jaktpiloter boktips
jaktpiloter boktips
Hejsan alla.
Jag sitter här och läser Pierre Clostermans bok "Det stora vansinnet" för typ femte, sjätte gången och tänkte att det kanske fanns några förlorade själar där ute som inte läst denna härliga bok. Den tillhör en bokserie som baseras på jaktpiloters dagboksanteckningar från VK2.
Övriga böcker i seriern är
"jag flög för Hitler" av Heinz Knocke (Tysk)
"Jag var en självmordspilot" av Nagatsuka (Japan)
Och så en bok av en brittisk pilot som hette Richy.
Clostermans bok är dock bäst, tät följd av Knockes.
Finns det någon som har några andra boktips på samma tema?
Flygares dagboksanteckningar.
Daniel H
Jag sitter här och läser Pierre Clostermans bok "Det stora vansinnet" för typ femte, sjätte gången och tänkte att det kanske fanns några förlorade själar där ute som inte läst denna härliga bok. Den tillhör en bokserie som baseras på jaktpiloters dagboksanteckningar från VK2.
Övriga böcker i seriern är
"jag flög för Hitler" av Heinz Knocke (Tysk)
"Jag var en självmordspilot" av Nagatsuka (Japan)
Och så en bok av en brittisk pilot som hette Richy.
Clostermans bok är dock bäst, tät följd av Knockes.
Finns det någon som har några andra boktips på samma tema?
Flygares dagboksanteckningar.
Daniel H
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Om du vill köpa böckerna kan Martin säkert hitta böckerna till ett bra pris.
viewtopic.php?t=4127
mvh/ Daniel
viewtopic.php?t=4127
mvh/ Daniel
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
- Panzerschreck
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Den tredje högsta jaktpiltoen, Günther Rall har givit ut sina memoarar, sitter just nu och väntar på dem!! En bok för jaktflygsintresserade kan jag rekommendera en intressant bok "Fighter Aces of the Luftwaffe" av Raymond Toliver och Trevor Constable. Boken innehåller en mängd fakta om det tyska jaktflyget och flera av dess personligheter. Här möter man Galland, Mölders, Rall, Nowotny för att nämna några. Den tar även upp jaktflyget i väst som öst och en del handlar om nattjägarna.
Då ett sidointresse för jaktflygarna väcktes skrev jag till en god vän och kollega som driver en bokhandel i USA. På min fråga vilken bok han ansåg vara den bästa så kom just denna titel upp.
Fighter Aces of the Luftwaffe
Raymond F. Toliver & Trevor J. Constable
Schiffer Publishing
ISBN: 0-88740-909-1
Martin
Då ett sidointresse för jaktflygarna väcktes skrev jag till en god vän och kollega som driver en bokhandel i USA. På min fråga vilken bok han ansåg vara den bästa så kom just denna titel upp.
Fighter Aces of the Luftwaffe
Raymond F. Toliver & Trevor J. Constable
Schiffer Publishing
ISBN: 0-88740-909-1
Martin
- Thomas Johansson
- Medlem
Kampen om Messinasundet av Johannes Steinhoff har jag läst, rekomenderas starkt. En annan bra bok är "Laurels for Prinz wittgenstein" av den tyske piloten Werner Roell. Denna boken handlar om en av Tysklands mest framstående nattjaktflygare Heinrich Wittgenstein, har den här hemma, specialutgåva som är signerad av nämnde Roell+Hajo Hermann, Gunther Rall, Herbert Kummritz
Jeg tror kanskje du mener Blond Knight of Germany (Biografien over Erich Hartmann av Toliver/Constale). Denne er god, men handler vel så mye om krigsopplevelser som ikke er direkte relatert til luftkamp.Panzershreck skrev:Har inte läst själv men
Blonde knights over germany verkar bra...
JG26 - Top Guns of the Luftwaffe av D. Caldwell er etter min mening en utmerket bok om tyske ww2-flyoperasjoner.
Frode