärna flytta inlägget. Ds

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Samsök i kulturarvet med Kringla

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2010, 15:17

Det som är svårt med Kringla är att det inte finns så mycket text om någonting.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 14 april 2010, 15:37

Svårt på vilket sätt? Informationen ÄR spretig i Kringla, vraken i Fornsök (verkar vara ett problem med kopplingen just nu) och föremål från Vasamuseet (t ex http://www.kringla.nu/kringla/objekt?re ... ject/11051) är exempel på informationsmängder som ofta har mycket och matig information medan t ex många föremål och foton har liten eller ingen metadata. Denna information ligger hos respektive institution och hämtas via en webservice som heter K-samsök och ingenting vi kan påverka från Kringla håll.

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 april 2010, 14:54

Jag kollade bara de små "tingen" och då förstår jag att informationen är knapphandig. Så ni uppdatera Kringla kontinuerlig om jag har fattat det rätt, personligen har jag fått erbjudande eller skriva i platsr.se av RAÄ och det är så trevligt som helst också.

Är det bara ni som jobbar på eller är anknyta till RAÄ som får uppdatera Kringla?

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 17 april 2010, 13:59

Först måste jag meddela att vi tidigare i veckan har haft problem med driften av Kringla (och andra RAÄ-tjänster). Detta ska nu vara åtgärdat men vi jobbar vidare för att få en så stabil drift som möjligt.

Hur Kringla hämtar sin information kan vara lite krånligt att förklara så fråga gärna om något är oklart. Kringla hämtar sin information från en sk webservice (läs mer) som heter K-samsök. Denna hämtar (eller "skördar") i sin tur informationen från de anslutna institutionerna (19 st i dagsläget) och lagrar informationen i en databas. Kringla söker alltså inte ner i institutionernas databaser utan ner i K-samsöks databas. När institutionernan uppdaterar eller lägger till information i sina databaser (t ex en fornlämning i Fornsök) hämtas det automatiskt till K-samsök (och kan visas i Kringla). Vi som jobbar med Kringla uppdaterar alltså inget alls.

Kul att du även uppskattar Platsr, vi är just nu inne i en intensiv utvecklingsfas som kommer att förtydliga och tillföra funktionalitet. Även Kringla kommer att få ny funktionalitet under hösten så är det något ni saknar så säg gärna till så hamnar det på bruttolisten. :)

Trevlig helg!

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 april 2010, 15:54

Egentligen tycker jag att Kringla och Platsr behövs, men ni borde nog göra dessa två databaser så dom även fungerar när RAÄ:s hemsida haverar, när www.raa.se haverar så går det inte att komma in nånstans(även till Bebyggelseregistret, fornlämningsregistret eller Platsr).

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 20 april 2010, 15:33

Helgens downtime berodde på problem som vi f n håller på och bygger bort. Detta ska alltså inte kunna uppstå i framtiden.

/Johan

Skriv svar