-vils- skrev:Som kapten under Andra värdskriget, kan man fråga sig varför han inte skrev något alls om 2vk.
Men Jünger har skrivit mycket om sitt andra världskrig. Se bara denna lista över hans dagböcker:
. "Gärten und Strassen", om der Sitzkrieg i väst 1939 samt Frankrikeoffensiven 1940; Jünger är kompanichef
. "Der Erste Pariser Tagebuch", "Kaukasische Aufzeichnungen" och "Das Zweite Pariser Tagebuch", om tiden som stabskapten 1941-44
. "Jahre der Okkupation", om reträtten från Frankrike, hemvärnet i Kirchhorst mm (1944-48)
Detta belöper sig kanske till en 7-800 sidor... Ett urval finns på svenska som "Dagbok från Frankrike och Tyskland under krig och ockupation".
Läs mer om Jüngers VKII på min blogg:
http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... skrig.html
(Sedan, vils, kan man säga att "Sturm" förvisso innehåller samtal mellan tre frontofficerare, men den är så mycket mer: en tajt kortroman som i jüngersk anda handlar om allt mellan om himmel och jord. Det är inte bara samtal, det är lite action också. Jag har recenserat även den på min blogg, scrolla och leta om du ids. - "I stålstormen" åter är en dokumentär skildring av en karriär från menig till kompanichef, tajt också den; det händer mycket och man får väl säga att det är valuta för pengarna.)