Svenska slagfält

Skriv svar
Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Svenska slagfält

Inlägg av jb » 22 oktober 2003, 21:08

Fick denna fina nyutgivna bok i present häromveckan och har precis börjat läsa den. Mina första intryck är positiva och den är väldigt detaljrik och det finns många vackra bilder i den. Är det någon här som läst denna och kan ge lite feedback?

p0d
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 juni 2003, 12:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av p0d » 23 oktober 2003, 14:51

jag lånade och läste den boken nyligen. det var inget vidare enligt mig.

beskrivningen av slagen var torftika och oftast så berättades det lång mycket mer om bakgrunden och effekterna än slaget i sig. det är inte vad jag efterfrågade när jag lånade boken, man förvänade ju sig att den skulle beskriva slagen och framförallt truppernas skick och drill. annars är det en hel del upprabblinar av förband och befälhavare tycker jag, dessutom är de små spalterna som summerar slagen och framförallt platsen. till exempel: Slaget vid Breitenfeld (plats: Tyskland)...

fina illustreringar btw.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 24 oktober 2003, 10:49

Jag själv läser den inte från början till slut. Jag använder den mer som en uppslagsbok. Detaljrik och fina bilder håller jag med om.

Skriv svar