Ny bok om svenska frivilliga i Finland

Skriv svar
Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Kontakt:

Ny bok om svenska frivilliga i Finland

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 23 september 2003, 13:22

För mer information:

http://www.svenskafrivilliga.com

Medlemmar i SMB kan beställa boken i nästa nummer av P&S.

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

r

Inlägg av Oskar R. » 23 september 2003, 23:28

Låter mycket intressant. :)

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem

Inlägg av MENTOR » 25 september 2003, 09:44

Som en av de första som läst denna bok kan jag ge följande omdömme.

Bild exponeringen är helt otroligt bra. Helsides bilderna är av mycket hög kvallité och trycket ligger på ett bra papper. Ingen har tidigare använt detta koncept när det gäller böcker med anknytning till Finlands miltärhistoria. Man för en känsla av att man håller en bok från Bender publishing i sin hand. Berätelserna är mycket fängslande och med ryckande. Kombinationen text bild är mycket bra utförd, författaren har verkligen lyckats med att framhäva bilderna i harmoni med texten i denna lättlästa bok.

En modern och lättläst bok av unge Herr Von Schmidt-Laussitz.

Betyg :D :D :D :D :)

MENTOR

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 25 september 2003, 15:02

Kan bara instämma med Mentor. Boken är mycket intressant och håller hög klass. Den kan mycket varmt rekommenderas. Nicolas har gjort ett strålande arbete med denna bok och jag vet att det ligger oerhört mycket arbete bakom.

Vad som gör boken så bra är alla de förstahandsuppgifter som Nicolas på ett föredömligt sätt har sammanställt. Detta är berättelser från svenska frivilliga som aldrig tidigare varit berättade, det finns många böcker om krigen i Finland men knappast någon som på ett så givande sätt återger de svenska frivilligas egna upplevelser. De många fotona är ren bonus till en redan utmärkt bok.

Önskar ni en högkvalitativ bok om svenska frivilliga i Finland är denna bok ett absolut måste!

Martin

Användarvisningsbild
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 27 september 2003, 09:30

Tack! Kul att ni gillar boken.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 27 september 2003, 11:37

Den ska vi nog läsa snart då. Extra kul när författaren finns på forumet.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 27 september 2003, 11:41

En bok gjuten i nästa nummer av P&S 8)

Användarvisningsbild
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 27 september 2003, 15:04

Kul :)

Om ni läser boken är jag mycket tacksam för feedback. Det är min första bok (även om jag inte är författare i ordets rätta bemärkelse, utan snarare redaktör och förläggare), men kanske inte min sista. Det är därför intressant att få veta lyckade såväl som mindre lyckade inslag.

Priset för boken i P&S blir enligt uppgift humant.

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 27 september 2003, 20:36

Jaha tack för det, ytterligare en bok att beställa.

Inte så att jag surar men när skall strömmen av "måste ha" böcker ta slut?

Knappt har man beställt en bok (yeah right snarare två eller tre) från SMB innan dom skickar fram en ny bok som bara måste inköpas.

Och sen deras tricks med värdecheckarna. Klart man gick på det. Snabbt som attan så langade man in några hundra på deras konto, fick värdecheckarna och vips så har man beställt ÄNNU fler böcker.

Om någon undrat varför SMB aldrig ger ut böcker om propaganda krigföring och krigslister? för att vi då skulle upptäcka att det är sådana "knep" dom använder för att få oss stackare att köpa böcker!!!

Senast jag kollade slutade VK2 med att tyskarna förlorade och även i morgon kommer tyskarna att ha förlorat. Men nog förbannat köper man ändå en massa böcker, trots att man vet hur det slutar :?

Jaja vad är en bok till i bokhyllan, med lite tur kommer inte ens tjejen att märka den.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 september 2003, 20:40

roninn skrev:Om någon undrat varför SMB aldrig ger ut böcker om propaganda krigföring och krigslister? för att vi då skulle upptäcka att det är sådana "knep" dom använder för att få oss stackare att köpa böcker!!!
De hade faktiskt en bok med titeln Den ryska maskeraden - Маскировка till salu (50 kr) alt gratis (kupong) på Bokmässan i Göteborg idag. Tyvärr köpte jag den inte. :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Medlem
Kontakt:

Fronten närmast Stockholm

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 1 oktober 2003, 12:33

Om det intresserar någon så har Piteå-Tidningen har publicerat en intrevju med mig angående boken:

http://tinyurl.com/paiw

När ni ändå är där kan ni ju läsa Ingemar Carlssons (känd från bl a DI) börskrönika :)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 1 oktober 2003, 21:35

Måste ha varit ganska mycket jobb att samtidigt jobba med en bok och studera företagsekonomi.

Användarvisningsbild
Medlem
Kontakt:

skola + bok

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 1 oktober 2003, 22:47

Nja, egentligen var det inte så besvärligt. Personligen tycker jag att första året på universitetet var rätt så tungt. Mest berodde det väl på den totala omställningen från gymnasiet (där blev det ju uppror om man fick ett prov på 60 sidor ur en bok). Med tiden blev det mindre och mindre jobb med skolan. De två sista åren var den nödvändiga arbetsinsatsen inte många timmar/vecka. Sen beror det väl också vilka krav man har på sig själv och studierna.

-vils-
Medlem

Trevligt!

Inlägg av -vils- » 6 november 2003, 14:19

Denna bok måste jag beställa! ;)

Skriv svar